Gå til innhold

Tekst eller melodi først?


Jimstar

Anbefalte innlegg

Nå er det på tide med en post av litt bedre kvalitet! For dere som spiller instrument (helst gitar) og liker å komponere låter har jeg et godt spørsmål.

 

Hva kommer først? riffet/melodien/tha lick/sporet(osv) eller teksten til låta?

 

Jeg vet at metallica lager riffet først, og så teksten. Det kan godt hende at jeg er like kreativ som dem, men jeg er laaaaaaaa(aaa)ngt ifra like god til å spille.

 

rom-juls hilsen fra james

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lager ting hver for seg, har skrevet mange sang tekster og laget masse masse riff. Først så setter jeg sammen gitaren og musikken generelt og finner passende tekst fra tekster jeg har fra før som jeg ikke har brukt. Om noen skjønner.

 

Så jeg ville si det er det samme, har du noe på hjertet så bare få det fram og lagre det. Også dra det fram igjen når det passer seg, både melodi og tekst. Altså jeg bare lagrer det som kommer ut, uten å tenke på å sette det samme med noe. Først senere jeg finner ut at det riffet passer til det og legg den teksten fra ifjor oppå der så passer det osv. :) funker utmerket for meg.

Endret av skate4life
Lenke til kommentar
Nå er det på tide med en post av litt bedre kvalitet! For dere som spiller instrument (helst gitar) og liker å komponere låter har jeg et godt spørsmål.

 

Hva kommer først? riffet/melodien/tha lick/sporet(osv) eller teksten til låta?

 

Jeg vet at metallica lager riffet først, og så teksten. Det kan godt hende at jeg er like kreativ som dem, men jeg er laaaaaaaa(aaa)ngt ifra like god til å spille.

 

rom-juls hilsen fra james

5344017[/snapback]

 

 

Det som er kult med metallica er at når de skal skrive tekst. så skriver alle hver sin linje :) Begynt med det i bandet vårt åsså :)

Lenke til kommentar
Nå er det på tide med en post av litt bedre kvalitet! For dere som spiller instrument (helst gitar) og liker å komponere låter har jeg et godt spørsmål.

 

Hva kommer først? riffet/melodien/tha lick/sporet(osv) eller teksten til låta?

 

Jeg vet at metallica lager riffet først, og så teksten. Det kan godt hende at jeg er like kreativ som dem, men jeg er laaaaaaaa(aaa)ngt ifra like god til å spille.

 

rom-juls hilsen fra james

5344017[/snapback]

 

Dette kommer helt an på komponisten, og hva du foretrekker. Jeg har ikke skrevet så veldig mye selv, men jeg har vert på et gitarseminar i forbindelse med gitarskolen, med tema "Låtskriving". Det ble selvsagt bare lagt trykk på gitar-delen, men jeg merket at etter en melodi var laget (som kan bli overaskende enkelt hvis du vet hva sånn ca. hva du er ute etter) var tekst og sangmelodi mye enklere å forestille seg.

 

For å ta litt kort hva vi gjorde, var å dele sangen opp i deler som vi allerede kjenner til. Først intro, vers, refreng, vers, refreng, (eventuell) bridge. Slutten av sangen kan variere veeldig. den vi brukte var "Refreng, refreng, outro". Denne planen kan du endre på hvor mye du vil (bortsett fra intro og outro selfølgelig :p ). Det er noe av det beste ved låtskriving etter min mening. At det egentlig ikke er noen faste regler du MÅ følge, så lenge du har et musikalsk øre og ikke lager det direkte falsk selfølgelig.

 

Og ville det ikke krevd mer fantasi å lage teksten først? Da må du ikke bare konsentrere deg om hvordan melodien blir, men også tenke på hvordan den blir i forhold til teksten.

Endret av GaboonViper
Lenke til kommentar

Hos meg fungerer det best å lage melodien først, eventuelt samtidig med ideen til teksten. Det vil si at jeg gjerne kommer opp med en melodi og har en ide om hva teksten skal handle om. Og når jeg vet hvilken takt melodien går i faller verselinjene lettere på på plass også.

 

Men jeg starter ikke nødvendigvis med "riffet", det kommer ofte langt senere i prosessen. Vel så ofte er det ved pianoet jeg kommer opp med ideene. Det er slett ikke alle mine sanger som har et klart riff.

 

Jeg skriver ofte tekstene først også, men da blir det gjerne med det, jeg klarer bare unntaksvis å matche en melodi med en eksisterende tekst.

 

Mange ganger klarer jeg ikke å komme helt i mål. For eksempel har jeg holdt på med en låt i 2 år nå som jeg ikke blir ferdig med. Har intro og vers og mellomspill, og en god ide om arrangemnentet, men mangler refrenget. Kanskje blir den aldri ferdig...

 

Og så er jeg ikke noe flink til å skrive ned ideer. Mye har gått tapt fordi jeg rett og slett glemte av det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...