Gå til innhold

Mørkefotografering med Nixon D 70 digital.


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er kjempe ny her, og ganske ny med digital speilrefleks Nixon D 70.

Jeg har veldig lyst å fotografere landskap i mørket, f.eks hus i måneskinn og landskap med nordlys.

 

Er det noen kjekke sjeler som kan fortelle meg hvordan jeg kan få dette til.

 

For det første, er det mulig å bruke dette kameraet til å fange nordlyset? Dette er jo et digital camera som kanskje også skaper problem i forhold til det gammeldagse kameraet som brukte film.

 

Jeg har kun 2 objekter, et sigma 18-50mm 1:3,5-5,6DC D, og et Sigma 55-200mm D

 

Jeg bruker selvfølgelig stativ.

 

Spent på om noen har noen erfaring her.

Hilsen kattesiri som håper å få masse hjelp her med å lære.

Endret av kattesiri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes allerede en del temaer som omhandler mørkefotografering på forumet. Enkleste måten å finne disse på er å bruke søkefunksjonen i menyen til venstre. Det var også oppe en diskusjon om nordlys-fotografering for noen dager siden, her er en link til den. Ellers tror jeg ikke et dSLR som Nikon D70 vil sette noen begrensninger i forhold til et analogt SLR med film, det vil vel heller gjøre saken lettere ved at du kan se bildet og eksponering rett etter det er tatt.

 

Edit: Fikset link

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Hei tusen takk for svar. Når det gjelder den linken har jeg allerede lest den du nevner, men tusen takk.

 

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg har pratet med en eldre fotograf som mente at et digital Speilrefleks slik om mitt Nikon D 70 ikke ville kunne fungere likedan som de eldre filmkameraene på grunn av lysfølsomhet, piksler osv. Dette ble nevnt ang lysstyrke og skarpere detaljer. Fordi oppløsningen på brikken

skal ha betydning.

 

Kameraet mitt leverer 6 Mp oppløsning, og kanskje ikke all verden idag.

 

Og jeg synes det er en hel verden av bilder der ute i natta. Håper å finne litt ut av dette.

Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst å fotografere landskap i mørket, f.eks hus i måneskinn og landskap med nordlys.
18-50 mm objektivet er best egnet. Bruk manuelle instillinger og manuell fokus (som oftest på uendelig). ISO 200, største blenderåpning (f/3,5) og lang lukkertid. Prøv rundt 30 sekunder, det vil variere alt etter hvor mye lys det er. Du burde slå på "Noise Reduction" i kameraet. Hvis du bruker RAW+JPEG så har du mye mer spillerom for justeringer på PCen enn hvis du bare tar JPEG bilder.

 

For det første, er det mulig å bruke dette kameraet til å fange nordlyset?
Ja, det går helt fint. Sett objektivet på størst mulig vidvinkel, manuell fokus på uendelig, største blender og en lukkertid på ca 25 sekunder.

 

Nikon D 70 ikke ville kunne fungere likedan som de eldre filmkameraene på grunn av lysfølsomhet, piksler osv.
Det vil ikke fungere likt, stort sett vil det fungere bedre siden film har dårligere følsomhet i lite lys,

 

Kameraet mitt leverer 6 Mp oppløsning, og kanskje ikke all verden idag.
Det er nok til at du kan ta fantastiske bilder.

 

 

Hvis du tar mye bilder i mørket så burde du spare til et bedre egnet objektiv. Et objektiv med blenderåpning på f/1,4 samler over seks ganger så mye lys som det objektivet du har med tilsvarende reduksjon i lukkertiden.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Ang. analog vs digital. Etter over 20 års tro tjeneste er mine analoge slr nå lagt på hyllen. Et av dem er endatil solgt. Grunnen er enkel: Dslr er overlegen småbildeformatet mht renhet i bildefilen ved bruk av høy iso. Småbildekamera kan ikke måle seg med en god dslr (6 el. 8mp) når det gjelder renhet og støyfrihet, hvis du ikke bruker en film som Velvia el. Kodachrome. Noen innbiller seg det motsatte, men det stemmer bare ikke.

 

Mellomformat har derimot overlevd i min digitale hverdag. Det er fremdeles like overlegent som det altid har vært. Det skyldes mer oppløysningen i de overlegne objektivene enn filmformatet. Drømmer derfor om et digitalt mellomformatkamera. Desverre er inngangsporten så høy som 60.000,- for Mamyas billigste dslr mf :shrug:

Lenke til kommentar

Hei

Å tusen tusen takk. Vet du hva Kristallo ? Det er nordlys nå. Jeg har gjort slik du sa, var en tur utfor nå og vips. Det gikk. Det ser veldig bra ut. Sånn i selve kameraet. Blir spennende å prøve overføre dette til pc og få studere dette.

 

 

Du skriver videre: Et objektiv med blenderåpning på f/1,4 samler over seks ganger så mye lys som det objektivet du har med tilsvarende reduksjon i lukkertiden.

 

Har du noen objektiv du kan anbefale?

 

Utrulig flott tilbakemelding.

 

Og tusen takk til dere andre også. PMnormal, ble veldig glad for at du sier at digital kan måle seg her for jeg har hørt endel negativt om speilrefleks og digitalt.

 

Jeg finner ut at Nikon D70 ikke har kan gå under 200 i iso, kan dette stemme, eller er det noen måte å stille dette inn selv og omgå de ferdiginnstilte valgene?

 

Jeg synes Nikon D70 har en vanskelig meny, vanskelig å finne frem, spesielt når man står ute og fryser og det er mørk. Må visst ut å finne meg en bok om Nokon. Håper det finnes. Jeg er så ny i dette, har alltid hatt automatkamera (poket) så dette er nytt. Og menyen er som sagt ikke av de enkleste.

 

Når det gjelder Noise Reduction så finner jeg den ikke.

Endret av kattesiri
Lenke til kommentar

Nikon D70 klaere ikke mindre enn iso 200. Menyene komme du inni litt etterhvert. Lære å krype før man springer osv..

 

selv kan jeg styre D70'en nesten i blinde fordi jeg bruker menyene minst mulig, men noen innstillinger er selvfølgelig nødt til å gjøres. Kan lett styres også med vanter har jeg funnet ut...

Lenke til kommentar
Har du noen objektiv du kan anbefale?
Har du dårlig råd så er Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D å anbefale. Det gir veldig mye for pengene. Nikon Nikkor AF 50mm f/1.4D er bedre men koster en god del mer. Problemet er at de er 50 mm og det er ikke i nærheten av vidvinkel. Du kan sette objektivet ditt på 50 mm og ta noen bilder så ser du hvilket utsnitt det vil gi.

 

Sigma har disse to som har bedre vidvinkel men som koster enda litt mer.

Sigma 20mm F/1.8 EX Aspherical DG DF RF

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Jeg har 50mm f/1.8D og lurer på å kjøpe et av Sigma objektivene for å få bedre vidvinkel. Spesielt for nordlys er det viktig.

 

 

Når det gjelder Noise Reduction så finner jeg den ikke.
http://www.megapixel.net/reviews/nikon-d70...d70-recmenu.jpg

"Long exp. NR" heter den i den Engelske menyen. Bakdelen er at en eksponering tar dobbelt så lang tid, men på lange eksponeringer så kan det gi en god del bedre bilde. Det er sjelden jeg bruker menyen når jeg er ute, er det noe spesielt så stiller jeg det inn før jeg går ut.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Tusen takk igjen for kjempegode råd. Dere er super!

 

Fikk en anbefaling om en linse hos fotoforhandleren her.

Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC -denne skal koster rundt 3800,-

 

men jeg er så uvitende at jeg fant ut at jeg bare måtte skrive det ned og prøve å søke på nettet ang hva dette er for noe.

 

Er dette noe å satse på? Dette skal visst være en nyhet. Men om dette er en bedre løsning enn Sigma 20mm F/1.8 EX Aspherical DG DF RF og

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM som du nevner, ja si det.

Lenke til kommentar

Sigma 10-20mm har mye større vidvinkel men trenger mellom 5 og 16 ganger så lang lukkertid som nevnte objektiver når det er dårlig lys.

 

Så om den er bedre kommer an på hva det skal brukes til. Hvis du vil ha med omentrent hele himmelen i samme bildet så er den ganske suveren. Men på et bilde som objektivet du har krever 25 sekunder på vil dette kreve 50 sekunder ved samme brennvidde. Sigma 20mm F/1.8 vil kreve under 7 sekunder og Sigma 30mm F1.4 vil kreve 4 sekunder ved samme belysning.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Sigma 10-20mm har mye større vidvinkel men trenger mellom 5 og 16 ganger så lang lukkertid som nevnte objektiver når det er dårlig lys.

 

Så om den er bedre kommer an på hva det skal brukes til. Hvis du vil ha med omentrent hele himmelen i samme bildet så er den ganske suveren. Men på et bilde som objektivet du har krever 25 sekunder på vil dette kreve 50 sekunder ved samme brennvidde. Sigma 20mm F/1.8 vil kreve under 7 sekunder og Sigma 30mm F1.4 vil kreve 4 sekunder ved samme belysning.

5346843[/snapback]

Hvis 28mm er vidt nok, er Sigmas 28mm f/1.8 kanskje også et alternativ, koster 2388 hos FotoVideo, dvs ca 1000 kr mindre enn 20mm-objektivet. Jeg tenker litt på denne som et mulig normalobjektiv.

Lenke til kommentar
Imponerende hvor mye du vet. Men du har kanskje erfart mye av dette selv. Ofte lærer man av feil man har gjort.
Jeg har prøvd og feilet mye og det er en god måte å lære på. Hver gang man gjør feil så er det en mulighet til å lære noe. Det er ikke alltid ekspertene vet best så det er viktig å prøve seg fram i tillegg til å lytte.

 

 

Hvis 28mm er vidt nok, er Sigmas 28mm f/1.8 kanskje også et alternativ, koster 2388 hos FotoVideo, dvs ca 1000 kr mindre enn 20mm-objektivet.
Det skal jeg absolutt se nærmere på. Jeg er veldig fornøyd med Nikkor 50 mm f/1,8 men savner større vidvinkel.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...