Gå til innhold

Kamera i 3-4000-kronersklassen for en nybegynner


Anbefalte innlegg

Jada, da har årets julegaver blitt revet opp. Hos min kjære familie fikk jeg penger som er øremerket "digitalkamera", da de ikke begikk seg ut på det oppdraget å kjøpe et kamera til meg, noe jeg tror var en god idé. Jeg tenker å bruke cirka 3-4000 kroner, inklusive et minnekort på minst 1GB (Jeg er i militæret, og har dermed ikke sjansen til å få "tømt" det så ofte).

Til nå har jeg tittet på Nikon Coolpix 7900, Casio Exilim EX-Z750 og Canon Ixus 55.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg leter etter, men god batterilevetid er essensielt. MPEG-4-muligheten på Casio-kameraet ser også særdeles kjekk ut. Kameraet bør også tåle en støyt, og helst ta liten plass. Bildekvaliteten bør selvsagt også være bra, men siden jeg ikke er noen ekspert, tviler jeg på at jeg vil se noen enorm forskjell på de forskjellige modellene.

Så, om noen kunne veiledet en stakkar nybegynner gjennom jungelen av digitalkameraer, hadde det vært flott. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner jeg forum-oraklet Afseth rett kommer han til å svare at han anbefaler Coolpix 7900, når han leser ditt spørsmål. Tror han har rett i den vurderingen.

En venn kjøpte et slik før sommeren. Til daglig bruker han et Hasselblad mellomformat-kamera (et digert uhyre), og vil ikke engang nedverdige seg til å bruke et vanlig 35mm-kamera. Han er svært fornøyd med det, og han gjorde sitt valg etter nitidige studier av bilde-eksempler fra nettet. Vet ikke om han vurderte de modellene du har på listen din, men er han fornøyd med bildene så lover det godt. Det er ikke mange kameraer som slipper gjennom nåløyet der i gården.

Den modellen har også stort sett vunnet alle sammenlignings-tester den har vært med i.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Dersom ikke størrelsen er altfor kritisk for deg ville jeg tatt en liten titt på de nye modellene fra Canon; A610 og A620. De har ikke vært på markedet så lenge at de har kunnet oppnå samme blest som coolpix 7900 enda, men det lille som står er veldig lovende. De bygger på velkjente sukesser som A520 og blir hos flere vurdert som en nedskalert versjon av kjempe kameraet G6! Og så har de jo 2'' vridbar skjerm, noe de nesten er alene om på markedet. Alt dette til en veldig god pris synes jeg virker veldig lovende. Men det er et tøft marked med mange gode modeller og de blir som sagt litt mer klumpete enn den knøttlille coolpix 7900.

Lenke til kommentar

Off, det er et vanskelig valg. Når det gjelder Nikons Coolpix 7900, så er det vel først og fremst bildekvaliteten det scorer på? I følge testen på akam, så endte det iallfall kun opp med middelmådige resultater på de fleste andre felt. Jeg har ikke hatt tid til å kikke på andre tester enda, så det er selfølgelig mulig at jeg tar fullstendig feil. Men det som for øyeblikket drar meg mye til det Casio-kameraet, er den MPEG-4-funksjonen. Ja, det er kanskje dumt å velge kamera basert på et slikt grunnlag, men jeg må innrømme at en slik funksjon ville være enormt kjekk å ha i blant.

Når det gjelder disse nye Canon-kameraene, må jeg se litt på omtaler. Men det første som slår meg, er at den vribare skjermen muligens er litt sårbar? Som sagt så er jeg i militæret for øyeblikket, og da må det helst tåle en støyt. Men bra tilbakemelding så langt. Keep 'em coming! :)

Lenke til kommentar

Om det ikke gjør noe at kameraet er litt større enn de minste, så vil jeg anbefale Canon Powershot A620. Stor skarp optikk, vridbar skjerm og manuelle innstillingsmuligheter, men selvsagt også full auto.

 

Om du vil ha litt mindre kamera, så har de nye Nikon'ene, Coolpix P1 og P2 (P2 er nok mest i din prisklasse) fått mye skryt. Vant testen på TV 2 Hjelper deg (selv om jeg ikke helt stoler på disse testene). Et minus er mangel på optisk søker, men kan du leve uten det, er dette det beste av de minste kameraene.

 

Ixus 55 vant testen Dagbladet gjorde i samarbeid med Akam, selv om de mente bildene ble noe uklare. Her fikk 7900 andreplassen, og var testvinner på bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...