Gå til innhold

Objektiver til D70. God blender og fokus hastighet


Anbefalte innlegg

Har sett pa foto.no og der har jeg funnet flere 70-200 osv for D70. men jeg lurer litt pa om dette er objektiver for meg?

 

Vil gjerne ha:

 

hurtig zoom (lik nikon objektivet som fulgte med D70)

godt glass

lav blender (tar mange bilder innendors og 28-300 mm irriterer meg med hoye blendertall, sa trenger noe med lav blender slik at jeg slepper dette)

 

 

noen som har forslag? (ikke tenk pa pris) De jeg har sett pa koster fra 4000 - 9000 nye

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nikon 80-200/2.8 kan du finne tak i brukt og billig. men pass på, en af-s-versjon er mer verdt enn af-versjonen, og en af-versjon med vrizoom er mer verdt enn en skyvezoom. selv har jeg en billig skyvezoom som funker utmerket, men den er lite egnet i stativ og for noen er skyvezoomen plundrete. selv er jeg likevel storfornøyd...

Lenke til kommentar
nikon 80-200/2.8 kan du finne tak i brukt og billig. men pass på, en af-s-versjon er mer verdt enn af-versjonen, og en af-versjon med vrizoom er mer verdt enn en skyvezoom. selv har jeg en billig skyvezoom som funker utmerket, men den er lite egnet i stativ og for noen er skyvezoomen plundrete. selv er jeg likevel storfornøyd...

5341493[/snapback]

AFS-varianten er dessverre ganske vanskelig å få tak i, og treig autofokus er en akilleshæl på alle de andre Nikkor-variantene. Sigma-,Canon- og Nikonversjonene av Sigmas 70-200 f/2.8 har HSM-motor, og bør derfor være endel bedre, men det bør vel tas med at testen til photozone.de(se her) nevner samme typer tegn til kvalitetsvariasjon som endel andre Sigma-objektiver.

 

Det er et stort bruktmarked for disse 2.8-objektivene. Dagens endestasjon bør vel være 70-200 VR-Nikkoren, men den vil trolig være vanskelig å få rimelig ei stund til - hvorfor ikke starte ut med en rimelig skyvezoom? Pga det forholdsvis store utbudet av nyere versjoner bør det være bra prutningsmonn på disse.

 

En ny 80-200/2.8-AFD-Nikkor vil trolig ligge på 10-11 000 kr hvis den innføres, brukte AFS'er ligger vel på 6000-9000kr.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Løp og kjøp, men ta med kamerat ditt hvis mulig for å sjekke om det er fokusproblemer med det. Det er ikke mange av de sigma linsene som har det, men nok til at det er verdt å prøve før man kjøper de.

5344378[/snapback]

Er det ikke bare de med Canonfatning som har det, da?

 

Ellers finnes det ingen objektiver som har "fast blender 2,8", hvis du ikke sikter til 2,8 i hele zoom-området. 2,8 som største åpning over hele området er jo blant de lyssterkeste som finnes, så det kan jo ikke finnes så mange som er bedre til nettop ditt bruk.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
fester (jada ikke minn meg pa tele osv) er illutrasjon av min definisjon for morket :)

5345216[/snapback]

Jeg tror en 35/1.4 (eller kit-objektivet pluss blitz) vil være mer egnet på fest. Hva skal du med 200mm innendørs? (kanskje jeg ikke burde minne deg på dette)

Jo større brennvidde, jo mer lys trenger du. Dvs hvis du vil bruke 200mm/2.8 i stedet for 50mm/1.4 trenger du sånn cirka 16 ganger så mye lys (4 ganger så stor brennvidde og 2 trinn mindre blender).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
skal investere i Sb800 om noen mnder. Alt avhenger av hva jeg betaler for bilen jeg skal ha (budsjeterer).

Uansett,planen er ikke a bruke 70-200 pa fester. Det er for risikabelt. Grunnen til at jeg nevnte det, var fordi noen lurte pa hva jeg kalte morke.

5347162[/snapback]

Har sett rapporter om at 80-200 AFS-Nikkoren tåler veldig mye..:) Prøv med utgangsbud på 4000 for Sigmaen, det er ikke skambud gitt de kjente kvalitetsproblemene - hvis ikke selgeren kan dokumentere at eksemplaret er svært godt. Hvor langt opp du vil gå, kan du kanskje la bli avgjort av hva slags inntrykk objektivet gir? Det eneste rimelige alternativet som kan gi deg bedre mørkeegenskaper, er AFD-Nikkoren 85mm f/1.8. Zoomen er jo mye mer anvendelig, hvis 2.8 holder for deg. Det gjør det jo for de fleste.

Lenke til kommentar

avtalen hittils er 4250-4500 for objektivet og filteret. Nypris er 9000 kr for hele settet. Var ikke sa ille syntes jeg.

 

Men kan noen svare pa om jeg kjoper over evne;

 

linsen skal fungere litt som motivasjon for a lare kameraet bedre..Jeg har en tamron 28-300 mm, men der er fokus svakt (tregere enn 18-70) og jeg sliter med at straks det er litt morkt sa blir det problemer. Jeg har vart pa flere tilsteldninger med skolen og slitt heftig med zoomen og bildene fordi det har vart litt morkt. (bowlinghall).

 

Jeg vil som sagt ha gode bilder, men ogsa kamera som yter under litt mer krevende omstendigheter enn dagslys.

 

Vil dette objektivet kunne duge? og vil det vare verdt innvesteringen?

Lenke til kommentar
avtalen hittils er 4250-4500 for objektivet og filteret. Nypris er 9000 kr for hele settet. Var ikke sa ille syntes jeg.

 

Men kan noen svare pa om jeg kjoper over evne;

 

linsen skal fungere litt som motivasjon for a lare kameraet bedre..Jeg har en tamron 28-300 mm, men der er fokus svakt (tregere enn 18-70) og jeg sliter med at straks det er litt morkt sa blir det problemer. Jeg har vart pa flere tilsteldninger med skolen og slitt heftig med zoomen og bildene fordi det har vart litt morkt. (bowlinghall).

 

Jeg vil som sagt ha gode bilder, men ogsa kamera som yter under litt mer krevende omstendigheter enn dagslys.

 

Vil dette objektivet kunne duge? og vil det vare verdt innvesteringen?

5347370[/snapback]

Du får et objektiv med proff-spesifikasjoner (svært mye reportasjefotografering i tilgjengelig lys foregår med tilsvarende objektiver), og får du ikke til brukbare resultater, bør du se nøyere på innstillingene - både på kamera og fotograf ;)

 

For den prisen er det definitivt verdt investeringen. Men nypris for objektiv og et Hoya-filter hos FotoVideo i dag er ca8700 kr, trolig får du filteret rimeligere andre steder. (Argumenter for å gå ned mot 4250...) Objektiv med bildestabilisering hadde jo vært det beste, men skal du beholde lysstyrken, må du gange prisen din med omtrent 3 for å få tak i noe. Og når motivet beveger seg, er det lysstyrke og ikke bildestabilisering du trenger for å ha full kontroll.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
avtalen hittils er 4250-4500 for objektivet og filteret. Nypris er 9000 kr for hele settet. Var ikke sa ille syntes jeg.

 

Men kan noen svare pa om jeg kjoper over evne;

 

linsen skal fungere litt som motivasjon for a lare kameraet bedre..Jeg har en tamron 28-300 mm, men der er fokus svakt (tregere enn 18-70) og jeg sliter med at straks det er litt morkt sa blir det problemer. Jeg har vart pa flere tilsteldninger med skolen og slitt heftig med zoomen og bildene fordi det har vart litt morkt. (bowlinghall).

 

Jeg vil som sagt ha gode bilder, men ogsa kamera som yter under litt mer krevende omstendigheter enn dagslys.

 

Vil dette objektivet kunne duge? og vil det vare verdt innvesteringen?

5347370[/snapback]

 

Under 5000 for et slikt objektiv, gitt at det er i god stand, er en bra pris etter mitt syn.

 

Jeg bruker et sånt objektiv for fotografering inne i idrettshaller (barn som spiller håndball).

 

Det går, men er akkurat på grensen. Objektivet er veldig bra, men lys er lys og selv med blender 2.8 blir det fort for lite lys.

 

Jeg prøvde et Nikon 80-200 AF-D (altså det som ikke har intern motor). Fokusen på det objektivet kan ikke sammenlignes med Sigma HSM (eller Nikon AF-S), det er ihvertfall altfor tregt for sport.

 

Jeg anbefaler derfor å kjøpe en monopod (med hode) med det samme.

Det hjelper deg med å holde kameraet stille.

 

Sigmaobjektivet har et godt stativfeste, bruk det!

 

Lykke til!

 

Håkon

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...