Gå til innhold

Hvordan få bedre bilder ?


Anbefalte innlegg

Hei

Har vert å prøvd mitt ny innkjøpte kamera, Sony Cybershot Dsc-P200.

 

Har tatt noen bilder men de aller fleste bildene sklir ut eller blir uklare.

 

Finnes det noen innstillinger på kameraet som forhindrer dette ?

Har ikke prøvd noen andre innstilinger en det som er standar fra fabrikken.

Legger ved noen bilder så dere får se hva det er snakk om.

http://img.photobucket.com/albums/v89/Allright/DSC00212.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v89/Allright/DSC00215.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v89/Allright/DSC00228.jpg

 

Får jo faktisk bedre bilder med mobilen.

Og dette bilde er tatt med et ixus 50 med 3mega pixel. Og det er klart og fint. Må jo være noen innstilinger som ikke er rett.

http://img.photobucket.com/albums/v89/Allright/173_7320.jpg

 

 

 

Og en ting til, når jeg filmer. Så er bilde klart og fint, men plutselig begynner kameraet og justere å bildet blir uklart :thumbdown: Noe som kan gjøres her?

 

 

mvh

Andreas Aune

 

#EDIT av moderator - fjernet noen IMG tagger da bildene fikk forum-margene til å sprenges#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et godt bilde bestemmes av (minst) to ting:

- Komposisjon

- Lyssetting

 

Siste bildet ble jo vellykket, mens de foregående bærer preg av bevegelsesuskarphet.

Og det kommer av for lav lysfølsomhet.

Du kan prøve å stille opp ISO-verdien på kamera.

Dette vil medføre mer støy i bildet.

5344009[/snapback]

 

Det siste er jo tatt ifjord med et ixus 50.

Men de 3 bildene som er tatt med mitt nye kamera er jeg lite fornøyd med.

Fikk jo bedre bilder med HP photosmart 435 som jeg kjøpte på rema 1000 for 895kr !

 

Iso står på på auto, kan velge mellom 100,200 og 400.

 

Har også en innstilling som heter focus den står også på auto.

Der kan jeg velge mellom:

-Multi AF

-Center AF

-Spot AF

-0.5m

-1.0m

-3.0m

-7.0m

-OO

 

White balance står på auto.

Lenke til kommentar
Sjekk om du finner en innstilling for bilder med bevegelse. Det resulterer ofte i skarpere bilder når du tar av nettopp bevegelser.

Prøv å gå over på manuell, skru av/på blitz osv.

5344026[/snapback]

 

Fant en innstiling som skal brukes når man tar bilder av ting som beveger seg.

Problemet da ble at alt ble helt mørkt, så ingen ting.

Lenke til kommentar

Det bildet som er tatt med Ixus'en er tatt i dagslys, mens de tre bildene som er tatt med Sony kamera ser ut til å være tatt når det er mørkt ute og det er det som er problemet ditt. Det var rett og slett for mørkt.

 

Det som kan hjelpe deg noe i disse tilfellene er å velge høy ISO (=mer støy i bildet) og ikke zoome inn, men ta bildene på vidvinkel.

 

Hvis lukkertiden på vidvinkel blir lenger enn 1/30 sekund så er det veldig vanskelig å ikke få bevegelses-uskarpheter i bildet. Samme problemet får du på full zoom med ca 1/90 sekund og lenger.

Lenke til kommentar
Det bildet som er tatt med Ixus'en er tatt i dagslys, mens de tre bildene som er tatt med Sony kamera ser ut til å være tatt når det er mørkt ute og det er det som er problemet ditt. Det var rett og slett for mørkt.

 

Det som kan hjelpe deg noe i disse tilfellene er å velge høy ISO (=mer støy i bildet) og ikke zoome inn, men ta bildene på vidvinkel.

 

Hvis lukkertiden på vidvinkel blir lenger enn 1/30 sekund så er det veldig vanskelig å ikke få bevegelses-uskarpheter i bildet. Samme problemet får du på full zoom med ca 1/90 sekund og lenger.

5345160[/snapback]

 

Som sagt så var det ikke mørkt når jeg tok de bildene, var overskyet. Mener jeg jeg tok alle bildene uten å zoome. Men dette med lukkertid, er det noe man kan stille på ?

Lenke til kommentar
Det bildet som er tatt med Ixus'en er tatt i dagslys, mens de tre bildene som er tatt med Sony kamera ser ut til å være tatt når det er mørkt ute og det er det som er problemet ditt. Det var rett og slett for mørkt.

 

Det som kan hjelpe deg noe i disse tilfellene er å velge høy ISO (=mer støy i bildet) og ikke zoome inn, men ta bildene på vidvinkel.

 

Hvis lukkertiden på vidvinkel blir lenger enn 1/30 sekund så er det veldig vanskelig å ikke få bevegelses-uskarpheter i bildet. Samme problemet får du på full zoom med ca 1/90 sekund og lenger.

5345160[/snapback]

 

Som sagt så var det ikke mørkt når jeg tok de bildene, var overskyet. Mener jeg jeg tok alle bildene uten å zoome. Men dette med lukkertid, er det noe man kan stille på ?

5345190[/snapback]

 

Ikke nattamørkt, men skumringsmørkt!!? Ser tydelig at lykten på snøscoteren lyser i snøen.

 

Ikkeno' blender/lukkerprioritet på P-200 nei.

En ting til du kan gjøre hvis lukkertiden blir lang er å undereksponere bildene med opptil -2. Da blir bildene for mørke, men kamera kan da velge en raskere lukkertid. Disse bildene må da etterjusteres i bildebehandlingsprogram for å få opp lysstyrken. Ikke en veldig bra løsning, men en mulighet i nødstilfeller.

Lenke til kommentar
Det bildet som er tatt med Ixus'en er tatt i dagslys, mens de tre bildene som er tatt med Sony kamera ser ut til å være tatt når det er mørkt ute og det er det som er problemet ditt. Det var rett og slett for mørkt.

 

Det som kan hjelpe deg noe i disse tilfellene er å velge høy ISO (=mer støy i bildet) og ikke zoome inn, men ta bildene på vidvinkel.

 

Hvis lukkertiden på vidvinkel blir lenger enn 1/30 sekund så er det veldig vanskelig å ikke få bevegelses-uskarpheter i bildet. Samme problemet får du på full zoom med ca 1/90 sekund og lenger.

5345160[/snapback]

 

Som sagt så var det ikke mørkt når jeg tok de bildene, var overskyet. Mener jeg jeg tok alle bildene uten å zoome. Men dette med lukkertid, er det noe man kan stille på ?

5345190[/snapback]

 

Ikke nattamørkt, men skumringsmørkt!!? Ser tydelig at lykten på snøscoteren lyser i snøen.

 

Ikkeno' blender/lukkerprioritet på P-200 nei.

En ting til du kan gjøre hvis lukkertiden blir lang er å undereksponere bildene med opptil -2. Da blir bildene for mørke, men kamera kan da velge en raskere lukkertid. Disse bildene må da etterjusteres i bildebehandlingsprogram for å få opp lysstyrken. Ikke en veldig bra løsning, men en mulighet i nødstilfeller.

5345424[/snapback]

 

ja var vell ikke helt lyst :p

men om jeg bruker blitz vil det virke positivt ? skjønte ikke helt.

 

Undereksponere ? er det den funksjonen som kalles EZ ?

Lenke til kommentar
På snø er det stor forskjell på overskyet og solskinn. Dette skyldes at solen blir kraftig reflektert i snøen, og at vi tross alt er inne i den mørke årstid. Her ligger det en forskjell på flere blendertrinn å ta hensyn til. Prøv igjen på en solrik dag, og gi oss andre tilbakemelding om hvordan det gikk  :thumbup:

5345444[/snapback]

 

 

Det kan jeg selfølgelig gjøre, men sola kommer jo ikke før 15januar !

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...