Gå til innhold

Gaming-pc, billig og bra


Anbefalte innlegg

Hei

Er ny her på forumet, så jeg vet ikke helt hvor god emnetittelen er så unskyld den hvis det er noe galt.

 

Har tenkt meg å kjøpe nye spille-pc ut på nyåret. Jeg skal sette den sammen selv og har aldri gjort det før, så jeg ville gjerne hatt litt hjelp til å finne komponenter som passer og som yter bra for en rimelig penge.

Fått noen hint av en kompis og jobba ut fra dem.

 

Utgangspunkt:

Hovedkort: MSI K8N SLI Platinum

Prosessor: AMD Athlon-64 3700+

Skjermkort:Nvidia 6800GS

Harddisk:WestenDigital HD 250GB 7200RPM SATA 3.5" 8MB

eller

Samsung SpinPoint P120 250GB Noise Guard 8MB

RAM: 1GB til å starte med, bygge seg opp etterhvert. Tenkt litt på Kingston og OCZ

DVD-stasjon: billigst mulig, behøver ikke være brenner

 

Vil ha 400W strøm og et billigst mulig kabinett for å kutte prisen som jeg ikke vil ha over 6500kr

Når det gjelder HDD kan jeg gå ned til 160GB, men ikke lenger (har en 40GB HD som kanskje kan brukes videre).

Føler at jeg vil ha 3700+, ikke under og ikke over. Hovedkort skjønner jeg meg lite på, så det jeg har funnet er det kompissen min sa var det som passa best til mine behov.

Skjemkortet er veldig viktig, så jeg tok 6800GS fordi det ble brukt i nesten alle tilbudene på DinSide hvor det ble rost. Og ellers fordi vennen min mener det er bra; bedre enn hans også :cool:

 

De store spørsmålene er: Passer disse delene sammen?

Duger de til spill som NFS MW, BF2 og andre nye spill på nesten full grafikk?

Finnes det bedre alternaltiver som jeg bør velge?

 

På forhånd takk for alle seriøse svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for linken. Har to Samsung.disker fra før, riktignok på 40GB hver, men de funker bedre enn den på 80 som piper så høyt at det overdøver skjermkortvifta til en av vennene mine :dontgetit: Det er en IBM. Den var ikke sånni starten, men den er ikke ødelagt heller.

 

Angående 7800GT, er det verd å legge til ca 500kr for å ta dette kortet i stedet?

Eller er 6800GS like bra?

Lenke til kommentar
Takk for linken. Har to Samsung.disker fra før, riktignok på 40GB hver, men de funker bedre enn den på 80 som piper så høyt at det overdøver skjermkortvifta til en av vennene mine :dontgetit:  Det er en IBM. Den var ikke sånni starten, men den er ikke ødelagt heller.

 

Angående 7800GT, er det verd å legge til ca 500kr for å ta dette kortet i stedet?

Eller er 6800GS like bra?

5341974[/snapback]

 

Jeg ville ha valgt å legge til 500 kr for et 7800GT, men nå har ikke jeg oversikt over hvor stor ytelsesforskjellen er. Det jeg vet er at 7800GT yter bedre.

Lenke til kommentar

Okay, jeg får spare opp 500kr ekstra da.

Men er det forskjell på hvem som leverer skjermkortet?

Jeg tenker på Gainward, XFX, MSI, 3DClub osv. de navna som står forran produktnavnet...det er i hvertfall forskjellig eske til :dontgetit:

Er det sånn at jeg MÅ ha et MSI-skjermkort til et MSI hovedkort, eller kan jeg bruke Gainward og de andre sine?

 

Litt forvirrende enkelte steder! PSData har et greit oppsett på akkurat det der, der står det gruppert i Aopen, MSI, Asus osv. Da er det bare å vite hvilket merke det er på hovedkortet sitt. ikke sant?

Lenke til kommentar

XFX 7800GT, er visstnok relativt stillegående og jeg mener at den også er litt overklokket fra fabrikken, slik at den yter litt bedre enn de andre. Søk etter tester på nettet. Det er iallefall den jeg har tenkt å kjøpe så fort jeg får råd.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Skal ikke kjøpe maskinen på hvertfall en månde eller to,; kanskje til og med tre så det jeg driver med nå er bare planlegging for å finne ut hvor mye penger som må skaffes.

Vil gjerne ha 3700+ for å ha litt ekstra å gå på. Han kompissen min mener at 3500+ holder og at 7800GT kanskje er litt mer enn det jeg behøver. (han har 3500 og et Radeon-kort)

 

Pappa kjenner en som jobber hos PS Data som sikkert kan skaffe meg noen billigere deler. Maskinen koster med deler kun fra PS: 8780,-.

Da får jeg Kabinett; 430W strøm (19db); MSI K8N SLI Platinum; Athlon-64 3700+; GeForce 7800GT; 1GB RAM fra Geil; Samsung 250GB HDD og Samsung DVD-Brenner.

 

Jeg kan få tak i et ca 500kr billigere kabinett m/400w strøm. Da blir prisen ca 8300,- + frakt på kabinettet minus avslag på resten av delene.

Tror dere det er mulighet for å få prisen ned i 6500-7000kr via han i PS?

Lenke til kommentar
XFX kortet er nok det beste valget, de har gode vifter og klokker kortene litt før de sendes ut til butikk.

5346096[/snapback]

 

Hvor har du det fra?

 

Du burde kanskje vurdere mer minne, kanskje 2x1GB? Dagens spill og selvfølgelig fremtidens spill krever mye minne. Jeg har 1024, men merker god forskjell til 1536, spesielt i BF2.

 

Jeg er litt skeptisk til Asus sine kort, vet ikke helt hvorfor. Selv har jeg 7800GT fra POV (Point of view), og det er ganske godt. Klokker fra 400->500MHz på GPU og 1000->1200MHz på minne.

Lenke til kommentar

Her er det noen hovedkort. Jeg lurer litt på om jeg burde velge et anna HK enn det jeg har gjort.

Så litt på disse to til ca samme pris:Asus vs. MSI, hvilket gir mest for pengene og hvilket er best?

 

Det er to HK til litt mindre penger som jeg også ser på: Asus er her litt dyrere enn MSI, men det er bare 10kr.

 

Burde jeg ta ett av de to dyreste eller ett av de to litt billigere? Hvorfor (ikke)?

Vil gjerne ha SLI-støtte på HK så de to billigste der er de rimeligste med SLI.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Hva er/betyr CL når det gjelder RAM-brikker? Og hva skal man se etter når man skal kjøpe RAM?

Det er så mange merker og modeller på RAM-markedet at jeg ikke klarer å finne et rimelig og bra valg.

 

Har ikke nevnt det tidligere så jeg skriver det nå, maskinen skal brukes til spill som CS:S, HL2, NFS MW, CoD2, BF2 (og spill som kommer etter hvert) + musikk, nettsurfing, nedlasting og til å se på filmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...