Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd i høyttaler etter tilkobling av forsterker


trondbue

Anbefalte innlegg

Fikk en Sony XM-SD14X forsterker til jul. Denne har jeg koblet til en Volvo CR-905 spiller. Siden det er DIN utgang på stereoen har jeg måtte lage en overgang til RCA plugger. Dette har jeg gjort etter dette koblingsskjemaet.

 

Problemet er at det er ulyder i høyttalerene koblet til forsterkeren. Har bare testet den i høyre framdør, men har prøvd å koble den på forskjellige utganger. Uansett hvilken er det ulyd i høyttaleren. Når jeg setter nøkkelen i ACC posisjon piper det først et par sekunder etter jeg vrir på nøkkelen, før det går over til en veldig rask tikke lignende lyd. Vrir jeg nøkkelen til ON kommer det en pipe lignende lys som er der hele tiden sammen med tikkelyden. Noen som vet hva dette kan skyldes? Er kanskje mest sannsynlig støy på signalkabelen, så hva gjør jeg med det? Kan det være dårlig jording? Hva tror dere er mest sannsynlig? Tror ikke det er noe feil der jeg har loddet og koblet sammen for å lage en overgang siden det ikke er noen forskjell i støyen når jeg klemmer eller bøyer der jeg har loddet, er samme lyd uansett hvilken utagng høyttaleren er koblet på. Signalkablene er lagt på høyre side under dørlistene sammen med kabelen til høyre fremdør, men strømkabelen er lagt på vesntre side under dørlistene. Forsterkeren er jordet i feste til bakseteryggen. Har ikke prøvd å starte bilen, men vil tro det er noe av den samme lyden som når tenningen står i ON posisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, alle minusene er loddet sammen med Ground på DIN-pluggen. Protection lampa lyser ikke, alt virker normalt, er lyd i høyttalerene også, bare det i tillegg er disse ulydene. Forsterkeren går på og alt virker normalt når jeg setter på tenninga. Har vært ute å prøvd noen timer idag, men skjønner bare mindre og mindre. Målt spenninga bak ved forsterkeren, der er den 11,61V, det samme er den når jeg måler rett over batteriet. Har også hatt oppe hele signalkabelen omtrent. Prøvd å pakke den inn i aluminiumsfolie og dradd den så langt som mulig unna andre kabler, men hjelper ingenting. Akkurat samme lyden. Like før jeg gir opp og stikker å kjøper meg noen høyttalerkabler for å koble den til med høynivå inngangen. Vil lydkvaliteten bli merkbart mye dårligere av det eller?

 

Edit: Ulydene er forresten like høy uavhengig av om jeg skrur opp volumet, så tilslutt overdøver jeg jo ulyden da.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Men lyden er jo der selvom motoren ikke går? Hjelper neppe med bedre/andre signalkabler da i første omgang... lurer på om det ikke er spilleren du hører og drivverket til CD-plata. Prøv å jorde spilleren ekstra fra chassiet sitt og til karosseriet.

 

Bruk ellers gjerne en dobbeltskjermet signalkabel, hvor du kan la den innerste skjermen lede minussignalet, mens den ytterste kobles til ytterskjermen på DIN-kontakten og INGENTING i andre enden. En såkalt kvasi-balansert kabel.

 

Og jeg håper du har litt mer spenning over forsterker og batteri når motoren går??

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd når motoren går, men vil jo bli mer spenning over den da ja. Lyden er der uansett om motoren går eller ikke. Er ikke støy fra drivverket til CD plata da jeg har CD skfter og lyden er der uansett om denne er koblet til eller ikke. Den ene signalkabelen er dobbeltskjermet, mens den andre er trippelskjermet. Er jo lite skjerming inne i DIN kabelen da. Men synes det er litt merkelig at lyden er forskjellig etter om du har tenningen i ACC, eller ON posisjon. Burde ikke dette tyde på at støyen kommer fra noe annet en signalkabelen?

Lenke til kommentar

Koblet tilslutt alt slik det var før igår. Det vil si at jeg koblet alle høyttalerene til spilleren og koblet fra forsterkeren. Fant da ut noe merkelig. Høyttaleren i høyre fremdør lagde fremdeles den samme ulyden som når den var koblet til forsterkeren. Men hvis jeg tok ut signalkabelen til forsterkeren av spilleren ble alt som normalt igjen. Men var bare den høyttaleren ulyden var i. Signalkabelen ligger jo på samme side somkabelen til den høyttaleren, men burde da ikke ha noe å si det? Noen som har peiling på hva grunnen kan være? Kjøpte noen kabler idag slik at jeg kan koble den til via høynivå-ingangene midlertidig. Får satse på det virker fint uten noe støy da, men vil jo helst bruke lavnivå.

Lenke til kommentar

Jepp, helt sikker på at ingen ting er loddet speilvendt ja. Har målt med multimeter flere ganger etterpå på kabelen og virker ikke som noen ting har kontakt med hverandre. Når jeg måler med multimeteret er det i hvertfall ikke kontakt noen andre plasser enn der det skal være. Men har funnet ut at problemet er det samme på alle utgangene. Koblet til høyttalerene bak i hattehylla også for å teste, og akkurat det samme på de. Er jo noen knotter på forsterkeren jeg kan stille på. En som du skal stille hvor mange volt linjeutgangen er på. Denne sto på 1V, når jeg stilte den opp til 6V forsvant det meste av støyen, men da blir jo volumet selvfølgelig veldig lavt. Er kanskje litt lite volt på linjeutgangen fra spilleren?

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på det nå at det er mulig at jeg har koblet speilvendt i kontakten allikevel. Må ut å dobbeltsjekke dette skikkelig imorra! Får når du ser på koblinskjemaet jeg linket til er det jo tatt bilde av kontakten på spilleren. Dette tegnet jeg av noen dager før jeg koblet, så da jeg satte meg til å koble så jeg bare på det jeg hadde tegnet av, og da er det jo godt mulig at jeg har tenkt at det er kontakten på ledningen som er tegnet. Da ville det jo i såfall bli speilvendt og det eneste som er rett blir jo remote kontakten da. Synes nemlig det var noe merkelig når jeg stilte på faderen og balansen på spilleren, virket som de ikke var koblet til riktig utgang. Satser på feilen ligger i at jeg har koblet speilvendt da! Skal se på det imorra.

Lenke til kommentar

Trodde ikke det var mulig å være så korttenkt, men var tydeligvis det. Hadde koblet hele DIN-pluggen speilvendt ja, så tak for forslaget transmedia.no! Bare tegnet av koblingsskjemaet fra internett og trodd at det var pluggen jeg hadde tegnet når jeg satt i bilen og koblet. Men nå er det koblet om slik det skal være og alt ser ut til å virke perfekt! Mindre susing enn når den var koblet til spilleren også virker det som. Det eneste jeg lurer på nå er hvordan jeg skal stille inn de konttene bak på forsterkeren. De du kan stille hvor mange volt linjeutgangene er på. Noen som har noen forslag? I hvertfall veldig fornøyd nå som forsterkeren henger under hattehylla og spiller fint! Det eneste var at jeg selvfølgelig klarte å knekke bateriklemmen til + polen på batteriet :mad:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...