Gå til innhold

Plassering av temperatur-sensor


SebRam

Anbefalte innlegg

Ettersom dette temaet går under både luft-kjøling, casemodding og støy - så valgte jeg denne kategorien.

 

Allikevel:

 

Jeg har nå fått meg CM Aerogate III viftestyring, hvor det følger med 4 temperatur-sensorer. 3 av disse skal jeg plassere slik at jeg får mest nøyaktig temperaturavlesning fra: CPU, GPU og Harddisken. (WD Raptor 74GB)

 

Prosessoren jeg har er en 3.4 ghz - Socket 775, som er kjølt av en Thermalright XP-90C.

 

GPU er et eksemplar av ASUS x800XT PE, som er kjølt av Zalman VF700-Cu

 

Harddisken er som sagt en WD Raptor 74GB, som blir kjølt av kabinettviftene i front. (sjokk)

 

Så da kommer spørsmålet mitt. Hvor bør jeg plassere temperatur-sensorene for å få mest nøyaktig avlesning av temperaturene? Vil jo helst plassere sensorene nærmest kjernen som mulig, men hvordan? (Dette gjelder da selvfølgelig ikke harddisken ;))

 

Takk på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, dette kan vere eit lite dilemma: Som du seier, så skal sensoren vere så nær det den skal måle temperaturen på som mogeleg, men samstundes ikkje forstyrre kjølinga. Bileta under, som er tekne frå Cooler Master sine nettsider, kan kanskje vere med på å gje ein peikepinn?

 

Hugs i alle fall at sensorane absolutt ikkje må monterast mellom kjerne og kjølar på CPU (eller GPU), då dette kan gjere kjølinga svært mykje dårlegare.

 

Lukke til! :thumbup:

post-57204-1135617646_thumb.jpg

post-57204-1135617664_thumb.jpg

post-57204-1135617678_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!

 

Prøvde meg isted med harddisken, hvor jeg plasserte sensoren under, og ikke oppå harddisken. Regner vel med at jeg vil få nogenlunde samme resultat?

 

Endte forresten opp på 26 grader på harddisken, det er omtrent det samme jeg får i Speedfan også ;)

 

Skal prøve dette på prosessoren så fort jeg får tid ;)

Endret av SebRam
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...