Gå til innhold

Politifolk ønsker tilgang til helseundersøkelse


Anbefalte innlegg

Selv ble jeg forskrekket over å høre om dette på Dagsrevyen:

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_tro...ag/5350921.html

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_tro...ag/5349024.html

 

Her ønsker altså en bartesam av en politimann å bruke gamle blodprøver (som er blitt tatt til helt andre formål) for å oppklare kriminalsaker. Begrunnelsene har vi hørt før, og det skal "såklart" bare brukes til alvorlige forbrytelser.

 

Noen må sette foten ned for politifolk som ønsker å bruke stadig mer suspekte metoder med påskudd av at kriminaliteten har blitt grovere.

 

Selv hadde jeg hvertfall blitt drit forbanna om jeg hadde avgitt en slik blodprøve og flere år senere fått vite at politiet har fått tilgang til disse :mad: Og det er IKKE fordi jeg har noen verdens ting å skjule.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de skal bruke dette mot deg etter at de har blitt tatt uten å på forhånd ha sagt fra, skyldig eller uskyldig, synes jeg ingenting om!

 

Jeg har derimot ofte tenkt på hvor fint det hadde vært om politiet hadde hatt fingeravtrykk, DNA og bilde (f.eks tatt hvert 4 år) av alle i dette landet! Ville helt sikket senket kriminaliteten til det minimale! Hadde aldri kommet igjennom, men fint hadde det vært :)

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Men de som ikke har gjort noe galt har vel ikke noe å frykte?

 

- Det sier man alltid i denne typen saker og da kan man kunne komme veldig langt i å svekke personvernet i Norge, sier justisministeren.

 

Bla, bla, bla, Svaret på spørsmålet er; "Nei, de har ikke det".

 

Ser ikke noe galt i det. :)

Lenke til kommentar
Jeg, som en lovlydig borger, har absolutt ingenting imot dette. Jeg ser det kun som en metode for å enklere kunne arrestere de som begår lovbrudd, noe som vil gjøre samfunnet sikrere for den alminnelige borger.

5346923[/snapback]

Ja jøss, men du mister all din frihet! Dette er bare en del av alt som har blitt foreslått i årene etter 11. september 2001. Man ønsker å overvåke internett, telefon, bilen din (se Stor Britannia) osv osv! At politiet skal kunne bruke helseundersøkelser som er gjort i et helt annet øyemed til å oppklare "grove forbrytelser" er for det første et overgrep mot de som blir utsatt for det, det skader fremtidige helseundersøkelser (Jeg ville IKKE blitt happy hvis snuten begynnte å snoke i min data i en helseundersøkelse uten min tillatelse).

 

Så klart, det enkleste for snuten ville vært om de hade dna, irisscan, fingeravtrykk, bilde etc av alle i Norge, implementert gps-sender i hver eneste person, tilgang til internetlogger til en hver tid, opptak av alle telefonsamtaler osv osv, men det beytr ikke at vi blindt skal godta slike overgrep!

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan jeg mister friheten av dette.

Skjønner jo at dette absolutt kan misbrukes, men jeg er slettes ikke negativ til en ordning hvor politiet skal ha et komplett DNA-register for sammenligning i gitte situasjoner. Heller det enn at kriminelle slipper unna.

Lenke til kommentar

Det burde være selvsagt for alle frihetselskende mennesker at verken politi eller øvrige myndigheter burde ha noen som helst oversikt over DNA eller blodtype for mennesker per default (altså med mindre de har begått grov kriminalitet)! Det er hvert enkelt frie menneskes rett å bestemme om noen skal få lov til å kjenne ens arvestoff eller blodtype (eller tarminnhold, eller spyttbakteriekonsentrasjon, eller hva man spiste til frokost).

Dømmes man derimot for grov kriminalitet, blir saken en annen - en har demonstrert at en ikke bør ha de samme friheter som alle andre. Dømmes en for drap eller voldtekt, er det åpenbart en annen sak om politiet skal få registrere ens DNA.

Lenke til kommentar
Det burde være selvsagt for alle frihetselskende mennesker at verken politi eller øvrige myndigheter burde ha noen som helst oversikt over DNA eller blodtype for mennesker per default (altså med mindre de har begått grov kriminalitet)! Det er hvert enkelt frie menneskes rett å bestemme om noen skal få lov til å kjenne ens arvestoff eller blodtype (eller tarminnhold, eller spyttbakteriekonsentrasjon, eller hva man spiste til frokost).

Dømmes man derimot for grov kriminalitet, blir saken en annen - en har demonstrert at en ikke bør ha de samme friheter som alle andre. Dømmes en for drap eller voldtekt, er det åpenbart en annen sak om politiet skal få registrere ens DNA.

5348764[/snapback]

 

Er nok enig med deg i alt dette :) Godt sagt.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg liker dette. Ikke at kriminalitet skal forsvares på noen måte, de skyldige skal selvsagt straffes, men det undergraver som nevnt personvernet hvis myndighetene skal få lov til å hente ut informasjon om personer som de har gitt i helt andre sammenhenger.

 

Jeg frykter at det vil kunne føre til at kriminelle kvier seg for å la seg undersøke, som igjen fører til økt risiko for sykdom, som ikke gagner noen.

 

Beklager at jeg egentlig bare gjentar andre.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvordan jeg mister friheten av dette.

Skjønner jo at dette absolutt kan misbrukes, men jeg er slettes ikke negativ til en ordning hvor politiet skal ha et komplett DNA-register for sammenligning i gitte situasjoner. Heller det enn at kriminelle slipper unna.

5348342[/snapback]

Tror du IKKE kriminelle vil slippe unna med DNA-register?

 

DNA er forøvrig langt enklere å plante enn f.eks fingeravtrykk. Er ikke så vanskelig å få tak i håravfall fra vilt fremmede personer og drøsse om seg på et åsted.

 

Det som vil skje er at man hele tiden flytter grensene. Først sier politiet at de er avhengig av DNA for å oppklare alvorlig kriminalitet. Men de mest hardbarka skurkene er heller ikke dumme, og vil innrette seg etter dette. Og da må politiet gå til enda nye skritt, og vi får en evig kamp mot kriminaliteten som medfører stadig nye innskrenkelser i privatlivet til lovlydige borgere :(

Lenke til kommentar
Vil man bli kvitt kriminaliteten, må staten ha full oversikt: Obligatorisk DNA-analyse og implantasjon av radiosender hos alle nordmenn. Full kameraovervåkning. Alle bør innkalles til et par dagers tortur hvert år for å avsløre hva galt de har gjort.

5348041[/snapback]

Hvis du tar bort det på slutten, så skulle det ikke overraske om det hadde skjedd her i norge..

Lenke til kommentar
Vil man bli kvitt kriminaliteten, må staten ha full oversikt: Obligatorisk DNA-analyse og implantasjon av radiosender hos alle nordmenn. Full kameraovervåkning. Alle bør innkalles til et par dagers tortur hvert år for å avsløre hva galt de har gjort.

5348041[/snapback]

Hvis du tar bort det på slutten, så skulle det ikke overraske om det hadde skjedd her i norge..

5351568[/snapback]

 

 

Det er da alledere begynt. Fotobokser blant annet. Det blir tatt bilde uansett hvor fort du kjører, og bildene kan bli brukt til å påvise hvor du befant deg på et gitt tidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...