Gå til innhold

PDA med bra tastatur?


ottgrims

Anbefalte innlegg

Eg har ein HP IPAQ 2210 som er eit par år gammal. Det er ei bra maskin, men eg har noken ønsker om forbedringar:

 

- når eg skal lese gmail-posten så blir skjermen for smal. Skulle derfor hatt ei maskin som støtta landskapsmodus.

 

- eg ønsker meg tastatur i ei eller anna form for å kunne skrive notat og mail, trykk på skjermtatstatur med pinne blir for tregt. Eg likte godt min gamle Psion. Hadde dei fortsatt å produsere maskiner i samme format med fargeskjerm, så hadde eg kanskje vore der.

 

- eg ønsker meg trådlaust nettverk

 

QTEC 9100 ser ikkje så verst ut på bilder med uttrekkbart tastatur på breisida. Eg treng vel kanskje ikkje telefonfunksjonaliteten (er godt fornøgd med min Nokia 6310i), men har tvilling SIM-kort så om det er innebygd mobiltelefon så er ikkje det noken ulempe heller.

 

Er Qtec 9100 det rette valget for meg, eller er der andre gode forslag?

 

Helsing frå Ottar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv den lykkelige eier av en Qtek 9100, og keyboardet fungerer glimrende !

Landscape modus er også en fremragende god funksjon.

 

Har du i tillegg Exchange 2003 server på jobben( eller seff hjemme ...).

Kan du kjøre løpende oppdatering av dagbok og mailfolder !

 

Anbefaler Qtek 9100 på det varmeste !

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar
Er selv den lykkelige eier av en Qtek 9100, og keyboardet fungerer glimrende !

Landscape modus er også en fremragende god funksjon.

 

Har du i tillegg Exchange 2003 server på jobben( eller seff hjemme ...).

Kan du kjøre løpende oppdatering av dagbok og mailfolder !

 

Anbefaler Qtek 9100 på det varmeste !

 

 

_nifty_

5344382[/snapback]

 

No har eg sett ein 9100. Tastaturet likte eg godt, men eg synes kanskje skjermen var litt liten. Dessuten oppdaga eg at den ikkje kan brukast som PDA med avslått telefo ndel slik at den kan brukast ombord i fly. Så eg ser meg om etter alternativ.

 

Ottar

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har Qtek 9100 mulighet for å aktivere flightmode; da skrues både bluetooth, w-lan og telefondelen seg av.

 

Dessuten er det en utrolig flott maskin; jeg må vel kanskje si at hastigheten på prossesoren er litt treg; men ikke spsielt merkbart til den bruken jeg har av den...

 

Det som også er kjekt er jo at skjermen snur seg selv når du trekker ned tastaturet...

 

Kan ikke annet enn å anbefale maskinen på det varmeste jeg heller :thumbup:

 

(Gå inn på www.windowsmobile.no hvis det er noe du lurer på ang maskinen)

Lenke til kommentar

I den butikken eg såg på 9100 så visste ingen av betjeninga om Flight mode, og ved å kikke i bruksanvisninga såg eg berre ein advarsel på første sidene om ikkje å bruke den i fly, uten henvisning til Flight Mode.

 

Korleis aktiverer du denne flight Mode? Software? Dedikerte tastar?

 

Ottar Grimstad

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke værre enn at man kun "tapper" på signalindikatoren som ligger på start-linjen, så får du opp et valg som heter aktiver flymodus :p

 

Som regel så er det få butikker som har kyndige selgere som kan windows mobile :ermm:

 

Er det mer du lurer på i forbindelse med denne telefonen er det bare å spørre :thumbup:

Lenke til kommentar

Flott

 

Eg har elles oppdaga at QTEC også har ein anna modell med tommeltastatur QTEC 9090. Tastaturet er mindre og sit for enden og ikkje på sida. Skjermen er større, men oppløsninga den samme. Den har ikkje EDGE og den har Windows Mobile Phone Edition 2003 Second Edition i staden for Windows Mobile 5.

 

QTEC 9090

1953xs1.gif

 

Den koster litt meir enn 9100. Og i ein anmeldelse såg eg at ein måtte eit stykke inn i menyane for å skifte mellom landskap og portrettmodus på skjermen mens på 9100 så skjer vel det med ein gang du drar ut tastaturet.

 

2404.gif

 

Når skjermane har samme oppløysing så vil dei jo vise like mykje av f.eks. websider. Blir det for småstilt på 9100 eller er skjermen stor nok? Dersom den er stor nok, så skulle jo 9100 vere beste valget med større tastatur, EDGE og bedre pris. Eller...?

Lenke til kommentar

Jeg syns faktisk skjermen på 9100 er bedre grunnet at oixelstørrelsen er såpass liten så det er mer "flyt" i skjermbildene...

 

For å skifte mellom landskap/portrett på 9090 er det bare å tappe på et lite ikon nede i høyre hjørne av skjermen.

 

For å ta en liten sammenligning da...

 

9090 vs 9100 :p

 

9090 - WM2003SE = engelsk operativsystem - umulig å betjene med en hånd + hvis enheten går tom for strøm - byebye alla data som er lagret

 

9100 - WM5 = norsk operativsystem - støtte for soft keys (knapper under skjermen som bytter funksjonalitet etter hvilket program som er aktivert) annen minnehåndtering slik at enheten ikke sletter data ved eventuelt "strømbrudd"

 

9090 - Intel Xcale(skrives det slik?) prosessor på 416mHz

 

9100 - Texas Instruments Omap850 prosessor på 180mHz. Denne forskjellen i prossesorytelse er merkbar, men ikke hemmende

 

Tastaturet på 9090 er omtrent håpløst å benytte seg av, med mindre man har små fingre, knappene gir ikke spesielt god respons, og dessuten er komforten ved å holde enheten samtidig som man skriver ikke god.

 

9100 derimot har et tastatur som er en drøm å bruke - knappene er omtrent som på din 6310i og gir meget god respons. Dessuten er komforten ved bruk glimrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...