Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming av VW Passat Comfortline 1.6 (2000)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal sportsfilter suge varmere luft enn orginale filter? Ser ikke helt logikken i det.

6056331[/snapback]

Tar du bort resonans boksen der det orginale luftfiltret sitter og monterer et slikt filter så tar det å suger luft fra hele motor rommet, dette på grunn av at det orginal er en liten trakt fra grillen og inn i denne resonansboksen (den demper innsugslyde osv) derme trekker den kald luft orginalt, men med sportsluftfilter så trekker den uten skjold fra hele motor rommmet men med et slikt varmeskjold så begrenses varme fra motor osv.

 

Da ble det vel forståelig?

Lenke til kommentar

Varmeskjold og flexirør fra bilens orginale luftinntak i fronten løser stort sett problemene med varmluft.

 

Når det gjelder lmm og åpent filter, så er det imo en overdreven sak. "Reglene" er enkle -bruk ett "tørt" filter, så ryker ikke lmm. Bruker man filter som er satt inn i div olje, lever man "farlig".

 

Ny lmm koster forøvrig 1390,- +/- 100kr hos møller. Dette er da en "overhalt" lmm, hvor lmm-huset er brukt, og måleren er ny. lmm-huset er forøvrig bare en plastbit, som man ikke akkurat kan regne slitasje på (dersom noen skulle lure). NY lmm med NYTT hus, koster 3490 eller 3990.- Dyrt plastrør mao!

 

Mvh,

Magnus

Lenke til kommentar

Må bare legge til at det skal mye til for at LMM ryker, da skal du være rimelig slapsete med oljen. Det skal så lite til at det knapt synes at det er olje der, dessuten trekker dette fort inn.

 

Jeg har ett stort Green Cotton filter i bilen min, men jeg kan ikke påstå at det ble noe bedre annet enn litt bedre lyd og den der irriterende "dumpventillyden" (som ikke er annet enn at det faktisk _ikke_ er dumpventil i bilen, noe som får lufta til å møte veggen og gå tilbake og ut filteret).

 

Som mange her har sagt - Varmeskjold er alfa og omega når det gjelder åpne filter. Hvis den drar inn bare varm luft, vil dette medføre at bilen settes i nødprogram, noe som gjør at den ikke akkurat går bra ;) Kald luft = mer luft og syre til turboen. Varm luft = mindre av begge.

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Nå nærmer det seg med stormskritt at jeg skal chippe bilen min. Jeg skal ha bilen på garantiutløpstest den 29.mai og garantien løper vel ut i midten av juni, så da skjer det ting. Men midt oppi det hele kom jeg over et annet firma som heter cartuning.no. Tok kontakt med de og spurte hva de kunne tilby. Hos de fikk min bil 17hk mer og mellom 25-27nm mer. Dette kostet meg 3990,- (uten luftfilter) og jeg kunne montere det selv. Det var 3 års garanti på selve produktet.

MEN dette var en såkalt boks tuning/chipping og jeg mener å ha lest forskjellige plasser at dette ikke er å anbefale.. noen som har noen meningen / erfaringer om dette så viul jeg gjerne høre fra dere snarest! Det var jo billig da og det ble mer effekt enn det ES tuning (chiptrimming) ville gitt meg for 5700,- (inkl filter)

6045229[/snapback]

 

Jeg har selv en 2003/04 Audi A4 1.6 som jeg vurderer chippet + sportsfilter hos ES Tuning. Og som siberiantiger sier, jeg er ikke ute etter noen racerbil, bare mere bunndrag. ES Tuning har pr. idag ingen referanser på Audi/Passat 1.6 som er chippet, så dette er spennende.

 

Men til dere som synes det er tull å chippe en 1.6 liter, tenk dere litt om. Når bilen har usle 101 hk fra før, og med chipping får ca 113 hk, så snakker vi en økning på over 10% i hk. Og dette er relativt "slappe" biler fra før. Tror nok man merker en 10 % økning av hk på 1.6 liter mere enn på f.eks en 1.8 liter.

 

Mulig jeg gjør dette neste uke, vil i så tilfelle rapportere resultatet i dette forumet.

 

NB! Og er jeg ikke fornøyd, garanterer ES Tuning pengene tilbake, ev. reduksjon i pris :w00t:

6045774[/snapback]

 

Ballesen, har du chippet bilen din nå? Fortell oss om resultatene da!

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Nå nærmer det seg med stormskritt at jeg skal chippe bilen min. Jeg skal ha bilen på garantiutløpstest den 29.mai og garantien løper vel ut i midten av juni, så da skjer det ting. Men midt oppi det hele kom jeg over et annet firma som heter cartuning.no. Tok kontakt med de og spurte hva de kunne tilby. Hos de fikk min bil 17hk mer og mellom 25-27nm mer. Dette kostet meg 3990,- (uten luftfilter) og jeg kunne montere det selv. Det var 3 års garanti på selve produktet.

MEN dette var en såkalt boks tuning/chipping og jeg mener å ha lest forskjellige plasser at dette ikke er å anbefale.. noen som har noen meningen / erfaringer om dette så viul jeg gjerne høre fra dere snarest! Det var jo billig da og det ble mer effekt enn det ES tuning (chiptrimming) ville gitt meg for 5700,- (inkl filter)

6045229[/snapback]

 

Jeg har selv en 2003/04 Audi A4 1.6 som jeg vurderer chippet + sportsfilter hos ES Tuning. Og som siberiantiger sier, jeg er ikke ute etter noen racerbil, bare mere bunndrag. ES Tuning har pr. idag ingen referanser på Audi/Passat 1.6 som er chippet, så dette er spennende.

 

Men til dere som synes det er tull å chippe en 1.6 liter, tenk dere litt om. Når bilen har usle 101 hk fra før, og med chipping får ca 113 hk, så snakker vi en økning på over 10% i hk. Og dette er relativt "slappe" biler fra før. Tror nok man merker en 10 % økning av hk på 1.6 liter mere enn på f.eks en 1.8 liter.

 

Mulig jeg gjør dette neste uke, vil i så tilfelle rapportere resultatet i dette forumet.

 

NB! Og er jeg ikke fornøyd, garanterer ES Tuning pengene tilbake, ev. reduksjon i pris :w00t:

6045774[/snapback]

 

Ballesen, har du chippet bilen din nå? Fortell oss om resultatene da!

6107045[/snapback]

 

Har droppet det inntil videre, vurderer å heller bytte bil :innocent:

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Nå nærmer det seg med stormskritt at jeg skal chippe bilen min. Jeg skal ha bilen på garantiutløpstest den 29.mai og garantien løper vel ut i midten av juni, så da skjer det ting. Men midt oppi det hele kom jeg over et annet firma som heter cartuning.no. Tok kontakt med de og spurte hva de kunne tilby. Hos de fikk min bil 17hk mer og mellom 25-27nm mer. Dette kostet meg 3990,- (uten luftfilter) og jeg kunne montere det selv. Det var 3 års garanti på selve produktet.

MEN dette var en såkalt boks tuning/chipping og jeg mener å ha lest forskjellige plasser at dette ikke er å anbefale.. noen som har noen meningen / erfaringer om dette så viul jeg gjerne høre fra dere snarest! Det var jo billig da og det ble mer effekt enn det ES tuning (chiptrimming) ville gitt meg for 5700,- (inkl filter)

6045229[/snapback]

 

Jeg har selv en 2003/04 Audi A4 1.6 som jeg vurderer chippet + sportsfilter hos ES Tuning. Og som siberiantiger sier, jeg er ikke ute etter noen racerbil, bare mere bunndrag. ES Tuning har pr. idag ingen referanser på Audi/Passat 1.6 som er chippet, så dette er spennende.

 

Men til dere som synes det er tull å chippe en 1.6 liter, tenk dere litt om. Når bilen har usle 101 hk fra før, og med chipping får ca 113 hk, så snakker vi en økning på over 10% i hk. Og dette er relativt "slappe" biler fra før. Tror nok man merker en 10 % økning av hk på 1.6 liter mere enn på f.eks en 1.8 liter.

 

Mulig jeg gjør dette neste uke, vil i så tilfelle rapportere resultatet i dette forumet.

 

NB! Og er jeg ikke fornøyd, garanterer ES Tuning pengene tilbake, ev. reduksjon i pris :w00t:

6045774[/snapback]

 

Ballesen, har du chippet bilen din nå? Fortell oss om resultatene da!

6107045[/snapback]

 

Har droppet det inntil videre, vurderer å heller bytte bil :innocent:

6107131[/snapback]

 

Følte du det ble for dyrt eller vurderte du likevel tidligere å bytte?

Lenke til kommentar
Begge deler, tror det er lite å hente på chipping. Man merker det sikkert, men uansett trenger jo noe som går litt bedre. Samt at jeg vurderer diesel da, kjører endel i jobb.

6107263[/snapback]

 

Ok, den skjønner jeg.. jeg skulle gjerne ha valgt en annen bil jeg også.. helst en diesel, men sånn ble det da ikke.. så jeg får ta en rå sjans.. regner med at det skjer noe fra juni og fremover.. kommer til å skrive i forumet her så snart som mulig.. har hatt 6 måneder på meg til å bli kjent med bilen nå.. litt på asfalt også.. så.. Da burde jeg kunne kjenne om det var betydelig forskjell.. hvis ikek får jeg jo bare klage og reversere prosessen.. eller be om kraftig prisreduskjon.. spesielt ettersom jeg blir den første 1.6 liter passaten de chipper (som de har fortalt meg)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Begge deler, tror det er lite å hente på chipping. Man merker det sikkert, men uansett trenger jo noe som går litt bedre. Samt at jeg vurderer diesel da, kjører endel i jobb.

6107263[/snapback]

 

Ok, den skjønner jeg.. jeg skulle gjerne ha valgt en annen bil jeg også.. helst en diesel, men sånn ble det da ikke.. så jeg får ta en rå sjans.. regner med at det skjer noe fra juni og fremover.. kommer til å skrive i forumet her så snart som mulig.. har hatt 6 måneder på meg til å bli kjent med bilen nå.. litt på asfalt også.. så.. Da burde jeg kunne kjenne om det var betydelig forskjell.. hvis ikek får jeg jo bare klage og reversere prosessen.. eller be om kraftig prisreduskjon.. spesielt ettersom jeg blir den første 1.6 liter passaten de chipper (som de har fortalt meg)

6107291[/snapback]

Ble det chipping av bilen?

Lenke til kommentar
Når det gjelder lmm og åpent filter, så er det imo en overdreven sak. "Reglene" er enkle -bruk ett "tørt" filter, så ryker ikke lmm. Bruker man filter som er satt inn i div olje, lever man "farlig".

lever farlig hvis man ikke har olje på det ja, kan risikere havari hvis man veldig uheldig og ripete sylindervegger helt sikkert.

Lenke til kommentar
Når det gjelder lmm og åpent filter, så er det imo en overdreven sak. "Reglene" er enkle -bruk ett "tørt" filter, så ryker ikke lmm. Bruker man filter som er satt inn i div olje, lever man "farlig".

lever farlig hvis man ikke har olje på det ja, kan risikere havari hvis man veldig uheldig og ripete sylindervegger helt sikkert.

9617359[/snapback]

Ettersom jeg nå har kjøpt meg ny bil, og er i gang med å selge min gamle VW Passat, så blir det nok ikke noe chipping av denne i den tiden jeg fortsatt er eier..

Lenke til kommentar
Når det gjelder lmm og åpent filter, så er det imo en overdreven sak. "Reglene" er enkle -bruk ett "tørt" filter, så ryker ikke lmm. Bruker man filter som er satt inn i div olje, lever man "farlig".

lever farlig hvis man ikke har olje på det ja, kan risikere havari hvis man veldig uheldig og ripete sylindervegger helt sikkert.

9617359[/snapback]

Ettersom jeg nå har kjøpt meg ny bil, og er i gang med å selge min gamle VW Passat, så blir det nok ikke noe chipping av denne i den tiden jeg fortsatt er eier..

9617992[/snapback]

Hvilken bil da?

Lenke til kommentar
Når det gjelder lmm og åpent filter, så er det imo en overdreven sak. "Reglene" er enkle -bruk ett "tørt" filter, så ryker ikke lmm. Bruker man filter som er satt inn i div olje, lever man "farlig".

lever farlig hvis man ikke har olje på det ja, kan risikere havari hvis man veldig uheldig og ripete sylindervegger helt sikkert.

9617359[/snapback]

Ettersom jeg nå har kjøpt meg ny bil, og er i gang med å selge min gamle VW Passat, så blir det nok ikke noe chipping av denne i den tiden jeg fortsatt er eier..

9617992[/snapback]

Hvilken bil da?

9624516[/snapback]

 

Det ble en Ford Mondeo 2.0 TDCi 2004-mod

Lenke til kommentar
lever farlig hvis man ikke har olje på det ja, kan risikere havari hvis man veldig uheldig og ripete sylindervegger helt sikkert.

 

Ettersom jeg nå har kjøpt meg ny bil, og er i gang med å selge min gamle VW Passat, så blir det nok ikke noe chipping av denne i den tiden jeg fortsatt er eier..

 

Hvilken bil da?

Det ble en Ford Mondeo 2.0 TDCi 2004-mod

Gratulerer så mye :), går den godt nok eller blir det trimming på denne?

På jobb har jeg en transit connect med 75hk tdci motoren og den er dau, du har vel 120 i den 2 litern? eller er det mere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...