Gå til innhold

S-ATA eller IDE?


SupremeX

Anbefalte innlegg

Hei. :)

 

Jeg fikk noe penger i julegave, og tenkte å bruke noen av dem på ny harddisk. Så da var det valget mellom IDE eller S-ATA, siden jeg bare har 2 S-ATA-tilkoblinger på hovedkortet. Siden jeg har brukt begge, er jeg enten nødt til å kjøpe S-ATA kontrollerkort og S-ATA-disk eller en IDE-disk. Hva burde jeg gjøre?

 

Egentlig et teit dilemma, men siden jeg kommer til å kjøpe ny pc til sommeren, så kan det jo være like greit å holde seg til nye grensesnitt.

 

Takker for innspill. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis den nye harrdisken skal være med et godt stykke inn i fremtiden, gå for S-ATA-løsning, spesielt hvis den koster en del.

 

Regner du med å bytte den ut i løpet av et lite år, gå for P-ATA!

 

Det var nå min mening :)

5341861[/snapback]

Jeg vurderer 320-giggern fra WD, så den blir nok med en stund fremover, ja. Må sove litt på dette. :!:

Lenke til kommentar
Hvis den nye harrdisken skal være med et godt stykke inn i fremtiden, gå for S-ATA-løsning, spesielt hvis den koster en del.

 

Regner du med å bytte den ut i løpet av et lite år, gå for P-ATA!

 

Det var nå min mening :)

5341861[/snapback]

 

Være med en stund fremover? Jeg vil nok ikke tro at hovedkortprodusenter kutter ut PATA i løpet av et år. Er jo ingen stor grunn til å gjøre det. Behovet for den økte overføringshastigheten = null, da ingen harddisken overfører 133MB/s som ATA133 støtter pr dags dato. Eneste positive er mindre kabler, samt at systemet med master/slave endelig er borte. Nei, så fremt en løsning med SATA er dyrere enn PATA er det ingen som helst grunn til å velge SATA. Dette er da min mening.

Lenke til kommentar

Om ikke flatkabelen blir veldig i veien inni kabinettet så velg P-ATA. Kontrollerkort tar opp plass, koster ekstra, sperrer for luftstrømmen, og utvikler varme. Når man i tillegg ikke får noen ytelseøkning så ser jeg alt for mange ulemper ved å velge S-ATA.

 

PS. Et annet alternativ som finnes er å kjøpe et eksternt USB2.0-kabinett pluss en disk. (Eller en ferdig ekstern løsning)

Lenke til kommentar
Om ikke flatkabelen blir veldig i veien inni kabinettet så velg P-ATA. Kontrollerkort tar opp plass, koster ekstra, sperrer for luftstrømmen, og utvikler varme. Når man i tillegg ikke får noen ytelseøkning så ser jeg alt for mange ulemper ved å velge S-ATA.

 

PS. Et annet alternativ som finnes er å kjøpe et eksternt USB2.0-kabinett pluss en disk. (Eller en ferdig ekstern løsning)

5342036[/snapback]

 

ENIG:)

Lenke til kommentar

Ikke helt enig ...

Mer fordeler enn kun den tynne kabelen og teoretisk båndbredde.

 

 

Serial ATA org:

SATA comes with a big improvement in error correction. Not only has the error correction on data transfers been improved upon, error correction on instructions coming into the hard drive has also been added! The result is faster and more reliable data coming back to the SATA controller .

 

Sata er bla. sikrere for eventuell disk/data korrupsjon i forhold til P-Ata

med grundigere feilsjekking av alle data bit + kontrollsignaler.

 

Fakta ark:

http://www.serialata.org/docs/serialata%20...0technology.pdf

Lenke til kommentar

Nei ikke sustained write/read men cached read/write blir kjappere .

Og trenger HDen cache ?

De fleste svarer vel ja på det , de vil helst ha minst 8MB eller 16MB cache (ikke 2MB) .

Hvorfor ? jo det øker allround kjappheten til disken .

Så en disk med bufferaksess til 16MB med 300mb/s vil nok oppleves

av de fleste av oss som kjappere en en p-ata disk med ultra ata6 so i tillegg er tilknyttet pci bussen som maxer ut på 120-130mb/s og som må deles med andre enheter.

Lenke til kommentar

Jeg hadde stort sett samme problemet og jeg valgte å gå for S-ATA. Hvis du trenger kontroller så kjøp på ebay, der får du dem minst 50% billigere enn på de norske webshoppene. Fant samme kontroller som komplett selger til 295 for ca. 170 kr inkl. frakt og ja det var med kabler.

Lenke til kommentar
Nei ikke sustained write/read men cached read/write blir kjappere .

Og trenger HDen cache ?

De fleste svarer vel ja på det , de vil helst ha minst 8MB eller 16MB cache (ikke 2MB) .

Hvorfor ? jo det øker allround kjappheten til disken .

Så en disk med bufferaksess til 16MB med 300mb/s vil nok oppleves

av de fleste av oss som kjappere en en p-ata disk med ultra ata6 so i tillegg er tilknyttet pci bussen som maxer ut på 120-130mb/s og som må deles med andre enheter.

5342230[/snapback]

 

Vel, i trådstarters tilfelle vil det jo ikke gå mye kjappere, da dataene skal via et PCI-kontrollerkort, dvs. hastigheten er begrenset til 120-130MBs som skal deles med alle enheter på PCI busen, dvs. like kjapt som ATA133... Når det gjelder datakorrupsjon, har jeg aldri opplevd at dataene mine blir korrupte med PATA, derimot er det mange som har opplevd at data blir uleselig med SATA hvis det er en bøy på kabelen... <- Lite "moden" teknologi... Misforstå meg rett, jeg har selv 2xSATA-300 120GB NCQ harddisker i RAID-0 og er kjempefornøyd, men i trådstarters tilfelle vil det jo være å kaste penger ut vinduet å kjøpe SATA harddisk + PCI kontrollerkort...

Lenke til kommentar
men i trådstarters tilfelle vil det jo være å kaste penger ut vinduet å kjøpe SATA harddisk + PCI kontrollerkort...

Kan være enig i det , men folk bytter jo hovedkort i ny og ne , oppgradere her og der.

Og kjøper man en ny disk er det etter min mening lurest å gå for s-ata.

Selv i kombinasjon med et billig sata adaper pci kort.

Det er også begynt å dukke opp pci-e sata kontroller kort som gjør at man ikke

begrenses av 32bits parallel pci bussens begrensing .

 

Har selv brukt et "billig" sil 3112 pci32bit kort til 2 sata disker på NF3 og det funket fint med diskene som lagrings disker (ikke massiv read/write og I/O).

Dette siden NF3 ikke kunne klokkes over 230 før de to extra (av tot.4) portene gikk ut av clock spec.

Så nå som jeg har gått over til nytt NF4 hk med 8 sata porter sitter jeg ikke med p-ata disker men 6 s-ata disker jeg kan utnytte .

Lenke til kommentar
Kjøp sata-disk, mye mindre rot i kabinettet + at du sliper å styre på inni bios. IDE er noe stort tull, gå for sata!

5342646[/snapback]

Han sa at han ikke har nok SATA-porter på hovedkortet. Dvs. at han må ha egen kontroller og dermed trolig må inn og sette opp diskene i kontroller-biosen. Altså litt om og men likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...