Gå til innhold

iTunes vs Mediamonkey til iPod 5G?


MortenS

Anbefalte innlegg

Julegaven til meg selv i år var en 30 GB iPod med video støtte :thumbup:

Prøver å lære meg iTunes men synes det er litt knotete og tungvindt. Har ikke prøvd Mediamonkey enda, men hører det skal være litt bedre en iTunes. Jeg er vant med å gå etter filnavn og ikke ID3 tag som kun iTunes bruker..

 

Første irritasjonen jeg har merket med iTunes, er at når jeg skal ppdatere "iTunes biblioteket" med alle mine MP3 filer, så virker det som om iTunes ikke tar med de sangene som ikke har en ID3v1 eller ID3v2 tag inkludert. Selv om filnavnet er "Artist - Sangnavn.mp3" så skjønner ikke iTunes at den skal importere disse filene. Noe spesielt! Så da er jeg aldri sikker på om alle albumene mine er "importert" i iTunes.. Flere som har merket dette?? :no:

 

Jeg har testet ulike MP3 ID Tag programmer for å få på plass ID3 tag på de som mangler men det er jo en 3-dagers sykemeldingsjobb bare det. Hører Mediamonkey har en bra ID3 Tag import funksjon som jeg får sjekke ut. Noen erfaringer? Jeg tok en sjans på MusicBrainz Tagger som skulle være bra, men den fucka opp mine flotte filnavn og bytta ut feks: The Beach Boys - Good Vibrations.mp3 med Absolute Hits Of The 60's (Disc 2) - 02 - The Beach Boys - Good Vibrations.mp3

 

Ellers har jeg hørt om iTunes script som feks iTunesFolderSync.js som skal kunne oppdatere iTunes med filnavn endringer og auto import av nye album til iTunes. Noen som har testet om dette er bedre enn den iTunes innebygde "merk alle sanger -> vis info -> trykk bare OK" greia?

 

Til sist, så har jeg brukt iTunes Art Importer og Yahoo! Widget iTunes Companion til å auto-hente CD Cover til alle albumene. De finner kanskje 50% men sliter om albumet heter feks "Encore (2004)". En an dem lagrer også et lokal kopi under My Documents\My Pictures\CDCovers. Er dette nødvendig? Blir ikke album coveret lagret "inne" i ID3 taggen til sangen? Klarer evt Mediamonkey en bedre jobb med auto albumcover import en disse prg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ferdig med å importere mitt MP3 bibliotek i MediaMonkey og da har den registrert at jeg har 16.358 musikkfiler, i forhold til iTunes som kun registrerte 15.813 filer! Selv etter en iTunesFolderSync.js oppdatering er det avvik på 540 filer :-O Her må det være noe galt..

 

Mulig MediaMonkey tar med alt, også de filene som mangler ID3 Tag, at det er her feilen ligger. Uansett så spøker det for iTunes for min del ved fremtidig iPod overføring.

 

Den tag og albumcover funksjonen til MediaMonkey er grei nok, men den klarer ikke å automatisk søke gjennom alle albumene og hente cover til som finnes, slik som iTunes Art Importer. Man må manuelt markere en katalog og høyre klikke for å finne tag eller cover, men da finner den også det meste uten feil..

Lenke til kommentar

Tittei.

 

Du kan sjekke tråden min om MediaMonkey. Der står det forklart hvordan du kan bruke 'auto-tag fra filnavnet'. Hvis du har et system på filene dine, skal det gå veldig lett å gjøre dette.

 

Jeg merket at du hadde utrolig mange sanger. Jeg har en iPod på 60 gb, fylt den med 8.000 sanger som tar 45gb med plass. :hmm:

 

Amazon-funksjonen er ikke bare for albumgrafikk, men og for sporinformasjon og årstall osv. Du kan ta sjangsen på å la den pluginene din gjøre jobben, men tidligere erfaringer sier at slike automatiserte funksjoner ikke er bra nok. Når du i tipollegg i MediaMonkey kan spesifisere hvilket album du har, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke bare bruke en time (jeg brukte det på min 10.000 sanger) på å tagge sporinformasjon og albumgrafikk. Da vil du kanskje også slippe å tagge fra filnavnet, og det gjør jobben med å katalogisere de 540 sangene som du ikke har sporinformasjon på lettere.

 

Angående den auto-tag funksjonen fra filnavnet: Lag den formelen som passer de filene du vil ha. I dette tilfellet er det

 

<Artist> - <Title/Tittel>

 

Skal ikke være en vanskelig jobb!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Nå er jeg ferdig med å importere mitt MP3 bibliotek i MediaMonkey og da har den registrert at jeg har 16.358 musikkfiler, i forhold til iTunes som kun registrerte 15.813 filer! Selv etter en iTunesFolderSync.js oppdatering er det avvik på 540 filer :-O Her må det være noe galt..

5345877[/snapback]

 

Grunnen til det er nok at MM har støtte til flere forskjellige musikk filtyper. Har du et par spill instalert, kommer det med ganske mange lydfiler derfra.

Lenke til kommentar
Grunnen til det er nok at MM har støtte til flere forskjellige musikk filtyper. Har du et par spill instalert, kommer det med ganske mange lydfiler derfra.

5349794[/snapback]

 

Nei faktisk ikke. Jeg har kun shared mine rene MP3 kataloger i både iTunes og MediaMonkey, så etter noen år så er jeg kommer opp i 16.000 sanger :) Derfor er det kjipt at iTunes ikke viser like mange filer som MediaMonkey. Kan noen bekrefte at iTunes ikke importerer de sangene til biblioteket som mangler ID tag?

Lenke til kommentar
Jeg har et metallica album på pc'en som er av typen .ogg, og det klarer ikke iTunes å importere. Kanskje du har flere musikkfiler som er av den typen ?

5352647[/snapback]

Jeg har kun .mp3 filer så tror det er manglende ID Tag som er årsaken..

Noen andre som har problemer med å importere filer uten ID3 Tag i iTunes?

Lenke til kommentar
Takk for bra tips!

 

Men finnes det en mulighet for MediaMonkey å automatisk "sile ut" de filene som mangler ID tags, eller må jeg søke og sortere på Artist og Albums etc for å finne de som mangler?

5350959[/snapback]

 

For å finne de filene som mangler går du på "Files To Edit" i menyen til venstre. Ligger der som du har album, artist osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...