Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan lage panel antenne for trådløs router?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har sett et par steder bilder som viser en panel antenner med 14-18 dBi forsterkning til wlan. Disse består av et kretskort med f.eks. f antenne element formet med kobberbanene og er koblet sammen til antennekontakten. Så monterer de med en metallplate bak i en bestemt avstand.

 

Blir litt på samme måte som en Biquad tror jeg, noen som har tegninger til noe slikt? Kretskort utlegg eller dimensjoner og avstander på disse kretskortene?

 

Ser jo ut til å være en enkel og billig måte å lage antenner til trådløse nett på....

 

Legger ved et bilde som eksempel her...

 

done.jpg

 

MVH Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er ikke en Biquad mere effektiv, den jeg har bilde av f.eks. er på 14dBi

Klarer man å lage en bra Biquad er vel den rundt 11 dBi

Har selv prøvd å lage en Biquad på kretskort i stedet for å bøye en kobberledning som mange har gjort. Fikk ikke noe bra signal, og den var ikke retningsbestemt i det hele tatt. Så må ha gjort noe feil. Den virket like godt (les dårlig) fra siden som rett forfra.... :-(

 

Slike panel antenner basert på kretskort kan vel lages med flere elementer og dermed få større forsterkning også tror jeg.

Men finner mest info om hjemmelagde antenner av metalbokser eller Biquad når jeg leter rundt på nettet.

 

Så jeg leter videre etter en enkel måte å lage en god antenne med høy forsterkning.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...