Gå til innhold

Hva er rasisme?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg blir ofte kalt rasist når jeg f.eks ikke låner penger til utenlendinger.

 

Jeg blir kalt rasist om jeg sier utenlending til en som er det

 

Jeg er rasist om jeg kaller noen svarte/mørk hudet

 

Og jeg er rasist om jeg ikke bøyer meg i støvet for "dem".

 

 

(utlending for meg er de som kommer fra området rundt midtøsten og sør-europa)

 

 

 

Faktisk har jeg ikke noe imot utenlendinger i det heletatt, MEN når de missbruker ordet rasist MOT meg, mister jeg veldig mye av respekten for dem.

 

Om jeg sier til en utenlending, (skal ikke nevne hvilken folkegruppe), at han skal plukke opp noe han har kastet på bakken, går de til "angrep" på meg og sier f.eks "Hold kjeft potet" eller noe lignende. :dontgetit:

 

Hadde jeg kommet til deres land ville jeg aldri ha hevet noe på bakken,

og om jeg hadde mistet noe eller ved et uhell hevet noe på bakken og de bad meg plukke det opp, hadde jeg selvfølgelig gjort det!

 

 

 

Hvem er _egentlig_ rasist?

 

Jeg syntes en del av de burde tenke over hva de sier/gjør før de har gjort det.

 

 

Hva er deres meninger?

 

 

 

Mvh. Lasse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, det skriver utlending, ikke utenlending. Hvis du sier utenlending, skjønner jeg godt de blir sure =) .

 

Tja, utlending er ikke ett særlig positivt ladet ord, eller hva? Var jeg deg, ville jeg brukt andre od/uttrykk, men for meg, virker du ikke rasistisk, men god, kanskje litt fordomsfull. Husk, utlendinger er, i norge også svensker, ikke bare folk fra midtøsten =).

Lenke til kommentar

Jeg mener rasisme først gjelder om man oppfatter mennesker av annen etnisk opprinnelse som mindreverdig eller lavere enn seg selv. At rasisme er etnosentrisme rett og slett.

 

Dersom man ser ned på andre mennesker basert på deres etniske opprinnelse mener jeg det kan betegnes som rasisme. Det samme kan man kanskje si om man behandler mennesker anderledes (dårligere) basert på disse kriteriene.

Lenke til kommentar
Jeg mener rasisme rett og slett er "Rasebevissthet" dvs. Du tror det finnes raser i verden.

5341277[/snapback]

 

Vel, det er ikke å legge under en sten i skogen at det finnes genetiske forskjeller mellom mennesker vokst opp på forskjellig deler av verden. Dette igjen fører til at sykdommer oppfører seg, og må kureres på forskjellige måter avhengig av din genetiske struktur. Så for leger så finnes det i aller høyeste grad raser, og man kan jo ikke kalle dem rasister for det?

 

Jeg tror du må revurdere din tanke der.

 

Til trådstarter:

Jeg synes du avslører litt av den holdning i noe av det du skriver. Det med å bøye deg i støvet (du indikerer en negativ holdning til hva du tror de forventer av deg) og å faktisk kalde dem utlendinger. Da generaliserer du og viser deg lite medmenneskelig. Da er vel ord som du, navnet til personen eller sånt bedre. Ved å skape avstand skaper du også mangel på tillit.

 

Du ser deg nok ikke selv som rasist, men du virker ikke helt komfortabel med å ha utlendinger rundt deg heller. Men du er den du er...og sånn må det vel bare være. Ikke noe galt med det....

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Du kaller ikke Dansker og Svensker utlendinger? Eller Briter? Jeg syntes det er feil å si at en gruppe mennesker er utlendinger, mens andre ikke er. Det virker litt rasistisk når en kaller noen utlending pga. farge på huden og relgion.

 

Ville du ha sagt ifra til "hvite" om at dem måtte plukke opp det dem kasta? Eller gjør du det bare mot "mørkhudete" mennesker?

 

Hvis en fremmed person hadde kommet til deg eller du overhørte denne personen kalle deg potet eller hviting, ville ikke du ha blitt sur? Hadde ikke du kalt den personen rassist da?

Lenke til kommentar

Betydningen kan vel ligge noenlunde i denne leia: Rasist er vel noen som uttaler seg eller oppfører seg i en negativ holdning mot noen med en annen etnisk bakgrunn eller av annen hudfarge. (hørtes ut som noe ifra leksikon ;) )

 

Jeg er ingen rasist, men det er en ting å vere medmenneskelig en annen ting er å vere blind... Syns at skal noen komme inn i dette landet får de følge noen regler som å få seg arbeid innen Xår, gå på skole og lære seg norsk. Det tjener ikke Norge å ta inn flere tusen innvandrere i året uten at de gjør noe som sier at de er takknemmelige for at de får bo her.

Det skal siest at langt ifra alle "norske" fullfører skolen og er prakteksemplarer, men de har ihvertfall gått der. Og det er MANGE innvandrere som faktisk gjør en innsats og fullfører skolen med særdeles gode karakterer, KJEMPEFLOTT Da har de ingen grunn til å måtte frykte å dra... Sammen med de som er på flukt og ikke kan vende tilbake, er her for å arbeide og gjøre en innsats, men det er ikke alle som gjør. Du leser om advokater og psykologer som dikter om en eller annen historie om at de har vert med på ditt og datt->kommer til Norge og kan leve som en konge i forhold til det de gjorde i hjemlandet....

I inngangen til 2001 var det 298 000=6,6% av befolkningen, i inngangen til 2005 var det 365 000=8prosent... Altså de har steget 2% på 4-5år, dette er MYE! Må selvsagt se hva som ligger bak og hva type flyktninger dette er men det er fortsatt mange

Nå har et eller annet parti gått inn for at eldre innvandrere skal få pensjon selv om de ikke har gjort noe. Og gamle Ola Nordmann som har slet ryggen av seg på sjøen og når han var hjemme hadde han annet arbeid for å forsørge familien sin og var sikker på at når han ble Xår så skulle han få pensjon slik at han slapp å jobbe. Men her kommer en innvandrer (som sikkert har jobbet nok og kanskje mer enn Ola) og får minste pensjon bare for å ha kommet hit. Det er jo ikke Norge's feil at hjemlandet ikke har pensjonsordning så det er ingen så har forlangt at de skulle jobbe så mye, mens i Norge må du jobbe Xår før du har tjent deg opp XG

Vet at noen kommer til å klage og syte over dette, men tenk dere hvordan det kommer til å vere om 50år, så får dere bruke hodet og tenke litt...

Eksempel: For flere år siden var det en utenriksminister som var veldig for at det skulle vere en fargefullt fellesskap/samfunn så han arbeidet for denne saken. PÅ skolen hadde han ungene sine, denne skolen hadde ganske mange elever med "norsk" bakgrunn, etter noen få år ble det flere og flere elever med utenlandsk opprinnelse elever der og det hele endte med at han tok ungene sine ut av skolen fordi de mistrivdes og ble "plukket på"

Til trådstarter:

Jeg synes du avslører litt av den holdning i noe av det du skriver. Det med å bøye deg i støvet (du indikerer en negativ holdning til hva du tror de forventer av deg) og å faktisk kalde dem utlendinger. Da generaliserer du og viser deg lite medmenneskelig. Da er vel ord som du, navnet til personen eller sånt bedre. Ved å skape avstand skaper du også mangel på tillit.

Hva ville du kalle dem da? Hva tror du du blir kalt om du kommer til et annet land? Jo akkurat utlending, kanskje på en annen måte, men ordet betyr nok det samme...

(dette blir nok nesten litt rasistisk)Hvordan hadde du følt det om du hadde slitt med å få jobb og tok det beste du fikk og her kommer en kar fra (greitt nok jævlige kår fra før, bodde kanskje i ruinen av et kjøpesenter eller noe) men han kommer uansett til Norge og her får han sosial hjelp og kan for det meste sitte å tvinne tommeltotter hele dagen og har samme "inntekt" som det du har som sliter ræva av deg hver dag...

Endret av icer
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg blir ofte kalt rasist når jeg f.eks ikke låner penger til utenlendinger.

 

Jeg blir kalt rasist om jeg sier utenlending til en som er det

 

Jeg er rasist om jeg kaller noen svarte/mørk hudet

 

Og jeg er rasist om jeg ikke bøyer meg i støvet for "dem".

 

 

(utlending for meg er de som kommer fra området rundt midtøsten og sør-europa)

 

 

 

Faktisk har jeg ikke noe imot utenlendinger i det heletatt, MEN når de missbruker ordet rasist MOT meg, mister jeg veldig mye av respekten for dem.

 

Om jeg sier til en utenlending, (skal ikke nevne hvilken folkegruppe), at han skal plukke opp noe han har kastet på bakken, går de til "angrep" på meg og sier f.eks "Hold kjeft potet" eller noe lignende.  :dontgetit:

 

Hadde jeg kommet til deres land ville jeg aldri ha hevet noe på bakken,

og om jeg hadde mistet noe eller ved et uhell hevet noe på bakken og de bad meg plukke det opp, hadde jeg selvfølgelig gjort det!

 

 

 

Hvem er _egentlig_ rasist?

 

Jeg syntes en del av de burde tenke over hva de sier/gjør før de har gjort det.

 

 

Hva er deres meninger?

 

 

 

Mvh. Lasse

5341254[/snapback]

 

Så hvis noen mister noe på bakken sier du "utlending plukk det opp!" Det høres mer ut som en ordre...

Om du bare kaller noen navnet sitt så¨tror jeg de er mye snillere mot deg en om du kaller dem utlending, hvis du f.eks var afrikaner. La oss bare si at du kanskje var det, og du mistet noe på bakken. Hadde du likt meg bedre hvis jeg sa. Hei neger plukk det opp! Eller hvis jeg sa Hei, "navnet ditt" plukk det opp..

Det at en hele tiden må understreke at noen er utlending er kanskje ikke helt, vel

ikke helt hyggelig, de er en person.

 

Utlendinger for deg er de som kommer fra midtøsten og sør europa.

Okey så med unntak av de som kommer fra sør europa og midtøsten er alle norske, med tanke på at de ikke er utlendinger,og hvis du da er norsk så er det Norge vi snakker om. Så hvis alle andre ikke er utlendinger for deg så har du som første nordmann i historien greid å erobre nesten hele verden. Det er en stor bragd hvis alle med untak av midt østen og sør europa nå er under styre fra oslo og er norske statsborgere...

 

Skjønner ikke hvordan du greide å overta verden med bare 4 milloner innbyggere av hvilke 1-2 millioner er i stand til å bære våpen men du må da være den største hærfører noen sinne og en genial strateg. Napoleon, og samtelige romerske keisere Hanibal og Djingis Khan bøyer seg i støvet for deg...

:thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg mener rasisme rett og slett er "Rasebevissthet" dvs. Du tror det finnes raser i verden.

Tull. Rasisme betyr at du mener at andre raser er underlegne.

 

At man mener det finnes ulike raser av mennesker betyr ikke at man er rasist.

 

Når det gjelder trådstarter så synes jeg nok det lukter litt svidd av holdningene hans...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er liten tvil om at trådstarter er særdeles politisk ukorrekt, men rasist?

Vil aldeles ikke kalle ham rasist, og om holdningen er svidd er vanskelig å tyde ut i fra et forum innlegg, men synes heller ikke dette treffer.

Allikevel er det nok stor sannsynlighet for at hans oppførsel vil kunne gi ham alvorlig trøbbel på et (u)passende sted til rett/gal tid.

Anbefaler Kanetheheatsinks å legge om ordbruken en smule med tanke på egen sikkerhet, eller hvis du har tanker om å bevege deg inn i politikken.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Rasisme handler om å elske sitt eget folk, nasjon, religion og historie mer enn man elsker alle andres. Det handler om at "hver synes best om sine barn".

 

Desverre er det mange rasefremmede som skyter deg rett ned i søla så fort noen sier dem imot ved å benytte akkurat det ordet.

 

Den faktiske definisjonen på rasisme kan du finne i Straffelovens §135a som følger vedlagt:

 

§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn, eller

c) homofile legning, leveform eller orientering.

 

Tilføyd ved lov 5 juni 1970 nr. 34, endret ved lover 8 mai 1981 nr. 14, 10 jan 2003 nr. 2, 3 juni 2005 nr. 33 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 608).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...