Gå til innhold

Innstalasjon av parabol


Anbefalte innlegg

Har søket og sett gjennom en del tråder her på forumet om innstalasjon av parabol men fant ikke akkurat det jeg leitet etter..

Da jeg endelig bestemte meg for å kjøpe parabol, falt valget på viasat.. Men problemet er at bruksanvisningene som fuglte med er nesten ubrukelige.

De fleste skjønner hvordan man setter sammen selve parabolen. Men så er det berømte retnings innstillingene osv..

Etter å ha koblet tuneren til tv og parabolen skulle alt være klart. Etter noen generelle valg, får jeg opp om jeg vill søke manuelt eller automatisk..

Jeg velger automatisk, deretter får jeg opp et bilde, med signalstyrke og signalkvalitet. Der har jeg selfølgelig 0 % på begge..

Er dette veldig veldig ømfintlig? Slik at det skal stilles veldig fint inn bare for å få litt signalstyrke osv? Jeg prøvde en del, men klarte aldri og få noe som helst signal styrke ellersignalkvalitet..

Forresten, for å få innstalert, var jeg nødt til å ta av og på koblingene som sitter på ledningene fra parabol-hodene.. Den folien, eller hva det nå er som ligger rundt coax kabelen er kun bruk til skjerming? Så den trenger ikke å ha kontakt med koblingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, å installere parabol er vanskelig de første gangene ;)

 

Og egentlig finnes det få veiledninger som hjelper førstegangsmontører.

 

Det som er viktigst å huske på er følgende:

- parabolen må være stabilt montert

- feste må være i vater

- har du flere hoder og en switch må disse kobles rett

- pluggene må være festet skikkelig (ingen kortsluttning, og kappen skal ha kontakt med pluggen

- kabelen du bruker må være av rett kvalitet

- ikke for mange plugger/koblinger

- du må ha fri sikt mot himmelen

 

Et lite tips er å montere parabolen et sted hvor det er enkelt å finjusteren den, men samtidig som den har fri sikt og ly mot vind/snø/regn.

 

Deretter er det bare å ta seg tid til å stille den inn. Dersom du ikke har gjort dette før er det dette som tar lengst tid. Det første du bør gjøre er å ha vertikalen rett i forhold til hvor du bor. Snakk med de du kjøpte parabolen av, så får du opplyst hva de skal stå på. Deretter er det bare å kjøre frem og tilbake til du har funnet signal. Og har du flere hoder er det viktigt å kun ta et om gangen. Å satse på å få begge/alle ved første forsøk er litt mye.

 

Rekkefølgen på hodene/switchen bør være som følger fra venstre mot høyre:

- Thor/Intelsat 1 grad vest

- Sirius 5 grader øst

- Hotbird 13 grader øst

- Astra 19 grader øst

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jess, da har jeg fått signal og fått stilt det ene hode inn på sirius! Men hvordan i huleste skal jeg få stilt inn det andre hode på en annen satelitt når den står vendt mot sirius fra før?

For det som plager meg nå er at jeg får inn alt jeg skal ha untatt nrk og nrk2 virker det som... Trenger jeg en annen sattelitt for det? Er jo så dårlig informasjon som følger med. Virker som du må ha satt opp en fra før..

Lenke til kommentar

Ja, NRK1 og 2 er på Thor. Når du har stilt inn Sirius skal armen være lagd slik at hode nr 1 automatisk er rettet mot Thor(så lenge festet er i vater).

 

Dvs, så lenge du nå har Sirius på hode nr 2, skal Thor/Intelsat automatisk komme på hode nr 1. Du må også fininnstille litt for å få maks på begge samtidig.

Lenke til kommentar

Da har du nok fått en såkalt "ghosting", eller liksom signal.

 

Du må være sikker på at festet er helt i vater. Prøv deretter å juster ned/opp litt på vertikalen. For å få skikkelig stabilt bilde bør du ligge på (SNR)85-90%/(AGC)85-90%/(BER)0%. (Om du ikke har en eller flere av disse er det pga ikke alle tunere viser dem. Forhold deg da til de som vises).

Lenke til kommentar

hm, nå har jeg prøvd en del her.. Jeg finner Thor men, men det må ganske stor innstilling for å få inn den i forhold til sirius. Slik at jeg tror ikke det er umulig å få stilt inn den samtidig som jeg har den på sirius?

Også et problem til, hvis NRK1 skal være på Thor, ja da skulle vell jeg funnet den når jeg søket etter kanaler på den, jeg fant kun 9 og ingen av dem funket.. Jeg må altså ha begge satelittene samtidig for at det skal funke? skal jeg kun stille på hodene, eller hvordan skal jeg klare å få begge innstilt på hver sin, når de ligger 5 grader fra hverandre?

Endret av ffs
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei,

har samme problem som deg - fikk du det til? Og i så tilfelle hvordan?

 

takknemlig for svar :)

 

hm, nå har jeg prøvd en del her.. Jeg finner Thor men, men det må ganske stor innstilling for å få inn den i forhold til sirius. Slik at jeg tror ikke det er umulig å få stilt inn den samtidig som jeg har den på sirius?

Også et problem til, hvis NRK1 skal være på Thor, ja da skulle vell jeg funnet den når jeg søket etter kanaler på den, jeg fant kun 9 og ingen av dem funket.. Jeg må altså ha begge satelittene samtidig for at det skal funke? skal jeg kun stille på hodene, eller hvordan skal jeg klare å få begge innstilt på hver sin, når de ligger 5 grader fra hverandre?

5421943[/snapback]

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...