Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen har begynt å fryse


Anbefalte innlegg

Har en eldre pcen som alltid har vært 100% stabil. Begynte så å fryse, låse seg helt i Winxp.

Fjernet del for del for å feilsøke, men uten hell.

Resatte bios, formaterte og installerte på den Hden som før var slave.

Ingen problemer helt til den "velkommen til Xp" videoen el helt på slutten, da ble det igjen full frys.

Kan starte Winxp og alt virker ok, men så fort jeg klikker på Startmenyen fryser alt.

Har prøvd å starte opp med minimalt med komponenter, skiftet Ram, men finner ikke ut av det.

 

Eneste jeg ikke har byttet er Psu. Har lite lyst til å kjøpe ny bare for å prøve, men hva tror folket?

Er dette typiske tegn på at Psuen er ustabil? Alle råd tas imot med takk.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en liste over komponenter (merke osv...) som er koblet til når pcen fryser? er lettere å finne ut hva som er galt da..

 

kan muligens være strømboksen, men lite sannsynelig at den skulle klikke bare pga startmenyen.. er ikke all verdens kraft som trengs for å laste innholdet i den fra disken. da ville nok pcen låst seg under oppstart, siden harddisken bruker mye mer strøm da.

 

og en ting til, låser pcen seg helt eller bare henger den seg, slik at du kan ctrl+alt+delete deg ut av det?

Lenke til kommentar

Låser seg helt, ikke mulig å bruke tastaturet til å restarte.

 

Har prøvd med minimalt med komponenter som er

Abit SE6, siste bios.

PIII 1 GHz

512 MB

WD 120 GB

Eldre Ati kort og innebygd Vga

 

Bios rapporterer disse spenningene

+5: 4,91

+12: 11,85 - 11,91

-12: 11,78 - 11,86

-5: 4,89 - 4,99

 

Høres de ok ut?

Lenke til kommentar

ok, verdiene fra Biosen er normale, men selv får jeg -1,8 V der det skal være -12 V så en kan jo alltids lure på om disse verdiene er til å stole på ;)

 

men uansett, test om det er mulig å bruke caps/numlock (om lyset skrur seg av og på).. hvis du kan det så har skjermkortet muligens fryst (prøv med begge skjermkortene). Kanskje du også skulle prøve å bytte IDE kabelen mellom harddisken og hovedkortet.

 

Prøv også med en anna strømboks om du kan få tak i det, selv om det virker usannsynelig. Selv sliter med at en pc jeg diller med ikke har planer om å sende ut rødfargen i skjermsignalet uansett hva jeg gjør, så akkurat nå er jeg ganske åpen for at alt er mulig ;)

Lenke til kommentar

Har prøvd med begge skjermkortene. Er ikke nødvendigvis samme sted det låser seg. Det kan være alt fra mens den blir ferdig med å boote Winxp til at jeg kan klikke litt her og der, til og med gå i Startmenyen, men låser seg når jeg starter Xptouren.

 

Har også installert på en annen HD for å ha testet det. Også byttet Idekabel.

 

Maskinen har altså ingen problemer med å installere Xp fra Cd med det strømforbruket det er, men så fort den skal vise noen enkelt på skjermen så fryser det.

 

Skal sjekke det med Caps.

 

Kan si jeg står rimelig fast nå..

Lenke til kommentar

Sjekk også om kjøleren til prosessoren sitter skikkelig fast. ta gjerne av hele greia og sett på ny kjølepasta før du fester den skikkelig igjen. hvis den står og "vipper" kan det være nok til å få ting til å gå galt.

 

Har selv vært borti to tilfeller som ligner på det du beskriver, og begge gangene var kjøleren løs (er jo ikke den mest fantastiske festeanordningen som har sett dagens lys). I det ene tilfellet frøs den i post, men i det andre fikk jeg installert hele windows xp og fikk riktig kost meg før den plutselig frøs.

Lenke til kommentar
Skjer dette bare når du har oppe Winamp eller har jeg missforstått?

 

Ja, du har nok ikke lest hele tråden. Jeg har ikke nevnt Winamp i det hele tatt.

Ikke er det lydkort i pcen heller, alle kort er tatt ut.

5348300[/snapback]

 

ah sorry leste litt feil ^^

 

Prøvd å sjekke at alle vifter sviver? Om det blir overopphetet så kan maskinen "fryse".

Endret av Meendel
Lenke til kommentar
..test om det er mulig å bruke caps/numlock (om lyset skrur seg av og på).. hvis du kan det så har skjermkortet muligens fryst (prøv med begge skjermkortene). Kanskje du også skulle prøve å bytte IDE kabelen mellom harddisken og hovedkortet.

 

Prøv også med en anna strømboks om du kan få tak i det..

 

Fikk ikke testet før nå, når den låser seg så er det ikke mulig å bruke CAPS eller Numlock, så tydeligvis ikke skjermortet som fryser. Har prøvd med både eksternt og innebygd skjermkort.

Idekable er skiftet.

 

Psu og Cpu er nå eneste som ikke er skiftet, har ikke noe å bytte med. Det kan jo også være hovedkortet, kondensatorer el som har tatt kvelden vel?

 

 

Prøv å bytt slott plass på minne brikka(ene) .

 

Gjort, hjelper ikke. Har 1*512 MB som er prøvd i alle 3 posisjoner. Har også prøvd en annen Ram.

Lenke til kommentar

hei.

 

 

Har du tester å starta windows i sikkerhetsmodus?? altså trykke gjenntatte ganger på F8 under oppstart av windows. Kommer du inn i sikkerhetsmodus uten at windows henger da så er det ikke noe hardware feil på datamaskina, da ligger feilet i windows.

 

Kommer du inn i sikkerhetsmodus og kan bruke windows rekomanderer eg følgende.

 

Klikk på start , så på kjør.

Skriv in msconfig

I ruten som kommer up klikk på flikken oppstart/autostart.

Da får du en lang liste med programmer som starter når du logger inn på windows under vanlig kjøring. Ta bort alle markeringene for disse programmene untat det som er til anti virus / brannvegg.

Klikk på verkstil/lagre, så avslut/steng. start om datan.

Start nå på vanlig måte, når du logger inn på windows skal du få opp en melding som sier fra at du har forandra på konfigurasjonen, her må du markere i boksen der det står, vis ikke denne melding igjen før du klikker ok. test så om windows virker bedre nå.

 

 

også bare for å spørre, du har ikke instalert 2 anti virus/brannvegger på datamaskina?? det kan gjøre så datan kræsjer/ikke starter windows. Samme gjelder om man tar full instalasjon fra f.eks microsoft office og microsoft works, fordi begge pakkene har programmet word.

 

Lykke til vertfall :) si fra om det virker.

Kommer du ihog om du har instalert noen programmer da problemene begynte?

 

EDIT:

glemte å spørre, du sa dette var en gammel pc. Har du ominstalert windows på den noen gang?? er nesten rekomandert å gjøre det 1 gang i året etter min mening :)

 

 

The Trooper

Endret av The Trooper
Lenke til kommentar
Har du tester å starta windows i sikkerhetsmodus??

Ja, skjer der også.

 

også bare for å spørre, du har ikke instalert 2 anti virus/brannvegger på datamaskina??

Har du ominstalert windows på den noen gang??

Som sagt:

Resatte bios, formaterte og installerte på den Hden som før var slave.

Ingen problemer helt til den "velkommen til Xp" videoen el helt på slutten, da ble det igjen full frys.

og
Har også installert på en annen HD for å ha testet det. Også byttet Idekabel.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Jeg får vel avslutte tråden også.

 

Kjøpte et Soltek Dual hovedkort med en PIII 1 GHz så nå kjører jeg 2*Cpu. På en pc jeg egentlig ikke trenger, men ville bare ha det opp å kjøre..

 

Ser ut som den fungerer bra, bortsett fra å skru seg plutselig av under booting, kanskje 1 av 30 ganger, mulig for liten Psu. Men det går greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...