Gå til innhold

Et billig og bra stativ


Anbefalte innlegg

Dårlig emnetittel så sent på kvelden! :)

 

Men uansett, jeg tenkte jeg skulle gi alle dere som er på utkikk etter et stativ som er bra og billig litt informasjon for å kalle det det :)

 

Jeg fikk ett Slik Mirage stativ i julegave og det fungerer utmerket! Prisen ligger på 3-400,-. Det kan kjøpes på fotolabben tror jeg det het :)

Stativet kan desverre ikke bli så veldig høyt, men til gjengjeld blir det veldig lite når man pakker det sammen!

Jeg anbefaler det til de som ikke tar bilder når det blåser storm, for da kan det nok bli noe ustabilt. Det er hvert fall et helt greit, billig, lite og lett stativ :)

Håper denne tråden er til noe hjelp for de som er på utkikk etter stativ.

 

Jeg la også ved en pdf fil om stativet, og som dere kan se i pdf'en fås stativet i mange forskjellige farger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til dette stativet, men har hatt et billig-stativ til 300 før, og nå har jeg kjøpt et Velbon stativ til 500 på japanphoto som er en helt annen verden å jobbe med. Først og fremst pga platen med skruen man skrur inn i kameraet kan tas av hodet. Den platen sitter nå stort sett alltid på kameraet(dynax 5d) og festes til stativet på en halvt sekund. Stativet er ikke lite og lett, men blir ca 180 cm høyt, er kjempestabilt, og kommer i en god skulderbag som er grei og bære........

Lenke til kommentar
Kjenner ikke til dette stativet, men har hatt et billig-stativ til 300 før, og nå har jeg kjøpt et Velbon stativ til 500 på japanphoto som er en helt annen verden å jobbe med. Først og fremst pga platen med skruen man skrur inn i kameraet kan tas av hodet. Den platen sitter nå stort sett alltid på kameraet(dynax 5d) og festes til stativet på en halvt sekund. Stativet er ikke lite og lett, men blir ca 180 cm høyt, er kjempestabilt, og kommer i en god skulderbag som er grei og bære........

5338920[/snapback]

 

Det er vel ikke tilfeldigvis CX-560 eller modellen over du har?

 

Har CX-560 selv, og det er ett helt greit stativ til dSLR... så lenge du ikke har tunge eller store objektiver! Kommer som sagt med en kjekk bæreveske og har en vanlig quick-release plate. Kjøpte mitt hos xd.no, kostet ca. 470-480 kroner mener jeg og huske.

 

Med kitobjektivet til mitt D50 og Sigma 18-125 fungerer det helt greit, og er stødig nok til og med når jeg har skrudd opp midtsøylen fullt (og stativet fullt utslått ellers).

Men, med mitt Sigma 135-400 er ikke Velbon stativet så bra lengere. Objektivet veier 1,5 kg og har tripodfeste. Kan ikke skru opp midtsøylen i det hele tatt hvis det skal være stødig, og det er ikke akkurat støtt som ett fjell med den helt nede heller.

 

Hadde ett Slik stativ før Velbon, som var helt ok til mitt Ixus 30. Men det ble for dårlig til D50. Husker ikke hva det het, men det var en helt vanlig tripod med ett bærehåndtak på selve stativet, og egentlig ganske puslete...

 

Så planen min er og kjøpe 2 nye stativer. En Manfrotto 681 eller 682 monopod + ett Manfrotto 055PROB med 141RC hode - for min del er det ett must når jeg har ett såpass tungt teleobjektiv. (Men prisen er noe helt annet enn for de tripodene vi egentlig snakker om i denne tråden da... ca. 2200 for begge to.)

 

Den tripoden som tråden egentlig handler om (Slik Mirage) er sikkert helt grei for de som ikke bruker stativ mye eller ofte... men vær obs på at max anbefalt vekt ikke er mer enn 650 gram! Det er i beste fall ett D50/350D med plastikkrør (les: kitobjektiv). Så jeg tror vel at dette stativet ikke er det mest velegnete for ett dSLR, men mer beregnet på kompaktkameraer og mindre videokameraer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...