Gå til innhold

Nikon AF-S DX VR 18-200mm 3,5-5,6g IF ED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avventer tester og erfaringer her.

 

Min foreløpige plan er å kjøpe dette objektivet sammen med ett D200. Skal oppgradere fra D50 til D200 nå til året en gang.

Blir vel antageligvis så jeg selger D50 + kitobjektivet + Sigma 18-125 da, så Nikkor 18-200 blir da en erstatter for Sigma 18-125. Vil vel tro at Nikkoren ikke er noe dårligere enn Sigma'n i så måte.

Det blir ett allround-objektiv/reise/ferieobjektiv vil jeg anta for min del - veldig praktisk brennvidde til det formålet og at det har VR skader ikke. :)

 

Kjøper du deg dette, så kom gjerne med erfaringer!

Lenke til kommentar
Jeg ser på dpreveiw at flere rapporterer bedre ytelser i 18-70 området enn Nikkor 18-70 ED AF-S DX (eller hvordan bokstavkombinasjonen nå var... D70 kitobjektivet altså). Det lover i tilfelle meget godt!

Her er det bare å begynne å spare!

5353158[/snapback]

Passer helt med de publiserte MTF-kurvene fra Nikon. Vi kan forvente litt svakere ytelse på de lengre brennviddene, men også der vil objektivet trolig konkurrere med ganske mye.

Lenke til kommentar
Jeg ser på dpreveiw at flere rapporterer bedre ytelser i 18-70 området enn Nikkor 18-70 ED AF-S DX (eller hvordan bokstavkombinasjonen nå var... D70 kitobjektivet altså). Det lover i tilfelle meget godt!

Her er det bare å begynne å spare!

5353158[/snapback]

Passer helt med de publiserte MTF-kurvene fra Nikon. Vi kan forvente litt svakere ytelse på de lengre brennviddene, men også der vil objektivet trolig konkurrere med ganske mye.

5353610[/snapback]

Det begynner å komme endel jamførings-serier nå, og en kan få litt føling med både hovedegenskaper og individuelle variasjoner. Det ser IKKE ut til at disse første produksjonseksemplarene når helt opp til Nikons kurver, bl.a var kontrasten forholdsvis svak (men skarpheten meget god) i en testserie. Det er også noe variasjon eksemplarer imellom, men jamt over ser det ut til at 18-200 kommer ut bedre enn 18-70, og bevarer absolutt anstendig ytelse helt opp til 200mm. Som er nærmere 130mm ved fokus på noen meter: I likhet med endel andre objektiver, minsker brennvidden på 18-200 ganske kraftig når det fokuseres i nærområdet. Det har endel fortegning (men ikke klart verre enn alternativene?), og CA ser ut til å være under brukbar kontroll.

VR funker visst som lovet, og både pga VR og oppløsning ser dette objektivet ut til å stille i en annen klasse enn konkurrentene fra Sigma og Tamron. I kombinasjon med en serie lyssterke fastbrennvidder + evt en 2.8-telezoom, kan dette objektivet gi en meget hendig fotoutrustning. Det ser ut til at noen bryllupsfotografer allerede har tatt det i bruk, for dem kan VR ofte være viktigere enn lysstyrken.

 

Jeg for min del har fått enda mer å tenke på: Lurer på om jeg skal kutte ut tanken på 2.8-zoomer i normalområdet og gå for 28/1.8 og 85/1.8 i stedet (har allerede 50/1.8) mens jeg venter på 18-200. Tror det går den veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...