Gå til innhold

Lurer på hvor mye jeg kan gå opp med volten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en Prescott 3.2GHz som jeg nå driver å tester. Kjører den på 4GHz(250MHz FBS) med 1.55v. Temp er nå 56 grader etter en time med Prime95. Bruker en SP-94 kjøler. Skal la Prime kjøre noen timer før jeg prøver å gå høyere. Men lurer også på hva som er sånn ca. øvre grense på hvor mye volt man kan gi til en Prescott. :)

Lenke til kommentar
snakka med en i går at man ikke bør gå over 1.8, man bør ikke kjøre fast på så høy volt tror jeg :hmm: Men han sa at opp til 1.65 er det ganske trygt..håper at andre kan komme med innspill på hvor høyt som er trygt å gå.2.0v vil du ikke opp til ihvertfall.

5349808[/snapback]

 

 

Det som blir sagt litt omkring er 1.55v på luft og 1.6v på vann... Det er selvfølgelig viktig å passe temperaturene...

 

opp mot 1.7v på vann vil nok senke levetiden til prosessoren en god del..

1.7-2.0 v skal man bare glemme om man ikke bruker fasekjøling eller ln2, levetiden til prosessoren vil sansynligvis ikke være spesielt lang..

Endret av Npvk_X
Lenke til kommentar

3 forhold som bør kommenteres når man klokker en Prescott;

 

1. Stol ikke på software til å lese av spenningen (vcore) - disse er nesten alltid feil. Bruk et digtalt multimeter (DMM) og les av på HK. Under 1.60V med mindre man har meget god vannkjøling ser ut til å være den 'gjengse' anbefalingen. Poenget bør være å finne 'sweet-spot' - de fleste cpu'er klokker dårligere dersom spenningen økes over et vist punkt.

 

2. Det er kun 2-3 HK som har tilstrekkelig 'kraftsforskyning' til å kjøre disse cpuene stabilt over 4GHz - PC800 E-deluxe og Abit IC7-G.

 

3. Kjøling - god kjøling av HK er et absolutt 'must'. Her snakker vi om ram-sinks på alle 'hot-spots' + aktiv kjøling av disse (vifter). En Prescott på 4 [email protected] drar langt mer Amper enn de aller fleste HK er designet for. Faren ved høy vcore / høye frekvenser ligger nok mer i svidde HK enn svidd CPU.

 

Har egentlig ikke enda hørt om noen som har svidd en Prescott, HK derimot..

 

mvh r.-

Lenke til kommentar
2. Det er kun 2-3 HK som har tilstrekkelig 'kraftsforskyning' til å kjøre disse cpuene stabilt over 4GHz - PC800 E-deluxe og Abit IC7-G.

Jeg kjører 4.12GHz med 530J på Abit AS8-V bare som en liten opplysning (1,66V VCore). Har stort sett kjørt uten noen ekstrakjøling på hovedkortet, men har.. bare fordi jeg vil at hovedkortet skal vare litt lengre satt en vifte som starter ved 75 grader på PWMen. Normalt går denne opp i 100-110 grader uten den viften (gjør ikke noe.. helt stabilt likevel, men vil selfølgelig senke levetiden).

 

Edit: Jeg kjører på LGA775.. Dette var vist snakk om 478.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Stol ikke på software til å lese av spenningen (vcore) - disse er nesten alltid feil. Bruk et digtalt multimeter (DMM) og les av på HK.

 

Det pleier alltid å stå forskjellig spenning i bios og i cpuz. Hvem av dem kan man stole mest på? Du skjønner jeg er ikke så veldig interessert i å drive med multimeter :blush:

Endret av Larsen0210
Lenke til kommentar
snakka med en i går at man ikke bør gå over 1.8, man bør ikke kjøre fast på så høy volt tror jeg :hmm: Men han sa at opp til 1.65 er det ganske trygt..håper at andre kan komme med innspill på hvor høyt som er trygt å gå.2.0v vil du ikke opp til ihvertfall.

5349808[/snapback]

 

 

Det som blir sagt litt omkring er 1.55v på luft og 1.6v på vann... Det er selvfølgelig viktig å passe temperaturene...

 

opp mot 1.7v på vann vil nok senke levetiden til prosessoren en god del..

1.7-2.0 v skal man bare glemme om man ikke bruker fasekjøling eller ln2, levetiden til prosessoren vil sansynligvis ikke være spesielt lang..

5349836[/snapback]

 

Pene tall du kommer med.... Prescott tåler ALT vil jeg si...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...