Gå til innhold

Valg av AGP skjermkort


Bearar

Anbefalte innlegg

Mitt gamle 5700LE henger ikke direkte med i spill lenger, og jeg lurer derfor på hva slags AGP skjermkort jeg burde velge.

 

Valget står vel egentlig mellom disse 3:

 

XFX GeForce 6800GS

 

eller

 

PowerColor Radeon X850XT PE

 

eller

 

Sapphire Radeon X800XL

 

Jeg kommer til å spille en del BF2, Call Of Duty 2, The Sims 2 og Need For Speed Most Wanted. Jeg har en Pentium 4 3GHz CPU og 1,5 GB RAM. Jeg tror det sitter en 350W strømforsyning i pc`en, så hadde vært fint om kortet hadde funka med den.

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv ville jag kanskje gått for GeForce kortet, siden jeg allerede har ATi og vil tilbake til nVidia. Men for ytelsen sin skyld så er vel det andre kortet du nevner det beste her. Er ikke så veldig oppdatert på skjermkortmarkedet lenger, men ettersom jeg husker så var 6800 akkurat et lite stykke bedre enn X800. Og X850XT burde vel etter min teori være et hakk over X800 igjen. Rett meg hvis jeg har feil noen, men.. Ytelse=X850XT PE. Brukervennlighet(personlig erfaring)=6800GS

Lenke til kommentar

Ikke særlig lurt å velge 6800GS kortet. X850XT PE er vel det kjappeste kortet fra ATI's forrige generasjon. Og det er i mange tester kjappere enn 6800Ultra. Og en 6800GS er mye, mye tregere enn en 6800 Ultra igjen. GS har bare 12 pipes og 5 vertex uniter mot Ultra's 16/6. I tillegg, ved å lese på XFX sine sider så ser det ut til at agp versjonen av GS bare kjører 350MHz på kjerna. De har en PCI-Express versjon som kjører på 485MHz eller noe. Og denne hevder seg ganske bra og yter omtrent som et standard 6800GT.

 

Så du vil få mye, mye bedre ytelse med et X850XT PE. Det GS kortet der, til den prisen er et DÅRLIG valg! Selv X800XL kortet er bedre. Men siden det koster like mye som X850XT PE kortet så er sistnevnte hva du bør gå for!

 

Edit: Les i skjermkortguiden her så ser du hva jeg mener!: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=332246

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

6800gs er omtrendt i samme klasse som 6800gt selv om det har mindre pipelines. Har lest endel om disse kortene og forklaringen er at 6800gs krever mindre watt og derfor har lavere tempratur enn 6800gt og at det er høyere klokket. Har faktisk sett at det i enkelte spilltester hadde bedre ytelse enn 6800gt.

 

Og siden 6800gt ikke er noe tregt kort (har et slikt selv) så kan nok ikke 6800gs heller beskrives som dette...

 

Tror ikke at 6800gs er mye mye tregere enn 6800ultra slik som ATI fansen OtMax beskriver.

 

Det er vel ingen tvil om at x850xtpe er det råeste kortet av de du nevner men samtidig så kan vel ikke dette kortet by på de samme finessene som 6800gs har og by på. 6800gs er et "nytt" kort mens det begynner å bli ei stund siden x850xtpe kom.

 

Du kan jo lese mere om 6800gs + tester her: http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/...offisiell/20785

Endret av poffer
Lenke til kommentar

Men 6800GS er vel mer fremtidsrettet? den støtter vel noe shader 3 greier b.l.a.?

 

Og 6800GS koster på Pcutstyr 2.283,00,- og 2.495,- på komplett - mens X850 koster 2.918,00,- på pcutstyr og 2.795,- på komplett.

 

Så jeg sparer jo 500,- kr minst hvis jeg velger GS, da. Og GS kortet skal vel fungere allright til disse spillene: BF2, Call Of Duty 2, The Sims 2 og Need For Speed Most Wanted?

 

PS: Har også funnet ut at det var 450W strømforsyning jeg hadde.

Lenke til kommentar
6800gs er omtrendt i samme klasse som 6800gt selv om det har mindre pipelines. Har lest endel om disse kortene og forklaringen er at 6800gs krever mindre watt og derfor har lavere tempratur enn 6800gt og at det er høyere klokket. Har faktisk sett at det i enkelte spilltester hadde bedre ytelse enn 6800gt.

 

Og siden 6800gt ikke er noe tregt kort (har et slikt selv) så kan nok ikke 6800gs heller beskrives som dette...

 

Tror ikke at 6800gs er mye mye tregere enn 6800ultra slik som ATI fansen OtMax beskriver.

 

Det er vel ingen tvil om at x850xtpe er det råeste kortet av de du nevner men samtidig så kan vel ikke dette kortet by på de samme finessene som 6800gs har og by på. 6800gs er et "nytt" kort mens det begynner å bli ei stund siden x850xtpe kom.

 

Du kan jo lese mere om 6800gs + tester her: http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/...offisiell/20785

5350030[/snapback]

 

Ja! Hadde det ikke vært for at AGP versjonen av 6800GS bare er klokket til 350MHz! Jeg har lest tester av XFX sin PCI-express versjon som er klokket til 485MHz! Og da blir det en helt annen ytelse! Først på 485MHz matcher det et standard klokket 6800GT (350MHz/1000MHz GPU/Minne)! Så i bunn og grunn blir ikke AGP versjonen av 6800GS noe særlig kjappere enn et vanlig 6800nu med 128MB RAM! Og da synes jeg det blir for mye å betale nesten 2500,- kroner når man kan få et X850XT PE som matcher et 6800 Ultra for noen hundrelapper mer!

 

Dessuten er ikke jeg noe ATI Fan. Tvert i mot, jeg har bare nVidia kort!

 

Komplett hadde for kort tid siden flere demobrukte 6800GT kort til rundt 2000 kroner. Lønner seg å holde utkikk der! Jeg mener iallefall ikke at 6800GS, AGP versjonen er verdt å kjøpe for den prisen. Hadde den enda vært klokket like høyt som PCI-express versjonen! PCI-Express versjonen er billigere og klokket 135MHz høyere på GPU! Men mulig man kan overklokke AGP versjonen like høyt. Men det er jo ingen garanti for det.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
OcMax: Ja, skjønner. Men hvordan fungerer ditt 6800GT kort på de spillene du spiller da?

5353663[/snapback]

 

Mitt 6800GT funker relativt bra på det meste av spill. De nyeste spillene som f.eks. F.E.A.R og Quake4 får man kjørt ganske greit. Men i F.E.A.R må jeg f.eks kjøre texture Quality på Medium og ikke mer enn 2X Anti Aliasing i 1024X768 for å få skikkelig flyt. Men dette spillet er jo ekstremt krevende. F.E.A.R, Quake4 og Doom3 er spill som favoriserer nVidia kortene. Slik at om du legger mye vekt på disse spillene så kan det være like greit med et nVidia kort. Men om du spiller alt mulig annet så vil nok et ATI X850XT PE gi deg mye mer ytelse enn et 6800GS. Hadde enda AGP versjonen av 6800GS iallefall vært klokket til referanse hastigheten for PCI-Express på 425MHz, så hadde det vært litt bedre.

 

Dessverre så hadde komplett disse demobrukte AGP 6800GT kortene bare noen dager i romjula. Ser ut til at noen har kjøpt alle i en sleng. For de forsvant veldig fort.

 

Men får du bare klokket GS kortet nok så veier du opp for de 4 manglende pipelines sammenlignet med Ultra og GT. Jeg har f.eks et MSI 6800nu i min tredje maskin. Dette har en standard hastighet på 325/700 GPU/Minne og har bare 128MB DDR RAM. Har like mange pipelines og Vertex units som et 6800GS dog. Men dette kortet greier jeg å klokke til 440/950 ved hjelp av litt økning av volt i GPU. Dette gir ekstremt bra ytelse. Selv med 12 pipes har jeg ikke noen problemer å matche et 6800GT på standard hastighet. Og foreløpig ser det ikke ut til at 128MB RAM er noen flaskehals.

Lenke til kommentar
Og dette har du dekning for?

5351344[/snapback]

 

Siden du slenger ut påstander i hytt og pine her først så får du vær så god å bevise dine påstånder først også.

5353343[/snapback]

Ikke sikkert at det gjelder i hans tilfelle, men hos meg hendte det at alle krevende spill lagget uansett innstilling med mitt 7800GTX "GS" og P4 3.0GHz. Da gapet mellom disse to kortene ikke er sååå milelang kan det også forekomme hos ham. Har han en god strømforsyning er 350W nok, link til hvorfor.

Lenke til kommentar

Geforce 6800GS yter ca likt som 6800 GT . 6800 GT yter litt under X800 XT .

 

X850 XT yter bedre enn X800 XT og X850Xt PE yter bedre enn X850XT ...

 

X850 XT yter bittelitt bedre enn 6800 Ultra , som er en del bedre enn 6800 GS .

 

Summa summarum - skal du ha best ytelse i spill er X850XT PE de beste løsningen bland dem du nevner .

Du kan velge nvidia kortet hvsi du vil ha shader modem 3,0 , men da mister du ytelse i dag ens spill .

 

Jeg ville nok valgt X850Xt PE , eller gått til neste nivå og gått for 7800GT ( hvis PCI-E er aktuelt) som yter en del bedre enn alle alternativene du har nevnt .

Lenke til kommentar
Geforce 6800GS yter ca likt som 6800 GT . 6800 GT yter litt under X800 XT .

5354025[/snapback]

 

XFX sin PCI-Express versjon som kjører på 485MHz yter likt med 6800GT ja. Og bedre i mange tilfeller. Referanse-6800GS PCI-Express som kjører 425MHz yter nok litt dårligere enn en 6800GT!. Men poenget er, som jeg har prøvd å sagt så mange ganger at denne AGP versjonen av 6800GS bare kjører på 350MHz! Og da blir det noe helt annet! Kan ikke sammenlignes med 6800GT da!

 

Istedet for å kjøpe det der 6800GS AGP kortet så kan han like godt kjøpe et Demo-brukt gainward 6800LE fra komplett til 971,- Kroner!. Mange av disse kan man åpne pipelines på ved hjelp av Rivatuner. Og får man til 12 pipes og klokket kortet litt så har man jo samme ytelse som dette 6800GS AGP kortet som koster over det dobbelte. De fleste 6800le/nu kortene kan man enkelt klokke til over 400MHz på kjerna om man bruker nibitor til å øke GPU Volt til 1.4v. Og minnet kan ofte klokkes til over 900MHz. Og er man lur så slenger man med en NV Silencer 5 på kjøpet. Man kan nesten ikke gjøre noe dumt ved å betale 971,- for et slikt kort. Selv om man er så uheldig å ikke få åpnet noen pipelines så kan man fortsatt klokke det såpass at det blir endel bedre enn 6600GT. Og 128MB RAM på skjermkortet er ikke noen hindring i dagens spill. Og tror det vil være en god stund til man merker at man må ha 256MB RAM.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Og dette har du dekning for?

5351344[/snapback]

 

Siden du slenger ut påstander i hytt og pine her først så får du vær så god å bevise dine påstånder først også.

5353343[/snapback]

Ikke sikkert at det gjelder i hans tilfelle, men hos meg hendte det at alle krevende spill lagget uansett innstilling med mitt 7800GTX "GS" og P4 3.0GHz. Da gapet mellom disse to kortene ikke er sååå milelang kan det også forekomme hos ham. Har han en god strømforsyning er 350W nok, link til hvorfor.

5353965[/snapback]

 

Dette var ikke noe svar på spørsmålet, men jeg regnet heller ikke at du ville klare det heller. Håper du begrenser svarene dine neste gang til noe du vet kan dokumenteres bedre. Det er vanskelig å vinne en diskusjon hvis man bare prater tull vet du :thumbup:

 

God jul alle sammen

Endret av vitamin2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...