Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk problem.. :(


Anbefalte innlegg

Jeg har to bærbare pcer som skal tilkobles et trådløst nettverk. Hos den ene funker dette helt normalt, ved hjelp av et bestemt system som er lagt inn fra før. på den andre maskinen, får jeg ikke dette til. det har funker før men ikke nå. har prøvd alt mulig, men får det ikke til.

Det som er selve problemet for meg er at jeg ikke klarer å oppdatere de trådløse nettverkene, og jeg tror selve problemet ligger her. men kanskje en annen plass også? Noen som kan hjelpe? :D:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du unnlater en del informasjon.

 

- Operativsystem på de bærbare? XP? Servicepack nr.?

- Hva heter den trådløse boksen som du prøver å koble til?

- "Bestemt system", hva er det?

- Hva heter de ulike bærbare maskinene?

- etc....

Jo mer info, jo lettere for oss andre.

 

Noen bærbare har en knapp for å slå av og på det trådløse nettverkskortet. Er dette slått på for den maskinen som trøbler.

Hvis XP, er brannmuren på det trådløse kortet slått av?

Er det trådløse nettverket passordbeskyttet, glemt å legge inn kode?

Lenke til kommentar
Jeg har to bærbare pcer som skal tilkobles et trådløst nettverk. Hos den ene funker dette helt normalt, ved hjelp av et bestemt system som er lagt inn fra før. på den andre maskinen, får jeg ikke dette til. det har funker før men ikke nå. har prøvd alt mulig, men får det ikke til.

Det som er selve problemet for meg er at jeg ikke klarer å oppdatere de trådløse nettverkene, og jeg tror selve problemet ligger her. men kanskje en annen plass også? Noen som kan hjelpe?  :D  :)

5341580[/snapback]

 

Last ned nyeste drivere til nettverkskortet og oppdater. Er som regel det som er problemet.

Lenke til kommentar
Du unnlater en del informasjon.

 

- Operativsystem på de bærbare? XP? Servicepack nr.?

- Hva heter den trådløse boksen som du prøver å koble til?

- "Bestemt system", hva er det?

- Hva heter de ulike bærbare maskinene?

- etc....

Jo mer info, jo lettere for oss andre.

 

Noen bærbare har en knapp for å slå av og på det trådløse nettverkskortet. Er dette slått på for den maskinen som trøbler.

Hvis XP, er brannmuren på det trådløse kortet slått av?

Er det trådløse nettverket passordbeskyttet, glemt å legge inn kode?

5341652[/snapback]

 

 

Det operativesystemet på den bærbare er xp, og servicepack er nr 2. Den trådløse boksen heter "wireles-g access point with ses - linksys" brannmuren er slått av. Dette nettverket et ikke foreløbig passordbeskyttet. Jeg har i tillegg lastet ned en ny driver til det trådløsenettverkskortet, dette funket med en gang, men da jeg startet maskinen på nytt ville det ikke fungere lenger.. hva er mitt problem da? kan heller ikke oppdatere, vise tilgjengelige trådløse nettverk.

Lenke til kommentar
Jeg har to bærbare pcer som skal tilkobles et trådløst nettverk. Hos den ene funker dette helt normalt, ved hjelp av et bestemt system som er lagt inn fra før. på den andre maskinen, får jeg ikke dette til. det har funker før men ikke nå. har prøvd alt mulig, men får det ikke til.

Det som er selve problemet for meg er at jeg ikke klarer å oppdatere de trådløse nettverkene, og jeg tror selve problemet ligger her. men kanskje en annen plass også? Noen som kan hjelpe?  :D  :)

5341580[/snapback]

 

En ting til, hvordan kan en passorbeskytte et trådløst nettverk? Det andre problemet mitt har nå gått svært bra. Nå funker alt som det skal=) Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar

Du logger inn på routeren (med nettleseren).

Linksys bruker trolig adressen: 192.168.1.1. blankt brukernavn, passord:admin.

 

På "router name" velger du navnet på nettverket ditt. (fritt valg)

 

Velg wireless, wireless security, Der kan du velge wep eller wpa og sette på kryptering.

Du må også kryptere tilsvarende på laptop.

Lenke til kommentar
Noen bærbare har en knapp for å slå av og på det trådløse nettverkskortet. Er dette slått på for den maskinen som trøbler.
....dette funket med en gang, men da jeg startet maskinen på nytt ville det ikke fungere lenger.. hva er mitt problem da? kan heller ikke oppdatere, vise tilgjengelige trådløse nettverk.
Det andre problemet mitt har nå gått svært bra. Nå funker alt som det skal=) Takk for hjelpen:)

Hva var problemet da? At PC'n slo av det trådløse kortet hver gang du startet på nytt?

Lenke til kommentar
Noen bærbare har en knapp for å slå av og på det trådløse nettverkskortet. Er dette slått på for den maskinen som trøbler.
....dette funket med en gang, men da jeg startet maskinen på nytt ville det ikke fungere lenger.. hva er mitt problem da? kan heller ikke oppdatere, vise tilgjengelige trådløse nettverk.
Det andre problemet mitt har nå gått svært bra. Nå funker alt som det skal=) Takk for hjelpen:)

Hva var problemet da? At PC'n slo av det trådløse kortet hver gang du startet på nytt?

5349210[/snapback]

 

Hehe.. Tja, jeg vet ikke helt hva selve problemet var. men det kan være som du sier. men det jeg gjorde for at de beynnte å fungere var å avinstallere driveren til det trådløsenettverkskortet, for så å oppdatere driveren igjen. å da plutselig funket det! Helt utrolig hvor vanskelig pcer av og til kan være.. =)

Lenke til kommentar
Du logger inn på routeren (med nettleseren).

Linksys bruker trolig adressen: 192.168.1.1.  blankt brukernavn, passord:admin.

 

På "router name" velger du navnet på nettverket ditt. (fritt valg)

 

Velg wireless, wireless security,  Der kan du velge wep eller wpa og sette på kryptering.

Du må også kryptere tilsvarende på laptop.

5346979[/snapback]

 

 

Hmmm.. kryptere tilsvarendepå lapop? hvordan det?

Lenke til kommentar
Hmmm.. kryptere tilsvarendepå lapop? hvordan det?
Når du kobler til det krypterte/passordbeskyttede trådløse nettverket så vil de bærbare melde fra om dette og be om at du legger inn samme ord-/tallfrasen som du la inn i routeren under WEP. Blir som ett hemmelig kodeord som kun du vet og som routeren og PC'ene bruker for å holde kontakten.
Lenke til kommentar
Du logger inn på routeren (med nettleseren).

Linksys bruker trolig adressen: 192.168.1.1.  blankt brukernavn, passord:admin.

 

På "router name" velger du navnet på nettverket ditt. (fritt valg)

 

Velg wireless, wireless security,  Der kan du velge wep eller wpa og sette på kryptering.

Du må også kryptere tilsvarende på laptop.

5346979[/snapback]

 

 

Hmmm.. kryptere tilsvarendepå lapop? hvordan det?

5349430[/snapback]

 

Ok, den er grei. Men hva anbefaler du av WEP OG WPA? Hvilken størrelse bør jeg ha på krypteringen? 10 hex digits eller 26?

hva med de ulike key'ene? for å ikke snakke om hvor mange txkey'er?

Jeg skjønner meg ikke idet hele tatt på dette, dette er ikke lett.. Er litt redd for å gjøre en feil:( Takk for hjelpen!=)

Lenke til kommentar

Velg WPA du. det er den sikreste. Det kan også være greit å bruke tillgangskontroll der du gir tillgang basert på MAC adresse Tror ihvertfall de fleste AP har mulighet for dette. Når nettverket er oppe og funker bra, kan du jo også vurdere å skjule SSIDen til nettet ditt.

Lenke til kommentar

WPA / WEP ... valgets kval. Jeg velger det enkle, WEP. + skjult SSID.

Da kan jeg si at jeg har et kryptert nettverk. Nå vet jeg jo at mange ler

seg skakk av dette forsøket på å holde uvedkommende ute. Og sånn sett

er det ikke så stor forskjell mellom de to alternativ, etter det jeg har lest.

Det som kan bety noe for nettverket er kvalitet/signalstyrke og der kan

de to valg utgjøre en forskjell. Der du med WEP kan ha brukbare forhold,

kan du miste hele nettet ved bruk av WPA. Prøving og feiling må til og derfor

ville jeg velge det enklere WEP først.

Endret av Targa_PC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...