Gå til innhold

target="_tab" - noen som vet om det skjer?


Anbefalte innlegg

Dette er ikke noe viktig, mer er bare litt nysjerrig.

 

Nå som nesten alle moderne nettlesere støtter tabbed browsing (ikke IE, men hørt at IE7 skal følge opp), kommer da target="_tab"?

 

Kanskje umulig å vite nå, men hadde vært tøft om det var under utvikling... Hadde vært så mye mer praktisk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med los, hater at "webdesignere" skal prøve å bestemme hvor mange vinduer jeg har oppe, jeg har en tilbakeknapp og bruker den om jeg vil tilbake til siden jeg kom fra. ..vil jeg åpne fler vinduer vet jeg selv hvordan jeg gjør dette...

 

De fleste web"mastere" missforstår greia, det er dem som er avhening av brukerene ikke omvent i det fleste tilfeller...

 

 

 

 

(jadda "ot")

Endret av resol
Lenke til kommentar
Personlig er jeg mer fan av å bestemme hva som skjer med nettleseren min selv. Dessuten så burde vel egentlig ikke target eksistere i det hele tatt, i og med at target utfører en operasjon, noe HTML i seg selv egentlig ikke skal i det hele tatt.

5338314[/snapback]

Hvis du bruker Firefox kan du bestemme det. (about:config)

 

CSS støttes av "alle" nettlesere, men JS kan lett skrues av.

Css kan også skrues av...

 

For de som ikke liker at webdesigneren bestemmer hvordan et nytt vindu skal åpnes er det lett å trykke på scroll hjulet og det blir automatisk åpnet i en ny tab.

 

men poenget er at for de som ikke engang vet om denne funksjonen (altså 50 år gamle surfere, minimalister og lærere) skal surfing bli litt enklere ved at webdesigneren avgjører hvor nye vinduer skal åpnes.

 

eksempel: hvis en lærer besøker en hjemme side og finner plutselig en ekstern link som har target="_top" og trykke på den for å finne ut hva det er. Etter å ha blitt redirected noen ganger av meta tagen kommer han/hun til en side. Han/hun finner fort ut at denne siden var kjedelig og vil tilbake. Han/hun trykker på [tilbake] knappen men pga meta redirectene så komer han/hun ikke tilbake til den orginale siden. Og han/hun husker heller ikke url... dette er kjedelig for besøkeren og webdesigneren. Hvis linken var target="_blank" og et nytt vindu ble åpnet. Og for hver link han/hun trykker på blir et nytt vindu åpnet og fort ble task baren ganske uoversiktlig og som alle trofaste windows bruker gjør, trykker han/hun på ctrl + alt + delete to ganger og slår på skjermen. Samtidig husker ikke han/hun url og dette er da kjedelig for besøkeren og webdesigneren. Men dersom target="_tab" fantes og linken var definert sånn, hadde det en ny tab blitt åpnet i samme vindu og han/hun kan lett bla frem og tilbake mellom de to sidene. Everybody is happy :)

 

ok, dette skjer kanskje ikke så ofte, men det skjer... med noen i allfall... (n00bs med andre ord... som det finnes mange av)

Lenke til kommentar

Det der er jo helt klart worst case scenario som det heter så fint.

 

Syns alle sammen burde kunne velge helt selv hvordan nettleseren demmes oppfører seg, ikke få masse popups og nye tabs på måfå for det blir i mine øyne bare kluss. Og det burde også være uansett hvilken nettleser dem brukte.

Lenke til kommentar
Det der er jo helt klart worst case scenario som det heter så fint.

 

Syns alle sammen burde kunne velge helt selv hvordan nettleseren demmes oppfører seg, ikke få masse popups og nye tabs på måfå for det blir i mine øyne bare kluss. Og det burde også være uansett hvilken nettleser dem brukte.

5339592[/snapback]

det er nettop det som er poenget. en bruker som kan litt kan stille inn hvordan nettleser sin skal virke (about:config), mens en som ikke kan noe blir "guidet" av webdesigneren.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...