Gå til innhold

Fått feil objektiv i julegave?


Anbefalte innlegg

--------------------1-------------------

 

I dag ble jeg overrasket da jeg åpnet gaven!

Det lå et Nikkor AFG 70-300 mm Zoom!

( http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8203 )

 

Spørsmålet mitt er om dette er riktig modell for mitt Nikon D50.

Det fungerer helt fint, men jeg har hørt at denne modellen er hovedsakelig for analoge speilreflekser og at jeg ikke får den digitale følelsen.

 

Objektivet mitt kostet 1700 kroner, men Sigma har 70-300 mm til 1799 kr som det står at det er for Digital Speilrefleks.

Hva er forskjellen mellom disse?

 

 

 

------------2-------------------------

 

Til jul fikk jeg også 2 100 kroner i kontanter, noe som gjør at jeg får råd til et objektiv til 4 000 kroner.

 

Hva er forskjellen mellom disse to:

 

Nikkor AFG 70-300

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8203

 

Nikkor AFD 70-300

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8204

 

Sigma 70-300 DG

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13193

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon G objektiver er beregnet for digitale speilrefleks, mens D objektivene til nikon også kan brukes på digitalt, men de kan også brukes på analoge speilref.

 

Forskjellen på D og G er at D har et "hjul" som kan justere blenderen, men på D må blenderen justeres på objektivet.

 

At du ikke får den digitale følelsen er totelt feil, du får ikke den analoge følelsen. Hvilket sier at du ikke har peiling på hva følelser og foto er og dette objektivet er perfekt for deg! ikke vondt ment...

 

At du fikk kontanter til jul finner jeg merkelig, men i og med at også fikk denne 70-300mm vil jeg ikke byttet dette eller kjøpt en ny telezoom for pengene du fikk. Spar dem og kjøp en blits i stedet for, feks. Nikon Sb-600 som vil fungere strålende sammen med ditt Nikon D50

 

God Jul!

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt er om dette er riktig modell for mitt Nikon D50.
Jeg har det objektivet til D70 og det er helt greit til den prisen. Du kan ta fine bilder med det, det krever mye lys men det gjør alle objektiver som koster under 7000.

 

Hva er forskjellen mellom disse to:

Nikkor AFG 70-300

Nikkor AFD 70-300

AFD har en dyrere type glass som skal gi høyere ytelse. Konstruksjonen er kansje også litt bedre ellers er forskjellene små.

 

Sigma har 70-300 mm til 1799 kr som det står at det er for Digital Speilrefleks.
Objektiver som er optimaliserte for digitale kameraer har litt annerledes konstruksjon av optikken på grunn av at bildesensoren oppfører seg annerledes enn fim når lyset treffer sensoren på skrå. På denne typen objektiver så har jeg ikke greid å observere noen forskjell. Så det er i hovdesak et markedsføringstriks.

 

 

 

Jeg ville brukt pengene på en blitz, makroobjektiv eller et lyssterkt fastobjektiv. Hvis du skal ha et betydelig bedre telezoomobjektiv så blir det fort veldig tungt og dyrt så jeg ville ventet med det til du vet om du har bruk for et bedre objektiv. Jeg kjøpte et makroobjektiv istedet for et bedre teleobjektiv.

Lenke til kommentar

Helt ok objektiv til riktig kamera. Ta din D50 på tur i marka og test ut det nye leketøyet i rom-julen. Blir svært forundret hvis ikke en nybegynner blir kjempefornøyd med den zoomen :thumbs: Ta masse bilder, skriv inn om dine erfaringer, bli en bedre fotograf og KOS DEG. De som kjenner til meg, vet at jeg foretrekker fast-optikk. Likevel kunne jeg godt tenke meg å ha et lignende (ditt) objektiv i bag'en min. Eksperimenter med de forskjellige brennviddene, og finn ut hvilken du liker best. Sammen med kit-linsa har du et stort utvalg å velge mellom nå, bare pass på at du ikke blir lat. Bruk beina i steden for å zoome inn hvis det er mulig. Da blir bildene bedre.

En annen ting du skal være klar over er at du kommer til å få mange uskarpe bilder i starten. Det tar tid å bli vant med lange teler. Det krever rask lukker-tid og stødige hender, men det skjønner du raskt nok.

 

GOD JUL

Lenke til kommentar

Flott!

 

Da beholder jeg Nikkor AFGèn min, sparer opp en tusenlapp til og kjøper en blitz og et par forskjellige filter =)

 

Forresten; I esken til objektivet fulgte det verken med linselokk eller et plastlokk på baksiden av objektivet. Er det normalt?

 

Hva er forskjellen mellom disse tre blitzene. Er den dyreste nødvendig/best?

 

Nikon SB-800 Blitz (3695 kr)

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8296

 

Nikon SB-800 Blitz (2295 kr)

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8295

 

Nikon SB-60 Blitz (1376 kr)

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8293

Lenke til kommentar

Da er du på riktig vei. Dyreste blitz er nok den beste, men den er også størst. Ville kanskje brukt en drøy tusenlapp mindre på blitz og investert de ekstra kronene i en fast 50mm 1,8 (til de ekstra gode portrettene). Da har du en fotobag med to greie zoomer, en grei blitz og et skarpt, lyssterkt objektiv til portrett og sport. Mer trenger du ikke ha i bag'en, faktisk. Da har du et komplett utstyr som bør dekke 99% av alle behov.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Nikon SB-800 Blitz
Er best og kraftigst men dyr og tyngst.
Nikon SB-600
Litt svakere og mangler noen funksjoner men har alt du trenger til normal bruk og mere til.
Nikon SB-60
Støtter ikke iTTL og vil fungere dårlig på D50.

 

I tillegg kan du bruke Sigma Blitz EF 500 DG Super Nikon NAITTL som ligger mellom SB-600 og SB-800 i styrke men som er kjent for å ha tidenes dårligste bruksanvisning og muligens mangler litt i byggekvalitet.

 

 

Jeg er enig i at du burde ha 50mm 1,8 som er et meget anvendlig objektiv. Jeg har tatt mange fine bilder med det som jeg ikke kunne tatt med noen av de andre objektivene jeg har.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg fikk med det til alle mine objektiver.

 

Men pass deg så du ikke blir en utstyrsfrik, du er fotograf... Ikke glem at det er fotografen som tar bilder, ikke kameraet. Jeg ville ikke bestillt blitsen før du hadde et reellt behov for den...

 

Du om det, håper å få se bilder i allefall!

Endret av engekri
Lenke til kommentar
Det er ikke normalt. Kanskje du har fått et eks som har stått montert på et kamera i butikken?

5334582[/snapback]

 

I såfall har han rett på disse dekslene fra butikken. I de tilfeller vi selger ut utstillingsmodeller der jeg jobber, så har vi alltid dekslene liggende i gjenstandens originalboks slik at kunden alltid får med komplett sett.

 

Har butikken rotet bort de som fulgte med objektivet, så kan du kreve at de skaffer til veie nye deksler.

Lenke til kommentar
Nikon G objektiver er beregnet for digitale speilrefleks, mens D objektivene til nikon også kan brukes på digitalt, men de kan også brukes på analoge speilref.

 

Forskjellen på D og G er at D har et "hjul" som kan justere blenderen, men på D må blenderen justeres på objektivet.

5333398[/snapback]

 

Øøh nei? Du KAN justere blender på objektivet, men på Nikon Digitale speilrefleks, (sågar også "nyere" analoge Speilrefleks som F65) låser du blenderringen på D linser og justerer blender på kamera likt som på G linser... (Hvis du ikke låser blenderringen på objektivet vil kamera nekte å utløse...)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Øøh jo! Du KAN IKKE justere blender på objektivet, ergo VIRKER BARE objektivene på Nikon digitale speilrefleks (sågar også "nyere analoge speilrefleks som F65).

kilde

Backe opp bastante påstander er en fin bil :)

5353830[/snapback]

Tror det hele her bunner i en misforståelse.

 

Alle Nikon sine speilrefleks med blendervalg i kameraet, kan bruke både G og D linser. Dette tror jeg gjelder alle Nikon sine kamera med autofokus (det vil si alle kamera produsert de siste 10-15 årene, bortsett fra FM-serien som er laget for å være mest mulig manuell). Som det sies, så må blenderringen låses på minste blenderåpning (høyeste blendertall) for å virke på kamera med blendervalg.

 

Digitale kan også bruke både D og G linser.

 

Eldre speilrefleks uten blendervalg i kameraet (speilrefleks med manuell fokus), må ha D optikk med blenderring på objektivet. Disse kan ikke bruke G optikk uten at du møter på uløselige problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...