Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverkskort med god rekkevidde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det er kun når du spiller at dette skjer? Prøv å oppgrader driveren til kortet. Det har vært en del krøll med Intel driverne som gjør at man hyppig faller ut, har svake signaler osv.

Min erfaring er at de bærbare vi har med innebyggde kort ikke står noe tilbake for PCMCIA løsninger. Har for det meste brukt Compaq, Linksys, Cisco, samt testet Cnet og SMC. Det ble med testen ved de to sistnevnte...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes Centrino pleier å gi ganske bra rekkevidde. I hvert fall står ikke min kamerats innebygde centrino-kort (i en ibm x40) noe tilbake for et Orinoco Silver PCMCIA-kort som jeg bruker. Sistnevnte er et kort med bra sensivitet, dog noe gammelt. Nå vet jeg at hans bærbare har antenne i skjermen, men det er vel ganske vanlig?

 

Skal ikke foreslå noen merker, og vanligvis ville jeg har foreslått et kort basert på Ralink som pleier å være billig og bra, men har blitt temmelig skuffa over den lave sensitiviteten kortene tilbyr. Atheros-baserte kort ser ut til å være en del bedre.

Lenke til kommentar
Grunnen til at eg merker det er dårlig er at der andre kompiser får god kontakt sliter eg med å få noe som helst.  Dei har både interne og eksterne kort.

 

Btw, Atheros? vilke kort er det?<

5412884[/snapback]

 

 

Jeg har en konkret anbefaling. Belkin Pre-N PCMCIA-kort. Det er dritbra. Kjøp det på Elkjøp og test om det gir noen forbedring. Hvis ikke kan du returnere det innen tredve dager. Jeg har litt dårlig signalstyrke i huset der jeg bor (tykke vegger, mange etasjer), og har testet 5-6 ulike løsninger. To Netgear-kort (3-450kr), et rimeligere Belkin kort (m 125mps), og et par jeg ikke husker hva het. Pluss to usb-plugger med ledning til ekstern antenne. Alle disse løsningene fungerte så som så. Det rimelige belkinkortet (ca. 400) fungerte ikke i det hele tatt. Det dyreste Netgear var OK, men Belkin Pre-N er i en klasse for seg. Det har full dekning overalt. Det koster rett under 700 i nettbutikkene, og fra 800-1100 på elkjøp (625 i Elkjøps nettbutikk).

Jeg har en Netopia b-router fra Nextgentel.

Lenke til kommentar
Tusen takk skal du ha :) Skal teste det ut så raskt eg kan ;)

5445573[/snapback]

 

Vær oppmerksom på at du kan få kjøpt kortet med en slags PCI-dokkingstasjon, slik at du kan plugge det inn i en stasjonær PC også. Det koster 700 på MPX med denne, mot ca. 660 for bare PCMCIA-kortet. Kan være greit å ha denne muligheten til å svitche mellom både stasjonær og bærbar.

Lenke til kommentar

Når det kommer til Atheros-kort er disse gjerne veldig godt støttet i linux. Her er en oversikt over kort som kan ha dette chipsettet i bruk og som støttes av madwifi driveren:

http://madwifi.org/wiki/Compatibility

 

Et kort som jeg vet at bruker Atheros er 3CRWE154A72:

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1903

 

Eventuelt så har du SMC eliteconnect, et godt kort men etter min mening overpriset:

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5634

 

Belkin pre-n derimot bruker Airgo mimo chipset. Å finne drivere for dette kan vise seg å bli langt mer spennende.

Lenke til kommentar

Har hatt store problemer med mottaksforholdene der jeg bor og har testet mye av routere og pcmcia kort. Anbefaler sterkt Netgear PCMCIA kort. Har selv testet flere fra både D-link, linksys, 3Com og phillips og funnet at Netgear er desidert best. En test du finner på tomshardware viser at Netgear gir 40% bedre resultat på nettstyrke enn 3Com Pcmcia - og det mot 3Coms egen router.

 

Netgear er verdens største produsent av nettverksutstyr og de selger det på Elkjøp med 30 dgrs bytterett. Men om det er bedre enn innebygget Wlan er jeg ikke sikker på.

 

Selv har jeg en Linksys WRT54G bredbåndsrouter og den anbefaler jeg til alle. Spesielt når den flashes med software basert på Sveasoft som gir mulighet for 400% økning av sendestyrken. Den har nå stått i 2 år uten avbrudd og sendt med 250mv sendestyrke. Og jeg får inn nettverket uansett hvor i huset eller hagen jeg har med laptopen med Netgearkortet.

 

wg511t.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du har bittelitt tid til å vente kan du vente på de nye kortene og ruterne med 802.11n-standarden. Belkin Pre-N er en slags "for-de-som-ikke-klarer-å-vente" og virker kun med Belkins egne Pre-N kort eller eldre standarder som 801.11b og 802.11g. Hvis du drøyer kjøpet litt får du svært mye bedre rekkevidde. De første leverandørene har nå utstyr til testing og sertifisering på 802.11n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...