Gå til innhold

Forumets regel nummer 8 - Piratvirksomhet


Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Jeg er i utgangspunktet enig i denne regelen:

 

 

#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

 

 

Men, mange ganger, så blir jeg ikke helt klok på den heller;

 

EKSEMPEL # 01

DETTE ER IKKE LOV? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=514519

Det jeg lurte på var om jeg kan spille av backups jeg har tatt av mine gamle xbox spill (halo, halo2 etc etc). Pga orginale spilla er forlagt så lurer jeg på om jeg kan dra brenne ut backupen av dette spillet jeg hadde og spille av det brente spillet på xbox 360'n.

 

Lar dette seg gjøre? Eller er det en sperre?

Er det noe ulovlig her? Har ikke denne personen egne spill som han har tatt backup av, og nå vil prøve å spille sine lovlige spill på en ny maskin?

 

 

EKSEMPEL # 02

HELLER IKKE LOV? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=511203

Er innom en kjent svensk side iblant. I det siste, når jeg laster ned en torrent, skjer det ikke noe, utenom at det står "finding tracker". Det skal også nevnes at disse torrentene har mange seeders!

 

Hva er det som skjer?Er det pbay som roter?

Det står da ikke noe her om at personen skal laste ned noe ulovlig?

 

Et utdrag jeg fant som er limt inn i flere av trådene:

Hva omfatter "informasjon som kan lede til piratvirksomhet"?

Vi tillater ikke piratkopiert programvare (warez), cracks, serie-koder og CD-keys. Vi tillater heller ikke brudd på åndsverksloven eller copyrighted materiale i form av musikk eller video. Norges lover tillater deg kanskje å laste ned musikk - vi gjør det ikke. Dette omfatter direkte linking, linking til sider som inneholder dette og alternative måter å skaffe seg slike ting på. Dette omfatter også diskusjoner rundt bruk av slikt materiale. Det er heller ikke lov å diskutere rundt et spill dersom det er klart at all informasjonen kommer fra at en har spilt en piratversjon av spillet. Dette gjelder spesielt for situasjoner hvor spillet enda ikke har blitt gitt ut og en allikevel sitter og diskuterer om en likte det eller ikke, basert på spillopplevelser.

 

Det er forbudt å gi spesifikk informasjon om hvor en kan laste ned musikk, film, programvare etc. fra P2P-nettverk / filesharing-hubber. Videre er det forbudt å komme med direkte reklame for hubber. Utsagn som "på hub xxx.xx finner du [spesifisert materiale]" er ikke tillatt og kan medføre utestengning eller advarsler. Det er også strengt forbudt å linke til nettsteder som inneholder .torrent-filer for Bit-Torrent-nettverket, dersom innholdet i noen av torrentene bryter mot retningslinjene. Utsagn som "Det spillet kan du laste ned på http://www.styggwarezside.no" er også forbudt dersom denne siden inneholder .torrent-filer som for eksempel bryter med åndverksloven. Merk at det er lov til å linke til sider som for eksempel spillprodusenten "Blizzard" eller andre sider på Internett som bruker Bit Torrent-nettverket for å spre demoer og lignende. Du kan også linke til sider lignende Animesuki.com da denne siden ikke inneholder annet enn ulisensiert materiale.

 

Dette omfatter ikke diskusjoner angående piratkopiering, diskusjoner rundt hva som i følge norsk lov er lovlig og ulovlig og lignende. Om du er i tvil om hva vi tillater, ta kontakt med en moderator pr. e-post.

 

Men, står det ikke også her at;

Merk at det er lov til å linke til sider som for eksempel spillprodusenten "Blizzard" eller andre sider på Internett som bruker Bit Torrent-nettverket for å spre demoer og lignende.

 

Ta "eksempel 2"; Hvem er det her som sier at de torrentene personen laster ned ikke er spill-demoer? Hvorfor MÅ personen "forhåndsdømmes" ?

 

EKSEMPEL # 02

IKKE LOV! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=437390

jeg har lastet ned en live-video på bittorent nå. det vil si, når jeg kom til 92 % fikk jeg ikke lasta ned mer.

det jeg da lurer på er om jeg kan "kutte" video-fil nr 2 på noen måte, så jeg får sett det jeg har? samme med del 1 egentlig, den hopper bare frem og tilbake i filmen når jeg ser den i vlc, winamp og wmp.

kanskje litt kronglete formulert, men er det noen måte jeg kan få sett det jeg har av videoene?

Denne ble stegt grunnet "bedre føre var" -politikk!

 

 

Dette er kanskje ikke de aller beste eksemplene, men det var de jeg fant i farten.. Det er flere som direkte har spurt etter "ulovligheter", men disse her har ikke gjort det.. Det de spurte om kan like så godt være lovlig, som ulovlig.. Hvorfor blir disse trådene da stengt? Fordi "informasjonen kan misbrukes" til å gjøre ulovlige ting? Og det er jo greit nok..

 

Men, hva med dette?https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=514867

ja, lurer på om dette finns, etter at jeg har rippet en cd, og har lyst til å finne ut navnet på sangene, slik at det ikke lenger står "spor1", "spor 2", "spor3" også videre..... håper dere forstår... new_yes.gif

 

ps! har søkt, men det var jo hundrevis av sider! leste gjennom 30 - 40 tråder....

Dette er jo "tydelig" et "pirat-spørsmål"; Har man rippet fra orginal CD'n, har man jo CD'n selv, er jo bare å lese bak på coveret.. "Finne navn" -tråder burde jo også bli stengt!?

 

 

Dessuten bør jo ALLE "3D-Studio"-spørsmål stenges, da (mest sannsynlig!) knappe 1 % har dette programmet lovlig! .. bedre føre var??

 

Alle "Daemon Tools" -spørsmål bør stenges..

 

Alle DC++ / Azureus / osv bør stenges..

 

Alle "Ta backup" -spørsmål bør stenges, da man KAN lære hvordan man kopierer ulovligheter fra en kamerat, f.eks.. Slik informasjon kan jo også misbrukes..

 

Alle "Nero Burnin Rom" -spørsmål..

 

 

Hvorfor er det liv i disse trådene? Bør det ikke være en "bedre føre var" - politikk når det gjelder slike tråder?

 

Hvilken "pirat" er det som ikke! finner "DC++", "Nero", "Backup" og "Daemon Tools" -spørsmål interessante!?!? Vil ikke det å svare på slike spørsmål hjelpe piratvirksomheten?

 

JO!

 

..

 

MEN!!

 

De kan OGSÅ bli brukt til lovlige ting! Det er mye lovlig der ute også! Og personlig mener jeg at man ikke skal bli forhåndsdømt!!

 

 

Og, jeg vil egentlig få litt klarhet i dette med denne reglen.. For, den er jo motstridene, som jeg påpekte før at man kunne linke til NOEN torrent-sider, og da er jo Torrent "lovlig" plutselig?! ..men, på grunn av antagelser, så stenges de fleste, uten at det er sagt, eller bevist for at det skulle være noe ulovlig som skjer..

 

 

Ønsker gjerne en diskusjon rundt dette; Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakens kjerne er at selv om torrent er lovlig, og det deles mye lovlig materiale igjennom der så er det en stor resurs for ulovlig materiale også.

Man kan aldri være sikker på om den personen som spørr om dette har lovlige hensikter.

Og for å unngå slike tvils tilfeller så gjør man liksågreit hele pakka ulovlig.

 

Det finnes drøssevis av andre forumer og sider som tar seg av slike ting.

Lenke til kommentar

Men, hvorfor er det lov å spørre om DC++ -relaterte ting, f.eks?!

 

Hvis det finnes 2 % der ute som bruker DC++ KUN i "lovlig hensikt", så blir jeg lettere sjokkert!

 

--

 

Jeg er enig at torrents-spørsmål oftes handler om ulovlige ting, og at det er derfor de blir stengt.. Men, ikke alltid! Og når DC++ spørsmål er lov, hvorfor ikke torrents?

 

Hvorfor forskjellsbehandlingen?

 

Enten får man stenge 3D-studio -, DC++ -, og Torrents -spørsmål, eller så får man la dem leve.. Disse tre kan brukes ulovlig, OG lovlig..

 

Personlig mener jeg at det er større sjangse for at det finnes flere folk som bruker DC++ til lovlige ting, enn det finnes folk som har en orginal versjon av 3D -Studio MAX, f.eks.. Og siden det ikke er lov til å hjelp folk med "piratversjoner", det være seg av spill, eller annet, så bør jo f.eks DENNE tråden stenges.. Det er jo uten tvil ca 15 sider med resultater av piratkopiert materiale.. Hvorfor er den tråden aktiv? Man diskuterer ikke programvare som brukeren ikke har skaffet seg på lovlig måte..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Skal prøve å svare litt på desse spørsmåla angåande torrent:

 

Her gjer ikkje trådstartar noko ulovleg iforhold til piratvirksomheit, men metodene som vil bli oppgitt vil hjelpe til å også piratkopiere. No er vel ikkje sjølvrippa originalcder den største trusselen men det er iallefall denne forklaringa som ligger bak stenginga.

 

Torrentsider som er relativt lovlige (andelen piratkopiert materiale er veldig lav) så er det lov å linke til, og det er mykje som er lovleg å dele ut, f.eks oppdateringene til blizzard og andre spel/programvareprodusenter.

Når det gjelder den den aktuelle sida så sliter eg f.eks med å finne lovlige linux-distribusjoner der, så andelen lovleg materiale må seiast å vere veldig lav.

Og det forklarer kvifor tråder som omhandler materiale frå denne sida blir behandla som warez.

 

 

Tommelfinger-regelen når det gjeld torrent så blir det:

1) Er innholdet i torrent-fila lovlig iforhold til rettigheiter/lisenser? ja/nei

2) Er siten torrent-fila er hosta på ei nettside utan /lite warez? Ja/nei

 

Om ein er usikker op det siste spørsmålet så er det berre å søke på dei mest populære spela/filmene som er, kjem det masse store filer opp så er det warez, viss det dukker berre patcher og modder til spelene så er ein meir trygg.

 

 

Eit eksempel:

Om gamer.no hadde hosta torrentfiler til alle patchene til world of warcraft så ville det vore ei lovleg torrentside å linke til. Derimot hadde heile spelet låge ute med crack hadde det vore ei ulovleg side, sjølv om patchene forsatt låg der.

 

Håper dette forklarer iallefall ein del av spørsmåla dine.

Eg har ikkje gått inn på dei to siste eksempla, men dei skal få sine forklaringer dei også.

Lenke til kommentar

Det ligger mye i den første setningen "Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. "

 

At trådstarter har edle motiver blir irrelevant om informasjonen ganske åpenlyst kan benyttes til priatkopiering. At en tråd blir stengt betyr ikke at trådstarter blir "anklaget" for noe, men den blir stengt fordi tråden inneholdt informasjon som kunne brukes til piratkopiering.

 

Det er en skjønnhetsvurdering og personlig (som i eksempel 1 og 2 hvor jeg stengte) så fohører jeg meg med andre moderatorer før stenging blir foretatt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner veldig godt at vi må unngå å drive et "pirat-forum" her, og det synes jeg er veldig flott selv! Og jeg må også gi dere en del skryt for å slå hardt ned på slike ting!!

 

..men, på en annen side, så er det så veldig mye kunnskap på et data-forum som dette som KAN misbrukes! Som de tingene jeg har nevnt i første post, som ikke blir slått ned på, og det synes jeg OGSÅ er riktig, fordi at disse tingene blir OG brukt til LOVLIGE ting, derfor skal de heller ikke bli slått ned på..

 

Men, til syvende og sist, så mener jeg kanskje at så sant det ikke går TYDELIG frem at det pirat-greier vi snakker om, så bør kanskje tråden gå "tiltalte" til gode.. liksom..

 

Uskyldig til det motsatte er "bevist", på en måte..

 

For, grensen mellom det lovlige og det ulovlige, ligger OFTE kun i ordformuleringen, og hvis man formulerer seg "korrekt", så har vel egentlig INGEN noe å tape på det? For forumet vil jo fortsatt ikke støtte piratvirksomhet, slikt sett!?

 

hmm..

Lenke til kommentar
Er det ikke slik av halvparten av all internettbruk skjer over torrentprotokollen? Jeg mener å ha lest det. Da blir det utrolig idiotisk å "taue en BMW M6 fordi man har muligheten til å kjøre 150 km/t over fartsgrensen".

5341538[/snapback]

 

Du har rett i det du sier her. Skal man rive ned alle hus fordi det går ann å gjøre hærverk? Skal man slutte å selge bløtkaker i bakeriet fordi folk kan komme og kaste bløtkakene i trynet på folk?

 

*fjernet spørsmål*

Endret av :P
Lenke til kommentar

QUOTE(:p @ 28/12-2005 : 19:35)
Er det ikke slik av halvparten av all internettbruk skjer over torrentprotokollen? Jeg mener å ha lest det. Da blir det utrolig idiotisk å "taue en BMW M6 fordi man har muligheten til å kjøre 150 km/t over fartsgrensen".

5341538[/snapback]

 

Du har rett i det du sier her. Skal man rive ned alle hus fordi det går ann å gjøre hærverk? Skal man slutte å selge bløtkaker i bakeriet fordi folk kan komme og kaste bløtkakene i trynet på folk?

 

*fjernet spørsmål*

5349199[/snapback]

Jeg tar poenget deres, og jeg er enig i at det er dumt med denne regelen, men jeg vil nok også tippe at de fleste her på forumet som benytter seg av torrentprotokollen bruker den til nedlasting/deling av kopibeskyttet materiale.

Om det stemmer vil argumentene deres heller bli noe slikt:

"å taue inn en BMW M6 fordi man har muligheten, og flesteparten gjør det, til å kjøre over 150 km/t"

"slutte å selge bløtekaker i bakeriet fordi folk flest hiver de i trynet på folk"

Det vil vi jo ikke ha noe av, og nettopp derfor finnes nok denne regelen.

Lenke til kommentar
..men, på en annen side, så er det så veldig mye kunnskap på et data-forum som dette som KAN misbrukes! Som de tingene jeg har nevnt i første post, som ikke blir slått ned på, og det synes jeg OGSÅ er riktig, fordi at disse tingene blir OG brukt til LOVLIGE ting, derfor skal de heller ikke bli slått ned på..

 

 

Dette er riktig, om man virkelig skulle være paragrafrytter kunne man sikkert steng halvparten av trådene på forumet. Er en skjønnhetsvurdering og personlig finner jeg det ofte særdeles vanskelig avgjørelse.

 

 

Men, til syvende og sist, så mener jeg kanskje at så sant det ikke går TYDELIG frem at det pirat-greier vi snakker om, så bør kanskje tråden gå "tiltalte" til gode.. liksom..

 

Tja, igjen så må jeg bare påpeke at det ikke er intensjonene til trådstarter som altid er avgjørende. Selv startet jeg for et par år siden en tråd hvor jeg spurte om hvor jeg kunne laste ned cd3 til Mafia, som jeg hadde fått ødelagt (hadde originalversjon). Den ble stengt og selv om jeg hadde originalen så er jeg enig i at den ble stengt utifra retnignslinjene. Men det er vel kanskje viktig for oss moderatorer å påpeke i slike tilfeller at det ikke er trådstarter vi er "ute etter", men heller det at innformasjonen som diskuteres/er etterspurt ikke er ønskelig på forumet.

Lenke til kommentar
Men folk flest bruker ikke torrent til piracy.

Tuller du? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som bruker torrents til annet enn piratvirksomhet av enten musikk, film eller programvare.

 

Andre nedlastbare ting; patcher o.l. henter veldig mange rett fra hjemmesidene til det aktuelle firmaet for å være sikker på å få rett fil. Enkelte firmaer legger riktignok ut endel større filer som torrents for å spare kapasitet på egen server, men jeg tror andelen 'lovlige' torrents er under 10% av all torrent-trafikken.

Lenke til kommentar

Syns i grunn det er et veldig saklig og bra innlegg av trådstarter dette her, og det skader vel heller ikke å få litt diskusjon på hvor grensene bør gå.

 

Men det som vel er største problemet er at det er vage og flytende regler, dvs de er laget slik at håndhevelsen av dem blir veldig tilfeldig.

Så lenge det er slik at reglene sier at alt som KAN FØRE til ulovligheter "skal" stenges, og ikke bare det som faktisk er ulovlig er det jo såvidt jeg kan forstå i praksis bortimot umulig og si hvor grensen går helt objektivt.

 

Det blir jo da helt skjønnsmessige vurderinger fra moderatorer når det skal vurderes hvorvidt noe kan føre til ulovligheter, eller ikke. Så så lenge reglene er som de er tror jeg vi vil fortsette å se en salig blanding av stickys som lærer deg hvordan du skal komme igang med "ulovlighetene", eller som tråden Får beskjed om at min Windows er piratkopiert!, som vel begynte bra, men hvor man over 5 sider nå diskuterer hvordan man bruker ulovlig Windows, men samtidig finne stengte tråder der noen lurer på hvordan man deler opp en film, eller andre lovlige ting som med litt fantasi KAN gi kunnskap, som igjen kan brukes ulovlig...

 

Er enig med trådstarter i at tvil burde komme trådstarter tilgode så lenge det brukes så mye skjønn som i disse sakene, og at hvis man bare tror- så stenger man ikke.

 

Jeg vil likevel nevne at jeg har stor sympati og respekt for at noen frivlillig påtar seg å jobbe med så vanskelige avgjørelser. Og når den uskrevne polecyen tydeligvis er at man velger og la være å stenge ned halve forumet, som med litt fantasi godt kunne vært gjort i tråd med regelverket, skjønner jeg godt at det av og til tas avgjørelser som virker noe "urettferdige" og tilfeldig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tar en utsnitt av dette emnet som omhandler regel #8..

 

Hvis vi skulle godta snakk om sikkerhetskopiering av spill og programvare på forumet vårt, så ville det også vært en direkte bruksanvisning for hvordan man kunne piratkopiere spillene/programmene...
Jammen, hvis jeg vil gjøre backup av mitt eget spill, som jeg lov til, hvorfor skulle jeg ikke kunne få hjelp fra forumet? Ja, selvfølgelig ville det være en direkte bruksanvisning. Direkte bruksanvisning til noe lovlig MEN som kan misbrukes. All informasjon som blir lagt ut på HW.no kan misbrukes. Hva med dette emnet: Guide til dc++/Spørsmål og svar om Direct Connect . Dette er jo en guide til P2P programvare som i høyst grad misbrukes på det groveste. Hvorfor skal denne guiden være i fred, mens en guide til backup av spill være ugyldig? Det skjønner ikke jeg..

 

...Det samme gjelder ikke for film og musikk, ettersom man som nevnt har lov til å skaffe kopier uten å eie originalen.
asså, har man lov til å ta kopi av en leiefilm? Trolig ikke. Kan en guide på DVD backup misbrukes til dette? Høyest trolig. Nå som man kan leie filmer på nettet, for så å sende tilbake filmen etter man er ferdig å "se" den, kan ikke informasjon om backup av filmer misbukes i samme grad som en guide til backup av spill?

 

Det er MYE som kan føre til piratvirksomhet men skal hw.no slå hardt ned på noe men ikke alt?!

 

Forøvrig synspunkter på omtalt emne ønskes

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er MYE som kan føre til piratvirksomhet men skal hw.no slå hardt ned på noe men ikke alt?!

 

Forøvrig synspunkter på omtalt emne ønskes

5481252[/snapback]

 

Jeg er enig, om man skal holde seg til regelen "bedre føre var" kan man jo nesten ikke gjøre noe. Har sett denne tråden om DC++ på forumet, denne er jo en direkte bruksanvisning til hvordan man skal drive med fildeling, selv om man faktisk kan bruke programmet til noe lovlig. Men hvor mange er det som deler selvskrevne txt-dokumenter og selvfotograferte bilder på DC?

 

Det er ikke ulovlig å sikkerhetskopiere sine egne ting, og det burde derfor ikke være ulovlig å spørre hvordan man gjør det. :thumbdown:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...