Gå til innhold

feik mus på sørver'n


GOnK

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste har jeg drevet å satt opp en enkel filserver på en gammel IBM pc. Nå har jeg endelig både fått nettkortet og samba til å fungere. Men.. Når maskinen starter opp kommer det opp en melding om at jeg ikke har noen mus tilkoblet. "Press enter to continue or F1 for setup" osv. Dette er irriterende da jeg er nødt til å være fysiskt tilstede for å få startet opp maskinen. Detter kommer altså opp før operativsystemet starter. "Men du skal vel ikke drive å ta omstart på den hele tiden" Nei, debian installasjonen min er stødig som fjell, så det skal ikke være nødvendig. Men i tilfelle strømbrudd osv. så synes jeg det er kjekt at serverene klarer å starte opp på egen hånd når strømmen kommer tilbake.

 

Så siden jeg ikke har noe mus liggende som jeg kan plugge i kom jeg på noe annet.

Jeg har en kabel fra en gammel ødelagt mus. Selve musa med "printboardet" er kastet. Men ledingen og kontakten har jeg liggende. Er det noen her som vet om jeg kan kortslutte noen av lederne for å lure maskinen til å tro at det henger ei mus på? ;)

 

oh! God Jul btw :--)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

I det siste har jeg drevet å satt opp en enkel filserver på en gammel IBM pc. Nå har jeg  endelig både fått nettkortet og samba til å fungere. Men.. Når maskinen starter opp kommer det opp en melding om at jeg ikke har noen mus tilkoblet. "Press enter to continue or F1 for setup" osv. Dette er irriterende da jeg er nødt til å være fysiskt tilstede for å få startet opp maskinen. Detter kommer altså opp før operativsystemet starter. "Men du skal vel ikke drive å ta omstart på den hele tiden" Nei, debian installasjonen min er stødig som fjell, så det skal ikke være nødvendig. Men i tilfelle strømbrudd osv. så synes jeg det er kjekt at serverene klarer å starte opp på egen hånd når strømmen kommer tilbake.

 

Så siden jeg ikke har noe mus liggende som jeg kan plugge i kom jeg på noe annet.

Jeg har en kabel fra en gammel ødelagt mus. Selve musa med "printboardet" er kastet. Men ledingen og kontakten har jeg liggende. Er det noen her som vet om jeg kan kortslutte noen av lederne for å lure maskinen til å tro at det henger ei mus på? ;)

 

oh! God Jul btw :--)

5332859[/snapback]

 

 

Burde være en instilling i BIOS du kan endre for at maskina ikke skal stoppe.

Husker ikke hvor i farten, og garanterer ikke at den eksisterer på din maskin, men det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...