Gå til innhold

Skal ha billig (2500,-) 19" LCD m/ DVI


endrebjo

Anbefalte innlegg

Jeg fikk 2500,- til jul som er øremerket ny PC-skjerm. For tiden sitter jeg på en gammel drittskjerm ved navn Compaq Presario 1725 (17" CRT, tåler maks 1280x1024@60Hz), som ved første anledning får seg en lang luftetur ut av vinduet med én gang et bedre alternativ kommer opp.

Jeg hører at 17" er ut og at 19" er et minimum for en ny LCD-skjerm. Den jeg har nå er 17" CRT og kjører 1280x1024, vil en 17" ha merkbart større skjermflate enn denne (snakker ikke om oppløsning). Vi en 19" LCD være et hav større enn 17" CRT?

 

La oss si jeg går for en 19" LCD. Da vil jeg gjerne ha mulighet for å kunne bruke DVI i fremtiden (lillebror skal også ha ny skjerm til samme prisen, og får DVI i nær fremtid), men så ser jeg her, at det kun er én skjerm som er i nærheten av 2500,-. Vi det da være bedre å kjøpe en med bedre bilde, men uten DVI? Vil D-Sub-tilkoblingen være såpass god at bildekvaliteten blir bedre på bedre skjerm@D-Sub enn på DVI@billig skjerm?

Videre kom jeg over denne artikkelen, og tenkte at jeg kanskje skal vente til uti januar med å kjøpe. Vil da prisen på 19" m/ DVI komme ned på 2500,- på flere skjermer?

 

Kom da med noen "best-buy"-anbefalinger av 19" LCD-skjermer til maks 2500,- (maks 1-2 hundrelapper over), og helst med DVI.

 

Bruksområde (sortert etter prioritet)

- Internett/kontor/musikk/programmering

- Litt film

- Kanskje spill etter hvert, men ikke prioritet (har ikke nok maskinkraft til å skape etterslep uansett :p )

 

Størrelse på skjermen

19"

 

Prisklasse du kan tenke deg.

2500,-

 

Opplys gjerne om ditt skjermkort når du skal ha litt større skjermer etc. Da skjermkortet spiller en vesentlig rolle på din opplevelse av bilde.

Flere typer:

- Integrert GeForce4 MX400

- Integrert GeForce2

- Integrert Intel 810

- Integrert GeForce 6100/6150 (6150 har DVI)

 

:)

 

Edit: Hvordan er kvaliteten på dagens skjermer kontra en 3 år gammel 19" Fujitsu Siemens-skjerm (LCD og DVI)? Er det sol og måne, eller mindre marginer?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Du får vertfall en knakande god 17" skjerm for 2500. 17" LCD = like stor som 19CRT.

 

Saken heter vertfall Samsung 730BF. Jeg har 19" versjonen og er utrolig fornøyd.

Eneste som er forskjell er vel at 19" har 700:1 mens 17" har 600:1 kontrast. Tviler sterkt på at dette merkes så veldig.

 

Uansett, er du villig i å gå ned i størrelse er dette en knakande god skjerm.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det haster litt siden det er 'Ukens Tilbud'.

Er det en fullt brukbar skjerm som jeg vil være fornøyd med i mange år fremover, eller blir det ettehvert et irritasjonsmoment at jeg ikke kjøpte en annen?

5583044[/snapback]

Den skjermen er absolutt et godt valg etter spesifikasjonene. Tror ikke du vil bli skuffet med denne, men alt blir gammelt med tiden.

Lenke til kommentar
Det haster litt siden det er 'Ukens Tilbud'.

Er det en fullt brukbar skjerm som jeg vil være fornøyd med i mange år fremover, eller blir det ettehvert et irritasjonsmoment at jeg ikke kjøpte en annen?

5583044[/snapback]

Den skjermen er absolutt et godt valg etter spesifikasjonene. Tror ikke du vil bli skuffet med denne, men alt blir gammelt med tiden.

5583096[/snapback]

Vet ikke om det er med DVI-kabel på denne. Blir litt ekstra da. Har lurt litt på den selv, men jeg finner lite erfaringer og tester om denne skjermen. Synd. :(

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke DVI-kabel med det første, bare en skjerm som har mulighet for det i fremtiden. ;)

Har nemlig ikke skaffet meg skjermkort enda, og det nærmeste jeg kommer DVI på en stund er nok en ny PC til lillebror (nForce430 + GeForce6150).

Jeg sliter også med å finner erfaringer og anbefalinger på den.

 

BTW. Er kontrastforhold noe man legger godt merke til? Jeg ser at den "bare" har 500:1 mens mange andre har 700:1 og oppover.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...