Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett funker ikke ved hjelp av router


Anbefalte innlegg

Jeg har i ca. et halvt år byttet internettlinje med morra mi. Koblet rett fra modemet til pc'en når jeg vil ha linja, og rett til hennes når hun skal ha linja.

 

Men nå har vi endelig fått tak i en router (dl-514 2,4ghz wireless router), og et trådløst nettverkskort til meg (D-Link AirPlus DWL-G520 Wireless PCI Adapter(rev.B)).

 

Har fått koblet begge pc'ene til "nettverket, men får ikke logget meg på nettet. (Har telenors dial-up adsl.)

 

Hvordan får jeg kommet meg på nett? Og hvordan får vi delt filer med hverandre, og får brukt samme printer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår at du bruker dial-up på den PC'n som står mest påslått.

Da kan du bruke en proxyserver (software finnes gratis) til å fordele internett videre til den andre computeren via nettverket.

 

EDIT: Leste feil, glem det som står her... Trodde du hadde telefonlinje med modem (dial-up)

Endret av la7dfa
Lenke til kommentar

Jeg anntar at du har ADSL linje og ikke vanlig modem eller ISDN.

 

For at Telenor ADSL skal kunne benyttes via en router må du flytte dial up funksjonen fra PCen til Routeren. Den protokollen som Telenor bruker heter PPPOE. Så på din router må du se etter det ordet. Da får du beskjed om å sette inn brukernavn og passord. Da legger du inn det du engang la inn på PCen.

 

PCen som så kobles opp til dette må være helt "rene". Det skal ikke være noe dialup eller noe. Den skal bare settes til å motta IP fra routeren. Du må fjerne det som før var dialup med andre ord.

 

Hvis du ikke vet noe om dette, så anbefaler jeg deg å finne den lokale IT nerden og hjelpe deg med dette. Gjøres det ikke riktig får du ikke internett på noen maskiner. Du kan også søke på dette forumet etter Telenor og PPPOE og se om du finner noen guider.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...