Gå til innhold

Canon 430EX og 350d - hvordan bruke blitzen


Anbefalte innlegg

Jeg har et 350d og en Canon 430EX blitz. Er ganske fersk i den "digitale speilrefleks verden".

Har eksprimentert litt med å ta blitz-bilder med forskjellige lukkertider / blenderåpninger innendørs, men jeg trenger noen erfaringer i denne forbindelse for å lære mer.

 

- Er det best å ha blitzen pekende 45 grader oppover når man ta blitzbilder innendørs? Har jeg blitzen rettet mot motivet blir det ofte overeksponert på portrett bilder når motivet er ganske tett innpå. Hvordan kompanserer man for dette? Jeg har forsøkt å redusere blitzutladingen litt på 430EX'en og det ser ut til å funke ok på auto lukkertid og blender.

 

Tar jeg bilder ut i en stor stue e.l. funker det bra med blitzen rett fram mot motivet.

 

- Erfaringsmessig hva er de "beste" innstillingene (lukkertid / blender) ifht blitz bilder innendørs? Auto program er greit og det blir ok bilder som regel, men det morsomste er jo å styre dette selv på manuelt...

 

Takknemlig for alle "best practices" her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med vinkel på blitzhodet har ikke noe fasit-svar. En 45 graders vinkel vi gi en kombinasjon av direkte og indirekte lys, siden en del av lyset blir reflektert i taket. Det kan blant annet ta bort skyggene på veggen bak motivet i noen tilfeller.

 

Ekstern blitz har også anbefalt ekstrautstyr. Jeg bruker en enklere versjon av denne:

 

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=21841

 

I tillegg bruker jeg en oppblåsbar, rund variant av dette prinsippet:

 

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12572

 

Sistnevnte produkt har jeg brukt i nesten 20 år. Det gir et mykt, behagelig lys som jeg ble anbefalt av Carl Perkins å bruke, da jeg jobbet sammen med ham på '80-tallet. Det var det eneste form for blitzlys han godtok når han stod på scenen.

 

Min 550 EX har en innebygd spredelinse/reflektor som kan trekkes ut av blitzhodet. Bruker den aldri selv (siden jeg har alternativer), men jeg tror den kan brukes til å lette opp skygger under nese etc ved bouncing. Tar jeg feil? Sjekk hva som står i bruksanvisningen, hvis din blitz har en slik også.

 

Eksponeringsfeil kan rettes opp med +/- korreksjon på selve blitzen på min 550 EX. Det kan sikkert din også.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en 580EX, denne har innebygd reflektor/bouncer:

 

Innendørs så er denne uttrekt hele tiden og med ca. 45-60° tilt på blitsen. Unngår da skygger bak de/det jeg tar bilde av.

 

Anbefaler absolutt å kjøpe en slik som PMnormal nevner:

img_-1666992513_0.jpg

 

Evnt. en egen bouncer for blitsen. Effekten er formidabel:

SFOMCA6.jpg

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...