Gå til innhold

1080p fungerer ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man finner ikke opp en standard for å finne på noe.

 

Hva er poenget ditt?

 

Jeg anntar du bor i Norge og Europa (norge inkludert) går for 720p HD oppløsning. 1080 er for USA...så..hva er det du føler for å vite ikke funker?

 

Spørsmålet ditt er litt tatt ut av en sammenheng og jeg tror det vanskelig for oss å skjønne hvorfor du spør. Og ikke gidder jeg lese all den teksten for å svare på noe det ikke virker som du ikke vet hvorfor du spørr.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Kort forklart: 1080p er ikke en standard som vil fungere på en hvilken som helst HDTV. Det er derimot 720p og 1080i.

 

"Det som står på engelsk" er jo temmelig mye, jeg tviler på at noen gidder å oversette alt til deg. ;)

5340247[/snapback]

 

 

takk, jeg spørte ikke om en engelsk oversetter, en som kunne oversette fra hifi til en som ikke har så greie på det. så 1080p er egentlig ett ikke tema for oss som bor i europa da?

Lenke til kommentar
HD DVD resolution will follow the standard HD resolution standards currently used for HDTV transmissions. This means, at least for the present, the maximum resolution will be 1080i, or 1920x1080 in interlaced format only (progressive is better, although not many displays can support 1080p, and even less can resolve or display the full 1080 lines - more information in section A.2). There is also 720p resolution (1280x720, progressive), which is the current native resolution of many home theatre displays, and also SD resolution support, similar to today's DVDs.

 

The lack of 1080p support is something that even supporters of HD DVD are complaining about. Even if 1080p output is supported in the future, the actual movies are stored in 1080i format, so it will require a bit of de-interlacing to produce a progressive picture, as opposed to BD's progressive source.

 

Video highlights

The BD-ROM format for movie distribution supports three highly advanced video codecs, including MPEG-2, so an author can choose the most suitable one for a particular application. All codecs are industry standards, meaning easy integration with existing authoring tools, and choice from wide range of encoding solutions. All consumer video resolutions are available:

- 1920 x 1080 HD (50i, 60i and 24p)

- 1280 x 720 HD (50p, 60p and 24p)

- 720 x 576/480 SD (50i or 60i)

 

Da tror jeg de fleste spm skal være besvart!

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
720p vil alltid være bedre enn 1080i uansett, men får du ett TV som faktisk STØTTER (ikke som kan "vise) 1080p, er dette absolutt det aller beste.

5340430[/snapback]

 

Det er et utsagn som jeg er sterkt uenig i. For da vil jeg gjerne ha forklaring på hva som skiller et korrekt deinterlaced 1080i signal og et 1080p signal for filmmateriale. (progressivt 24Hz)

 

Når det gjelder ordbruken om støtter og viser så mener jeg at det er mer korrekt å bruke ordet støtte om alle apparater om klarer å vise 1080p selv om de ikke har 1920 x 1080 i oppløsning.

Lenke til kommentar
For da vil jeg gjerne ha forklaring på hva som skiller et korrekt deinterlaced 1080i signal og et 1080p signal for filmmateriale.

5349959[/snapback]

Der er jeg enig, et korrekt deinterlaced 1080i-signal skal være perfekt. Nå er det dessverre ikke mange videoprosessorer som utfører denne jobben prikkfritt med inverse telecine uten å gå via 540 linjer etc, men jeg tipper at vanlige PC-skjermkort snart vil klare dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...