Gå til innhold

Hovedkortet og skjermkortet = Not match


Lanka

Anbefalte innlegg

Jeg har et Hovedkort av typen ASUS P4P800-MX

AS04P4P800-MX.jpg

 

Også har jeg et skjermkort som er 3-4 år gammel. Problemet er at skjermkortet er litt langt og passer liksom ikke inn i Hovedkortet. Slotene passer ikke sammen for å si det sånn.. Se bildet av skjermkortet. Hva gjør jeg da?

post-38463-1135546004_thumb.jpg

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der kan da umulig være et lydkort. Verken vifte eller minnebrikker hører til på et lydkort (bortsett fra Creatives nye Xi-Fi-serie).

Jeg tenker meg det er et grafikkort av typen AGP (ser ut som en AGP-kontakt). Dessverre ser det ut som at Asus P4P800-MX mangler AGP-slott, så da får du ikke brukt det grafikkortet.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Og hva gjør jeg da? Ser at det er sånn "slot" på hovedkortet som er nedfelt i selve kortet. Kan det finnes en konverter som gjør at jeg kan få de til å passe? Orker ikke å kjøpe nytt skjermkort nå. Den integrerte funker jo egentlig. Men får ikke spilt. Selv om jeg ikke er et gaming-menneske. Men noen spill må man bare prøve.

 

Til Endre : Ja, men nå har jeg nettopp fått dette hovedkortet da. Skal jeg ikke heller bytte skjermkort? Er det nødvendig? Kommer filmer og sånn til å hakke skikkelig?

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Til Endre : Ja, men nå har jeg nettopp fått dette hovedkortet da. Skal jeg ikke heller bytte skjermkort? Er det nødvendig? Kommer filmer og sånn til å hakke skikkelig?

5337405[/snapback]

De eneste skjermkortene du kan bruke er PCI-skjermkort (ikke PCIe), men disse kortene er mer erstatninger for integrerte skjermkort (selv om de yter en del mer).

Hvis du allikevel ønsker å skaffe deg et skjermkort (skjermkort har mer oppdatert teknologi enn integrert grafikk), er nok dette det beste alternativet.

 

Film går veldig lite på skjermkortet, og for at filmer skal gå knirkefritt trenger du kun en god nok prosessor og nok minne.

Lenke til kommentar
Hva med spill?

5337477[/snapback]

Jeg er usikker på ytelsen til grafikken i det brikkesettet, men jeg tviler på at det støtter verken DirectX 8 eller 9. Du vil altså få problemer med å spille flere av nylanseringene, tror jeg.

 

Her er en test av tvillingen til Radeon 9250. Ytelsen på den integrerte kretsen vil ligge godt under begge kortene i den testen.

Radeon 9250 og GeForce FX5200 har begge støtte for DirectX 9.

 

For å få et eksakt svar bør du heller spørre i skjermkort-delen av forumet.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det på bildet av hovedkortet ser det ut som om det er innebygget skjermkort. Se under Seriell porten, der er det en blå kontakt som ser ut som en VGA kontakt. Men kan jo være at det er en COM port da, litt vanskelig å se.

5338757[/snapback]

Og hva gjør jeg da? Ser at det er sånn "slot" på hovedkortet som er nedfelt i selve kortet. Kan det finnes en konverter som gjør at jeg kan få de til å passe? Orker ikke å kjøpe nytt skjermkort nå. Den integrerte funker jo egentlig. Men får ikke spilt. Selv om jeg ikke er et gaming-menneske. Men noen spill må man bare prøve.

5337405[/snapback]

;)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Du kan gå inn i Bios å øke tildelt minne også, skulle vel hjelpe litt. Står vel vanligvis på 32-64 MB som default, mulig du kan øke til 128 MB.

 

Når det er sagt, så tror jeg ville gått for nytt hovedkort, i stedet for å bruke penger på evt. pci-skjermkort. Prisen er vel omtrent lik, rundt kr.5-600

 

Mulig du kan få kr.250-300(?) for det gamle.

Lenke til kommentar
Hehe om jeg får solgt den så =(

5340938[/snapback]

 

Tja, hvorfor ikke? Sikkert noen som ser etter denslags HK også, for å sette sammen en rimelig pc. For deg er det vel mest lønnsomt å ta med cpu, rambrikker, harddisk, etc. over på et nytt HK som har AGP slot, så får du brukt det du har liggende.

 

Stusser forøvrig litt over det HK'et ditt som er uten slot til skjermkort. Si, har det stått i en _ferdig_pc_ som er kjøpt på Elkjøp, Expert, e.l. ??

Lenke til kommentar

Nei jeg ble tipset om et rimelig Hk av en moderator her inne. Var med i en sånn pris-test på hw.no. Firmaet som importerte og solgte het Vaagen Consulting. Brukte akkurat et halvt år fra å bestille til jeg fikk varen. Telefonservicen er automatisk så de henviser til en mailadresse. Mail svarer de ikke på (Sendte rundt 18 mail uten respons). Ble bare lei til slutt at jeg så de pengene ( Drøye 700,-) som tapt. Så plutselig 2 måneder etter at jeg sist tenkte på hovedkortet så ringer det på døren og jeg mottar den.

 

Så det å kontakte dem for å spørre om noe vedrørende kortet er helt utenkelig nå. Kortet ble solgt for seg selv ja, og skal visst ifølge folk være meget godt. Best i test for en good stund siden. For noe Herk!! =(

 

Får ikke solgt den nei. Spurt en god del.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...