Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har flyttet gammel harddisk til ny PC - Booter ei!


Anbefalte innlegg

[email protected]

Hei,

Sønnen min har fått delvis ny PC, det vil si alt utenom ny harddisk og annet ROM.

Jeg trykker på startknappen og viftene startet opp, men det kommer ikke noe bilde på skjermen.

Jeg har fått et noe usikkert tips om at informasjonen om det gamle hovedkortet/BIOS'n ligger lagret på harddisken og vil derfor ikke starte opp i et nytt miljø/BIOS.

Stemmer dette? Er det noe jeg kan gjøre uten å slette alt som ligger på harddisken?

 

Vennlig hilsen fortvilet far.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det stemmer at windows ikke kan boote hvis en flytter harddisken over på et helt nytt hovedkort.

 

Går ut ifra at du kan komme inn i biosen her:

ok, noe du kan gjøre, hvis ikke du har noen andre disker tilgjengelig, er å installere windows xp oppå det som allerede er der fra før, det gjelder å ha tunga rett i munnen.

 

1. Still inn biosen til å boote fra CDrom

2. sett i en windows xp cd

3. etterhvert så kommer det opp alternativer hvor du kan velge hvilken partisjon/harddisk du vil installere på. der bør den gamle partisjonen ligge og hvis du har flaks er det nok ledig plass til å installere windows på.

 

Hvis ikke, må du

1. Koble fra disken og bruke en ny/annen disk med ledig plass, hvor du installerer windows xp på.

2. Når du får installert dette så kobler du til den gamle disken, kopierer det du trenger til den nye disken/brenner det ut på cd/dvd.

3. Så formaterer du den gamle disken fra windows xp, og installerer ny xp på den gamle disken.

4. Når det er gjort, kan du kopiere filene tilbake til den gamle disken.

 

Håper dette var til nytte

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for kyndig svar, men jeg var nok ikke helt tydelig. Skjermen får ikke noe som helst bilde, ei heller biosen. Jeg har skaffet ny harddisk, en S-ata, gamle er IDE, jeg tok ut skjermkortet og brukte VGA'en fra hovedkortet, men jeg får fremdeles ikke noe bilde på skjermen. Lyset på skjermen står og blinker når PC'n er på, men ikke noe bilde. Tar jeg ut skjermkabelen mens skjermen er på kommer det et varsel om å sjekke signalkabelen.

Håper du eller noen andre kan komme med forslag som gjør at jeg får PC'n opp og går igjen!

Vennlig hilsen

enda mer fortvilet far..... :hmm:

Lenke til kommentar
[Jeg har fått et noe usikkert tips om at informasjonen om det gamle hovedkortet/BIOS'n ligger lagret på harddisken og vil derfor ikke starte opp i et nytt miljø/BIOS.

Nei - dette stemmer ikke. Imdlertid er en windowsinstallasjon tilpasset hovedkortet (chipsettet) slik at man etter hovedkortsbyttet normalt bør reinstallere windows på nytt fra CDen. Dette gjøres ved å sette CDen som første bootdevice i BIOS og ha den bootbare originale windows-cden i når man starter.

 

Din post klokken 21:36 tyder på at du også har et annet problem. Sjekk om alle kabler/koblinger er plassert riktig og har god kontakt. Sjekk at høytalere er koblet til slik at evt. feilmeldinger via post error codes høres. Er det leds på hovedkortet som kan fortelle om hvordan oppstarten går? Er PSU kreftig nok?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...