Gå til innhold

Hva er en Raw fil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for det Fez.

 

Jeg er veldig ny innen denne verden. Jeg har funnet ut etter å ha søkt på nettet at de ulike produsenter har eget etternavn for filer i RAW format:

 

- CRW filendelsen til RAW-filer fra Canon-kameraer.

- NEF filendelsen til RAW-filer fra Nikon-kameraer.

- RAF filendelsen til RAW-filer fra Fujifilm-kameraer.

 

Hva dette betyr for den enkelte er ikke lett å vite. Kan man f.eks redigere alle disse formatene i et program. . Bilder tatt i RAW-format redigeres med egne programmer i en PC. Så da er spørsmålet, hva slags program er bra.

 

Holder Fotoshop cs (versjon 8? Eller bør man ha noe annet?

Lenke til kommentar

Photoshop CS er ypperlig for å jobbe med RAWfiler. Fordelen med RAW er at det inneholder mye mer informasjon og ha større dynamikk en et JPEG bilde sånn at du kan justere bildet sånn som du vil ha det uten så store begrensninger som JPEG gir.

 

Bakdelen er at filene er store og det er tregere å jobbe med dem. Derfor er det lurt å la kameraet ta både RAW og JPEG samtidig. Så bruker man JPEG filene til de enkle tingene og tar fram RAW filene når det trengs.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rawshooter er uten sammenligning det beste programmet til raw-filer som jeg noensinne har prøvd. Premium er et eventyr av et program, men også Essentials er etter min mening langt foran Adobes ACR.

 

Etter at jeg oppdaget Rawshooter gikk jeg tilbake og konverterte en del eldre raw-filer på ny og forskjellen fra det jeg klarte med CS til det resultatet Rawshooter gir er nokså utrolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...