Gå til innhold

Røde øyne med EOS 350D


Anbefalte innlegg

Jeg er en nybegynner som tok en del bilder i et juleselskap med et EOS 350D kamera.

 

 

Bildene ble tatt med:

blitz komp: -1

lukketid: 1\200

ISO: 400

Sigma 18-200mm

 

 

Problemet mitt er at ganske mange av bildene fikk røde øyne selv om "røde øyne" var slått på i kamera :/

Noen som vet hvorfor dette skjedde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe :)

Trodde det var umulig å få røde øyne med dette kamera jeg, men kanskje mine inntillinger gjørt at sjangsen for at man får røde øyne øker...

5343447[/snapback]

 

Jeg plages også litt med dette. Fikk forklaring av en venn at det er mulig jeg holder kameraet "feil". Med det menes at fingrene min er i veien for den lille lampa ved siden av objektivet. Det er visst den som lyser før bilder blir tatt når "røde øyne" er aktivisert. Prøvde å holde fingrene unna den og da ble det litt bedre. Litt dum plassering i såfall. Får røde øyne på 90% av bildene med blits.

Lenke til kommentar
Hehe :)

Trodde det var umulig å få røde øyne med dette kamera jeg, men kanskje mine inntillinger gjørt at sjangsen for at man får røde øyne øker...

5343447[/snapback]

 

Det er nok alt annet enn umulig å få røde øyne med speilrefleks, det er bare litt "vanskeligere". :)

 

Røde øyne oppstår fordi lyset fra blitsen reflekteres tilbake gjennom pupilen fra øyets retina. Jo større avstand det er mellom blitz og objektiv, jo mindre er sjansen for røde øyne. Fordi lysets innfallsvinkel blir større, blir refleksjonsvinkelen (det fins sikkert et rikitgere ord) stor, og det reflekterte lyset kommer ikke ut gjennom pupillen.

 

På julaften er det typisk mørkt (såkalt "koselig") inne. Da blir pupillene store og dermed må det større avstand til mellom blitz og objektiv for å ungå røde øyne, siden det lyset som reflekteres fra retina får en større åpning å passere ut gjennom.

 

Lyse øyne slipper desuten lettere gjennom lys, så det er lettere å få røde øyne på folk med f.eks lyseblå og gule øyne.

 

(sorry om dette ble like klart som ertesuppe...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Greie forklaringer på hvordan røde øyne oppstår. Det er slettes ikke umulig å få røde øyne m 350D' innebygde blitz. Heller ikke Eos 20D, selv om blitzen strekker seg ekstra langt fra huset.

Vil du være mer sikret mot røde øyne, må blitzen fjernes enda lengre fra objektivet, m.a.o. må du satse på ekstern blitz. Det trenger ikke være den største og sterkeste modellen.

 

Ellers er jo ikke røde øyne så vanskelig å fjerne med PS elements, som følgte med i programpakken til kamera ditt.

Lenke til kommentar
Vil du være mer sikret mot røde øyne, må blitzen fjernes enda lengre fra objektivet, m.a.o. må du satse på ekstern blitz. Det trenger ikke være den største og sterkeste modellen.

5345036[/snapback]

 

Jeg har faktisk, ved et par anledninger, fått lett røde øyne med kombinasjonen D70+Sigma EF500DG . Sigmaen er vel, rent fysisk, en av de største TTL-blitzene på markedet i dag. Naturligvis er det mye bedre enn med pop-up-blitzen, men like vel lar det seg altså gjøre i gitte situasjoner.

 

Skal det bli "umulig", som Kaldvann nevner, så må man nok opp i et litt større blitzanlegg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...