Gå til innhold

Hjelp til klokking av P4 3.2Ghz og P4C800-E Deluxe


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å overklokke min CPU og kanskje hovedkortet etterhvert.

Jeg har erfaring kun med overklokking av GPU, så jeg kunne trengt noen tips.

Hvordan overklokker jeg denne CPU'en og dette hovedkortet?

 

Noen specs til min pc:

Hovedkort: Asus P4C800-E Deluxe (S478)

CPU: P4 3.2Ghz, 1MB L2 cache, 800MHz FSB, PGA-478

Jeg har kun originalkjøler på CPU'en, bare for å ha sagt det.

RAM: PC2700 1024MB (2 stk 512MB) (166Mhz)

Endret av skeletor_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det hovedkortet er ekstremt ettertraktet til dothan klokkere. drit i pentiumen. kjøp deg heller en asus 479 adapter og en intel pentium M dothan 1.8ghz prosessor. den kan du klokke til ca 2.5ghz og kanskje mer med stock cooling. det er som å få en fx-57 til 1900 kroner :D

 

når det kommer til den du allerede har er hverken prosessoren eller rammen noen klokkkjemper. prosessoren kan du nå et stykke med, men rammen blir treig. hovedkortet et blandt om ikke det beste hovedkortet i verden til å klokke 478 prosessorer.

Lenke til kommentar
det hovedkortet er ekstremt ettertraktet til dothan klokkere. drit i pentiumen. kjøp deg heller en asus 479 adapter og en intel pentium M dothan 1.8ghz prosessor. den kan du klokke til ca 2.5ghz og kanskje mer med stock cooling. det er som å få en fx-57 til 1900 kroner :D

 

når det kommer til den du allerede har er hverken prosessoren eller rammen noen klokkkjemper. prosessoren kan du nå et stykke med, men rammen blir treig. hovedkortet et blandt om ikke det beste hovedkortet i verden til å klokke 478 prosessorer.

5340949[/snapback]

 

I denne sammenhengen, hva er en ramme?

Lenke til kommentar

En annen ting.

CPU'en min er temmelig varm! Idle temp. er 45 grader ca. Etter spilling så er tempen ca 55 grader. Hovedkortet er passe kjølig. Ligger stabilt på ca 24 grader.

Det er ganske ryddig i kabinettet mitt. Byttet nettopp til Lian Li PC70 (fulltower).

Har også renset CPU-vifta/kjøleribba med støvsuger og kutips.

Vifta fra PSU'en blåser rett ned på CPU'en så den får litt ekstra kjøling derfra.

MEN! Skjermkortet mitt er også ganske varmt. Tror heatpipe-systemet er litt klikk. Har ikke helt funnet ut av det enda. Siden skjermkorter er er Ultimate Edition-utgaven

(9800 Pro), er det passiv kjøling (en svær kjøleribbe over og under). Denne gir fra seg en del varme. Og siden lufta går stiger, stiger den opp mot CPU'en. Men har liten tro på at varmen fra skjermkortet kan påvirke CPU-tempen så mye :hmm:

Endret av skeletor_
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å slå av "Spread Spectrum" i bios, hvis du ikke allerede har gjort det.

 

Med samme CPU og hovedkort, Kjører jeg på 4GHz helt stabilt. 1.525V kjører jeg CPU'en på. Men jeg har ram som holder følge. PC2700 ram er jo ikke akkurat noe racer på overklokking. Så den må du sette ned hastigheten på i biosen.

Lenke til kommentar
Smirnoff  Postet i dag, 00:29

  55 grader på en Prescott er ikke unormalt mye, de er kjent for å bli ganske varme. Bruker du noe slags kjølepasta mellom CPU og ribbe?

 

Jeg bruker den kjølepastaen som satt på CPU'en fra før. Har ikke skifta ut den.

Jeg har en liten sprøyte med kjølepasta som jeg kjøpte på TG05 som visstnok skulle være ganske bra.

Lenke til kommentar
Spread Spectrum

 

Options : Enabled, Disabled, 0.25%, 0.5%, Smart Clock

 

When the motherboard's clock generator pulses, the extreme values (spikes) of the pulses creates EMI (Electromagnetic Interference). The Spead Spectrum function reduces the EMI generated by modulating the pulses so that the spikes of the pulses are reduced to flatter curves. It does so by varying the frequency so that it doesn't use any particular frequency for more than a moment. This reduces interference problems with other electronics in the area.

 

However, while enabling Spread Spectrum decreases EMI, system stability and performance may be slightly compromised. This may be especially true with timing-critical devices like clock-sensitive SCSI devices.

 

Some BIOSes offer a Smart Clock option. Instead of modulating the frequency of the pulses over time, Smart Clock turns off the AGP, PCI and SDRAM clock signals when not in use. Thus, EMI can be reduced without compromising system stability. As a bonus, using Smart Clock can also help reduce power consumption.

 

If you do not have any EMI problem, leave the setting at Disabled for optimal system stability and performance. But if you are plagued by EMI, use the Smart Clock setting if possible and settle for Enabled or one of the two other values if Smart Clock is not available. The percentage values denote the amount of jitter (variation) that the BIOS performs on the clock frequency. So, a lower value (0.25%) is comparatively better for system stability while a higher value (0.5%) is better for EMI reduction.

 

Remember to disable Spread Spectrum if you are overclocking because even a 0.25% jitter can introduce a temporary boost in clockspeed of 25MHz (with a 1GHz CPU) which may just cause your overclocked processor to lock up. Or at least use the Smart Clock setting as that doesn't involve any modulation of the frequency.

 

Tror den ligger under "Advanced>Chipset", om jeg ikke husker feil...

Endret av Cola-boks
Lenke til kommentar

Nå har jeg disablet Spread Spectrum. CPU-temperaturen sank med 2-4 grader.

Ettersom jeg skjønte det av det du siterte så burde jeg disable Spread Spectrum for å få optimal ytelse på CPU og systemet, men bør jeg enablet Spread Spectrum så det ikke forekommer noen "skader" på det andre elektriske i kabinettet?

Lenke til kommentar

skal du ha mulighet til å klokke i det heletatt, "må" du bytte ram. du har PC2700 ram, og ved standard klokkefrekvens skulle du hatt PC3200 ram. kjøp et dual-kit av kjent merke med kjølere på, det koster litt, men det er verdt det!

 

 

evt så kan du kaste resten, og sende hovedkortet i posten til meg... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...