Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, dette vil være interresant. Det finnes også en usupportert iSCSCI-driver for ESX 2.x her: http://brd2pcx.narod.ru/vmkiscsi.html

 

Har ikke prøvd den og har heller ikke noe iSCSI-utstyr tilgjengelig. Men det vil være interresant å se hvor mye overhead iSCSI beslaglegger på systemet da det ofte er anbefalt egne iSCSI adaptere.

 

wsp

Endret av wsp
Lenke til kommentar

tester med wintarget som iscsi target (sw basert)

bruker 6 stk 10k seagate scsidisker som targets.. kjører 6 stk VM guests, en på hver disk, og med 1 GB RAM til hver..

Kjører dette over 2 stk gigabit linker...

Target serveren er en dual opteron med 4 GB RAM og vanlig Adaptec U320 scsi kontroller.. Initiator-siden er en dual opteron server med 8 GB RAM og en 15K 18 GB scsi-disk..

 

Sånn uten å teste med benchmark osv så har jeg ikke merket noe særlig forskjell fra å kjøre direkte fra diskene.. Tar lengre tid å starte opp om jeg starter alle gjestene på en gang og bruker bare 1 x gigabit.. med 2x gigabit går det ca like kjapt..

Bruker en del ressurser på target server faktisk...

 

Men en ting er sikkert! Det går mye raskere å starte alle VM-gjestene samtidig når jeg bruker 6 separate disker i steden for å laste alle 6 gjestene fra et stort raid5-array.. Det var vel kanskje som forventet..

 

Med et 6-diskers RAID5 array med SATA (Highpoint kontroller) ble det nesten ubrukelig.. disse scsi-diskene er MYE raskere på random samtidig lesing fra mange forskjellige steder på diskene samtidig..

 

kommer tilbake med mer

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har vært lite testing i det siste pga litt sykdom osv..

har kommet frem til at jeg kommer til å gjøre følgende:

 

setter opp 2 stk storage servere / filservere

hver av disse har 10 scsi-disker (2 x rammer med 5xhotswap.. 1700 kr hos nextron)

 

jeg kobler så disse diskene mot mine dual opteron GSX-servere (windows server 2003 x64).

 

Jeg setter opp GSX-serverene med 2 stk scsi-disker pr guest.. En disk fra hver storage-server (iscsi target) til hver GSX guest...

 

På denne måten får jeg helt grei ytelse, SAMT jeg får redundans. Kommer tilbake til tester på dette.

 

Mon tro hvordan SW Raid5 vil fungere mot dette....?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...