Gå til innhold

Innkjøp av: nytt høyttaler par +forsterker!(ca 6k)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ganske tidlig ute med dette, men skal kjøpe nye høytalere med noe av konfirmasjons pengen. Så forberedelser må gjøres.

 

Jeg vet ganske lite om audio generelt, så ikke kom med sånne 'fancy' ord som jeg ikke skjønner bæret av. Men bare fordi jeg ikke vet så mye om audio så betyr det ikke at jeg ikke vet hvordan man kobler til ting! :)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg vil sette en max pris på dette på 6.000kr

 

Jeg skal gå til innkjøp av:

-2stk høytalere.

-1stk forsterker.

 

Prisen på forsterker vil nok ligge på en 2500kr+-, og høtalerene på (ca) 1700kr+-(pr stk.)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Krav/mål til høytalerene:

 

-Kommer til å brukes til pcen og tven(filmer).

-Pcen brukes mest til musikk og spill.

-Skal ikke være store, men skal se smarte/fete/"disse kan spille, ja" ut.

-Skal ikke være høtalere som kommer til å spille så veldig høyt, men skal ha muligheten for å gjøre dette når foreldra forlater huset.(Så de skal altså spille bra lavt som høyt.)

-Skal ha mye bass i seg!(evt egen subwoofer, tanker?)

-Best ytelse til pris.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Krav/mål til forsterker:

Vet egentlig ikke så mye angående dette, men skal komme med fordeom

 

-Skal klare 4(evt 6!?) høytalere (evt + subb)

-Fin surround lyd.(ikke så viktig)

-Skal brukes til musikk og tv(filmer)

-Best ytelse til pris.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Plassering av høytalerne/forsterkeren:

 

Er litt usikker på hvor jeg skal plassere høytalerene, forsterker er imotsetning i boks.

 

Bilder: (Bilde 1 blir heretter kalt 'bilde 1' osv til bilde 3.)

'Bilde 1'

 

 

'Bilde 2'

 

'Bilde 3'

 

 

Forsterkeren som jeg har fra før ser dere på bilde 1-2.(på høyre side av stolen, i "skapet"). Den nye forsterkeren vil bli plasert på samme sted.

Mål på "skapet" som forsterkeren blir plasert: 23.5cm x 49cm(HxB)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Høytalerne har jeg noen forslag til plasering, så da kan dere hjelpe meg med å bestemme meg eller komme med nye forslag. :)

 

Forslag 1:

Venstre høyttaler kan være der bordet på 'bilde 1' er. Og høyre høyttaler kan være i hjørnet på 'bilde 3'

 

Forslag 2:

Samme som forslag 1, bare at venstre høyttaler kan være hvedsiden av tven/tv'bordet på 'bilde 1'.

 

Forslag 3:

Begge høytalerne på pulten, liggende på hver sin side.(se vedlagt bilde under)

 

 

Forslag 4:

Ha det slikt som det er på 'bilde 1-2'. Men da kan de ikke være høyere en stacker(kabinettet). Grunnet at hyllen på 'bilde 3' skal rett over kabinettet.

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Håper på gode svar. :)

 

 

Mvh Scotty

Endret av .Scotty.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil bare kommentere reply fra ShyFx:

Hei! ja lyd må man ha, hva med disse høytalerne http://www.hifiklubben.com/no/produkter/ho...ere.htm?id=4946

 

Krav/mål til forsterker:

Krav/mål til høytalerene:

 

-Kommer til å brukes til pcen og tven(filmer).

-Pcen brukes mest til musikk og spill.

-Skal ikke være store, men skal se smarte/fete/"disse kan spille, ja" ut.

-Skal ikke være høtalere som kommer til å spille så veldig høyt, men skal ha muligheten for å gjøre dette når foreldra forlater huset.(Så de skal altså spille bra lavt som høyt.)

-Skal ha mye bass i seg!(evt egen subwoofer, tanker?)

-Best ytelse til pris.

Vet egentlig ikke så mye angående dette, men skal komme med fordeom

 

-Skal klare 4(evt 6!?) høytalere (evt + subb)

-Fin surround lyd.

-Skal brukes til musikk og tv(filmer)

-Best ytelse til pris.

 

Ikke snakk om at de CV høyttalerne klarer å spille pent i surround. Det er greit at man får mye lyd for pengene men ikke god lyd. Hadde nok heller satset på noen dali høyttalere. Og dem er ikke akkurat små..

 

God surroundlyd er så mye. Man sier at hvis man skal ha god lyd i surroundanlegget skal man høre alle detaljer i lydbildet uansett lydstyrke.

 

Til Trådstarter:

Du sier at forsterkern skal sklare 4 evt 6 høyttalere, eventuelt med sub? Noen spørsmål til dette:

Har du tenkt deg en passiv eller aktiv sub? Aktiv er det absolutt beste. Og alle surroundforsterkere har utgang til sub.

 

For det andre. Surround er minimum 5 høytalere. ( + sub ) :thumbup:

Endret av Breiker
Lenke til kommentar
Til Trådstarter:

Du sier at forsterkern skal sklare 4 evt 6 høyttalere, eventuelt med sub? Noen spørsmål til dette:

Har du tenkt deg en passiv eller aktiv sub? Aktiv er det absolutt beste. Og alle surroundforsterkere har utgang til sub.

 

For det andre. Surround er minimum 5 høytalere. ( + sub )  :thumbup:

5343930[/snapback]

 

 

Som sagt er jeg ganske grønn på dette temaet. Hva er forskjellen på passiv og aktiv subb?(evt link)

 

Og hva er forskjellen på en surround forsterker og en "vanlig" forsterker?

 

 

Scotty

Lenke til kommentar

Aktiv subwoofer har en egen innebygget forsterkern

En passiv har ikke en forsterker innebygget og må drives via en forsterker..

De fleste hjemmelagde bilbasser er passive.

 

Skal vi se. Hjemmekinoforsterkere har utganger til 5,6 eller 7 høyttalere. + sub

Mens vanlige forsterkere er mer stereoforsterkere og har utganger til 2 høyttalere og ikke sub. Sub er vel mer brukt i hjemmekino siden subr ikke pleier å være raske nok til å spille skikkelig når det gjelder musikk

Endret av Breiker
Lenke til kommentar
Aktiv subwoofer har en egen innebygget forsterkern

En passiv har ikke en forsterker innebygget og må drives via en forsterker..

De fleste hjemmelagde bilbasser er passive.

 

Skal vi se. Hjemmekinoforsterkere har utganger til 5,6 eller 7 høyttalere. + sub

Mens vanlige forsterkere er mer stereoforsterkere og har utganger til 2 høyttalere og ikke sub. Sub er vel mer brukt i hjemmekino siden subr ikke pleier å være raske nok til å spille skikkelig når det gjelder musikk

5344104[/snapback]

 

 

Finnes jo stereo forsterkere med sub utgang da. Men det andre du sier er riktig, en surround forsterker har utgang for flere høyttalere, mens en stereo forsterker bare har utgang til to høyttalere og enkelte stereo forsterkere har utgang for subwoofer.

 

Angående høyttalerne ville jeg heller valgt Dali en Cervin Wega dersom jeg skulle kjøpt på hifiklubben. Du kan også ta en titt på Gale høytalere, disse selges også på hifiklubben og er rimelige høyttalere med grei lyd. Proson er også et alternativ. Hvis du vil kjøpe brukt kan det være en ide og ta en titt på bruktmarkede. på Avtorget kan det hende du finner noen brukte høyttalere som passer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...