Gå til innhold

Politifolk ønsker tilgang til helseundersøkelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Friheten til at lovlydige borgere ikke trenger å beymre seg over hva legeresultatene dems blir brukt til. Jeg vet at jeg ville vegret meg for å gå til legen om politiet kunne brukt det til noe annet.

 

Makt korrumperer. Ikke gi makthaverne mer makt enn de allerede har.

5357421[/snapback]

 

Hvis du er en lovlydig borger blir tankegangen din irrasjonell. Helseundersøkelser er til for allmuens beste. Og i beste fall er begymringen din om korrupsjon ytterliggående grunnløs.

Lenke til kommentar
Ok. Men igjen... friheten til hva akkurat?  :ermm:

5356540[/snapback]

 

Frihet for et menneske som ikke er dømt for noe som helst til å si:

"Nei, dere får ikke kjenne mitt DNA",

"nei, dere får ikke vite hva jeg spiste til frokost",

"nei, dere får ikke vite blodtypen min",

"nei, dere får ikke vite hva jeg tenker og mener".

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Hvis du er en lovlydig borger blir tankegangen din irrasjonell. Helseundersøkelser er til for allmuens beste. Og i beste fall er begymringen din om korrupsjon ytterliggående grunnløs.

5358190[/snapback]

 

Så legers taushetsplikt er en irrasjonell regel du helst hadde sett at vi var foruten?

Lenke til kommentar
Friheten til at lovlydige borgere ikke trenger å beymre seg over hva legeresultatene dems blir brukt til. Jeg vet at jeg ville vegret meg for å gå til legen om politiet kunne brukt det til noe annet.

 

Makt korrumperer. Ikke gi makthaverne mer makt enn de allerede har.

5357421[/snapback]

 

Hvis du er en lovlydig borger blir tankegangen din irrasjonell. Helseundersøkelser er til for allmuens beste. Og i beste fall er begymringen din om korrupsjon ytterliggående grunnløs.

5358190[/snapback]

 

Tror du virkelig politiet bryr seg om du er lovlydig eller ikke om de kan misbruke informasjon etter sine egne ønsker?

Lenke til kommentar
Hvis du er en lovlydig borger blir tankegangen din irrasjonell. Helseundersøkelser er til for allmuens beste. Og i beste fall er begymringen din om korrupsjon ytterliggående grunnløs.

5358190[/snapback]

 

Så legers taushetsplikt er en irrasjonell regel du helst hadde sett at vi var foruten?

5358442[/snapback]

 

Nope. Men lovlydige borgere har ingenting å frykte ved at politiet får tilgang til denne informasjonen. Tvert om har vi mye å tjene på det. Så her er det helt klart rom for unntak for regelen.

Lenke til kommentar
Det betyr ingen verdens ting. Det som betyr noe er rettighetene til frie, ikkedømte borgere. Vi har RETT til å velge om myndighetene skal ha tilgang til denne informasjonen eller ikke. Dersom denne RETTEN tas fra oss, innskrenkes våre friheter. Det er ikke akseptabelt.

5359196[/snapback]

 

Det du skriver er ren og skjær idioti. Du er nødt til å tenke over hva rettighetene du snakker så varmt og godt om koster. Herre, dette er rettigheter vi ikke engang trenger. Å tro at politiet kommer til å misbruke denne informasjonen er paranoid.

 

Politiet kommer til å bruke denne informasjonen til å beskytte oss. Eller, for å si det slik at det appellerer mer til deg; politiet kommer til å bruke denne informasjonen til å beskytte friheten og rettighetene til oss lovlydige borgere.

 

Get it?

Lenke til kommentar

En slik praksis er i strid med det mest grunnleggende prinsippet i moderne rettspraksis: at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Samtidig bryter den med et grunnleggende prinsipp i vestlige konstitusjonelle demokratier: at staten dersom den får for stor makt er den største trusselen mot individers rettigheter. Jo færre grenser som settes for statens fullmakter, jo større sjanse vil det være for at den misbruker makten sin. Man kan for eksempel se for seg at politiet planter beviser fordi de er overbevist om at en person er skyldig. På dette området er jeg sterk tilhenger av det amerikanske systemet. Politiet bør på ingen måte kunne gjøre akkurat som de vil. Det bør settes klare grenser for hvordan bevis skal fremskaffes. Det vil nok føre til at enkelte kriminelle går fri, men en ubegrenset statsmakt er en langt større trussel mot individers rettigheter enn kriminelle enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
En slik praksis er i strid med det mest grunnleggende prinsippet i moderne rettspraksis: at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Samtidig bryter den med et grunnleggende prinsipp i vestlige konstitusjonelle demokratier: at staten dersom den får for stor makt er den største trusselen mot individers rettigheter. Jo færre grenser som settes for statens fullmakter, jo større sjanse vil det være for at den misbruker makten sin. Man kan for eksempel se for seg at politiet planter beviser fordi de er overbevist om at en person er skyldig. På dette området er jeg sterk tilhenger av det amerikanske systemet. Politiet bør på ingen måte kunne gjøre akkurat som de vil. Det bør settes klare grenser for hvordan bevis skal fremskaffes. Det vil nok føre til at enkelte kriminelle går fri, men en ubegrenset statsmakt er en langt større trussel mot individers rettigheter enn kriminelle enkeltpersoner.

5360192[/snapback]

 

La oss nå ikke overdrive sakens dimesjon. Lovlydige borgere har ingenting å frykte ved at politiet får tilgang til denne informasjonen. Tvert om har vi mye å tjene på det. Så her er det helt klart rom for unntak for regelen.

 

Husk... mistillit er også en alvorlig trussel.

Lenke til kommentar

Altså, jeg har rett til å ikke la politiet vite hva slags dna jeg har?

Hurra! Tenk så kjedelig og innestenkt livet ville vært uten. Hvis en politimann ser at jeg har influensa plager ikke det meg. I en viktig sak kan jeg kanskje bli frikjent siden politiet har blodprøven min og en voldtektsmann blir kanskje tatt siden politiet hadde hans dna.

 

Dette vil gjøre det enklere for politiet å beskytte alle lovlydige borgere.

Vi lever trosalt i et demokratisk land, staten er ikke en diktator som klamrer seg til makten ved å ta alle politiske motstandere. Det er tross alt snakk om at politiet skal kunne ta de kriminelle. Og å spekulere i at dette kommer til å lede til de villeste ting og at politiet kommer til å bli superkorupte og løse saker ved juks blir bare for dumt.

 

Vår retspraksis bygger på at vi er uskyldige til det motsatte er bevist og dette bygger opp under akkuratt det

Lenke til kommentar
Altså, jeg har rett til å ikke la politiet vite hva slags dna jeg har?

Hurra! Tenk så kjedelig og innestenkt livet ville vært uten. Hvis en politimann ser at jeg har influensa plager ikke det meg. I en viktig sak kan jeg kanskje bli frikjent siden politiet har blodprøven min og en voldtektsmann blir kanskje tatt siden politiet hadde hans dna.

Frikjent kan du da bli likevel, det er bare å ta den aktuelle prøven i ettertid og sammenlikne med funnene fra åstedet. En langt mindre invasiv løsning enn å ha et gigantisk register over blodtyper/DNA/whatever for alle nordmenn :)

 

Men du har rett i at enkelte kriminelle kan komme til å slippe unna, men det nytter ikke å bruke slike argumenter hele tiden, for da har vi mister vi til slutt alle rettigheter og har ikke noe privatliv igjen. Myndighetene kunne jo pålagt alle mennesker å ha innplantere GPS-sendere også for å vite hvor alle er til enhver tid. Dette kunne vel også hjulpet til kriminalitetsbekjempelse? Har uskyldige ingenting å frykte der heller?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Dette er første gang i historien jeg sier: Helt enig med deg, PelsJakob.

 

Det du skriver er ren og skjær idioti. Du er nødt til å tenke over hva rettighetene du snakker så varmt og godt om koster. Herre, dette er rettigheter vi ikke engang trenger. Å tro at politiet kommer til å misbruke denne informasjonen er paranoid.
Jeg tror ikke det er noen overhengende fare for at norsk politi i dag vil misbruke denne informasjonen, men jeg kan ikke garantere (for meg selv eller andre) at det samme er tilfelle om 1, 5, 10, 20, 50 år. Er frihetene først borte, er det mye, mye vanskeligere å vinne dem tilbake igjen når det virkelig trengs (altså utover det prinsipielle grunnlag jeg argumenterer på nå).

Jeg tror ikke dagens statsminister (eller den forrige, eller den før der) er noe ondt menneske som ville anskaffet seg diktatorisk makt dersom mulig. Derfor ville jeg, rent teoretisk sett, kunne akseptert deres enevelde i et år eller to. Men på et prinsipielt grunnlag er dette uakseptabelt i et demokrati - vi har ingen garanti om at neste års statsminister, eller den om 50 år, er like vennlig innstilt. Derfor trenger vi våre rettigheter, og vi har ingen grunn til å gi opp en eneste en. Dette var et litt søkt eksempel, det er jeg klar over, men det var ment for å sette det hele litt på spissen.

 

Politiet kommer til å bruke denne informasjonen til å beskytte oss. Eller, for å si det slik at det appellerer mer til deg; politiet kommer til å bruke denne informasjonen til å beskytte friheten og rettighetene til oss lovlydige borgere.
Jeg er også sikker på at politiet kunne arbeidet langt mer effektivt hvis de også var dømmende makt. Get it?

 

La oss nå ikke overdrive sakens dimesjon. Lovlydige borgere har ingenting å frykte ved at politiet får tilgang til denne informasjonen. Tvert om har vi mye å tjene på det. Så her er det helt klart rom for unntak for regelen.
Lovlydige borgere har heller ikke noe å frykte dersom politiet bare påtar seg rolle som dømmende makt...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...