Gå til innhold

Harddisken bråkte noe sinnsykt , hva er dette ?


gamerman

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har to harddisker :

 

Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM (C:)

 

Western Digital Caviar 400GB SATA16MB7200rpm (D:)

 

 

 

Nå når jeg slo på dataen så bråkte maskinen som en motor , jeg tenkte at det kanskje var en vifte som gikk alt for fort , men fant ut at det var der harddiskene er montert bråket kom fra.

 

Jeg tenkte ved meg selv "nå er tiden kommet , 1 månede etter nytt hardware , nå skjer det f*** meg" .... Men jeg lot den gå til windows .

 

 

Da spurte windows om jeg ville "Starte windows normalt"

 

 

Etter jeg valgte "Starte windows normalt" så kom System/Harddisk sjekken opp(Den med blå bakrund og hvit skrift , har ca 3 sjekker)

 

Det stod at den sjekket harddisk C: , testene gikk som forventet også restartet den.

 

Og med en gang restarten var gjort så stoppet bråket og alt funker som det skal.(Prøvde å restarte mange ganger før jeg kom inn til sjekken , trodde det var en vifte som sagt :p)

 

 

Spørsmålet nå er :

 

 

Hva er grunnen til at den bråkte så sinnsykt ?

 

Jeg har ikke noe gummiknotter som demper støy (kanskje den jobbet så sinnsykt at det bråkte noe jævli) Men det bråkte som en vifte gikk på 8000 rpm ....

 

 

Dataen har stått på rommet der det er ca 0 + til 2 - ca i 10 timer nå før jeg slo den på , kan det ha vært kulde som harddisken ikke helt likte ?

 

 

 

Vil gjerne ha et svar om muligt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta backup og se det an...

 

Kan nok være temperaturen. De fleste harddisker for laptoper ryker når man har hat PC'n stående i bilen over natta om vinteren. Etter en kort tur til jobben, starter man PCn med en gjennomkald harddisk. Oftest går det bra men ikke alltid....

5344037[/snapback]

 

Kødder du ?

 

Dette her burde jo det tåle....

 

 

Dette er jo ikke en laptop harddisk men :p

 

 

Ville du anbefalt å varme opp rommet før bruk av pcen ?

 

 

Anyone else ?

Lenke til kommentar

Under de rette omstendighetene kan det være skadelig. Jeg hadde en Gammel Tandon PC med harddisk fra 1985, en 20MB Western Digital med kjedetrekk. Den fungerte som bare rakkern enten det var 20 kuldegrader eller 35 varmegrader. Helt til den dagen jeg tok maskinen inn i huset i 10 minutter før jeg satt den ut igjen, og da jeg slo den på dagen etter komdet en forferdelig hylelyd og det var bare lesefeil og tull. Jeg skjønte at disken var ødelagt, så jeg tok av dekselet, og det viste seg at dat var blitt endel kondens inni den da jeg tok den inn i varmen, og da jeg satt den ut igjen frøs ett av hodene fast i platen, og da kan du jo tenke deg hva som skjedde når motoren dro i gang - og de motorene var endel sterkere enn i en moderne disk.

Men når det gjelder driftsikkerheten på harddisker generelt er jeg egentlig ganske imponert. Jeg har hatt flere titalls harddisker som har vært produsert mellom 1982 og 2005, og enten de har vært nesten ubrukte, gått kontinuerlig i over 10 år, blitt mistet ned, startet og stoppet mye eller vært utsatt for ekstreme temperaturer så virker de. Jeg har bare opplevd en gang at en harddisk har gått i stykker "av seg selv", og det var en Conner (billig Seagate) som hadde vært ganske hardt kjørt i over 10 år.

Lenke til kommentar
Under de rette omstendighetene kan det være skadelig. Jeg hadde en Gammel Tandon PC med harddisk fra 1985, en 20MB Western Digital med kjedetrekk. Den fungerte som bare rakkern enten det var 20 kuldegrader eller 35 varmegrader. Helt til den dagen jeg tok maskinen inn i huset i 10 minutter før jeg satt den ut igjen, og da jeg slo den på dagen etter komdet en forferdelig hylelyd og det var bare lesefeil og tull. Jeg skjønte at disken var ødelagt, så jeg tok av dekselet, og det viste seg at dat var blitt endel kondens inni den da jeg tok den inn i varmen, og da jeg satt den ut igjen frøs ett av hodene fast i platen, og da kan du jo tenke deg hva som skjedde når motoren dro i gang - og de motorene var endel sterkere enn i en moderne disk.

Men når det gjelder driftsikkerheten på harddisker generelt er jeg egentlig ganske imponert.  Jeg har hatt flere titalls harddisker som har vært produsert mellom 1982 og 2005, og enten de har vært nesten ubrukte, gått kontinuerlig i over 10 år, blitt mistet ned, startet og stoppet mye eller vært utsatt for ekstreme temperaturer så virker de. Jeg har bare opplevd en gang at en harddisk har gått i stykker "av seg selv", og det var en Conner (billig Seagate) som hadde vært ganske hardt kjørt i over 10 år.

5345058[/snapback]

 

 

Jepp , ikke noe feil her nå :)

 

Så tror det har gått bra (heldigvis) , men skal alltid huske på og ha rundt 10 grader i rommet i ca 2 timer før jeg slår på dataen fra morgen av :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...