Gå til innhold

Fjerning av CA i PS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CA = Chromatic Aberration.

 

Hvis du bruker RAW så har Adobe sin RAW converter en egen funksjon for å fjerne CA. Meget lett å bruke. Og jeg tror du kan bruke batchfunksjon for å fjerne CA.

 

Valget finner du under "Lens"

Her kan du også korrigere vignettering.

 

Om det finnes egne funksjoner for JPG etc vet jeg desverre ikke.

Endret av stoners
Lenke til kommentar

PS CS2 har et filter for å fjerne CA, under Distort/Lens correction...

Men det fungerer ikke spesielt godt på de bildene jeg har prøvd på. Det kan fjerne det originale problemet, men "skyter det ut igjen" i andre enden, slik at problemet gjenoppstår i andre områder.

Av en eller annen grunn virker det heller på avmaskede områder, men alltid på hele bildet.

Det virker som om det den gjør er rett og slett å forskyve enkelte channels

Noe av samme effekten kan også fåes ved å forskyve disse manuelt, og da spesielt R.

Det kan også virke som om det er nyttig å jobbe litt i Lab mode for å fikse dette?

 

Den måten jeg synes fungerer best er å grovfikse det ved å maske av problemområdene, enten med Color range, eller med Magic Wand + Similar, og så deselecte eventuelle områder som ikke skal fikses (de samme fargene kan jo finnes mange andre steder i bildene også - hvor de er på riktig plass). Ofte er det nyttig å male/retusjere litt masker i QuickMask også.

Deretter kjører jeg ofte en Modify/Expand med 1 eller 2 pixel, eventuelt fulgt av en Modify/Smooth, og så en Feather med 1 pixel (2?).

Deretter kjører jeg Hue/Saturation og setter Sat ned til -100 (eller det som passer best).

Eventuelle rester kan også enkelt fjernes med Stamp og/eller Healing Brush. Det er mulig at også RedEye tool kan brukes for å fjerne rød CA? Men dette har jeg ikke prøvd.

Men dette er jo ikke akurat noe klikk-på-en-knapp-verktøy...

 

En annen metode er å maske alle farger som skal fikses, lage et nytt Layer av dem, skjule den underliggende bakgrunnen (eventuelle legge et hvitt eller svart midlertidig layer under det for å se ting tydeligere), og så gå løs på det med diverse verktøy. Da er det f.eks. oftest veldig lett å se de områdene som egentlig har riktig farge, og bare slette disse på dette layeret. Når redigering er ferdig kan layeret merges med bakgrunnen igjen etter at man har funnet beste mix modus. Også her er det nyttig med litt feather for å få det gli godt sammen.

Men dette er dessverre heller ikke noen spesielt kjapp metode...

 

Heldigvis har jeg så godt som aldri slike CA-problemer med mitt Olympus C-5060WZ.

Det er verre når det kommer inn bilder her som er tatt med Nikon D2X... ;)

 

Jeg driver for tiden på å scanne inn endel slides på en CanoScan 8000F, og der blir det faktisk ganske mye CA, selv i høyeste kvalitet :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...