Gå til innhold

Bruk av blitz. Har jeg misforstått noe?


Anbefalte innlegg

Jeg har en 350D, og bruker stort sett AV, altså jeg bestemmer blender, og kamera bestemmer lukkertiden som passer.

 

En gang i blant bruker jeg full auto, og det gjorde jeg i dag, da jeg tok bilder innendørs i litt dårlig lys.

 

Jeg sammenlignet bildene tatt på auto, med blitz, og AV hvor jeg brukte blitzen mauelt (bruker den innebygde blitzen, ikke ekstern)

 

Jeg oppdaget noe rart. På full auto, valgte kameraet blender 5,6 og lukker 1/60, samt blitz. Bildet ble rimelig riktig eksponert.

 

Når jeg brukte AV, valgte lukker 5,6 og aktiverte blitzen, ble lukkertid 1/6 valgt....

 

Gjør jeg noe feil når jeg bruker blitzen i manuelt modus? Jeg trykker på utløserknappen så blitzen spretter opp, og så knipser jeg bildene....

 

Litt rart at begge bildene ble omtrent likt eksponert, til tross for 10 ganger lengre lukkertid......

 

Noe jeg ikke har skjønt?

 

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at kamera tror du vil bruke blitzen på langsom sync når du går ut av program-mode. Synes det virker litt merkelig, men det er ingen dum idè. Når jeg får tid skal jeg sjekke om min Eos 20D gjør det samme. I så fall synes jeg det er en grei løsning, for motiv-programmet slow sync gir deg bare mulighet for automatisk iso.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Lukkertiden har vel fint lite å si når et gjelder blits, med forbehold. Så hvis du setter kameraet til 1/60 med lukkerprioritet, da vil kameraet finne blender selv. Så kan du justere ISO om du føler for det...

5334301[/snapback]

 

Når du vipper opp blitzen i AV eller M på 350d så har den samme lukkertiden som var før du tok opp blitzen derfor den lange lukkertiden. Blitz bilder kan du ta på raskeste sync tid, på 350d er den 1/200, og velge den blender du vil ha kameraet vil da gi deg rett blitz styrke automatisk for å eksponere bildet, blir det ikke rett kan du under/over eksponere blitzen i menyen.

 

Eneste untaket er når du skal ta utebilder med blitz og skal bruke en kombinasjon av naturlig lys og blitz da kan du bruke en lenger lukker for å eksponere bakgrunn med naturlig lys eller hvis du bare skal bruke blitsen til å ta bort noe skygger. Inne er det dumt og blande blitzen med lyspære-lyset siden det har en helt annen farge tempratur en blitzen ingen av mine bilder med blitz og lang lukkertid inne har blit noe særlig bra.

 

Selv tar jeg som regel bilder med blitz synk hastighet som er 1/200 og blender 8 når jeg tar inne bilder synes det blir greit. Mulig at det blir bedre med en annen blender, men vet ikke om blitzen er sterk nok til å belyse bilder med noe særlig lavere blender hvis ikke motivet er veldig nært.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Lukkertiden har vel fint lite å si når et gjelder blits, med forbehold. Så hvis du setter kameraet til 1/60 med lukkerprioritet, da vil kameraet finne blender selv. Så kan du justere ISO om du føler for det...

5334301[/snapback]

 

Hvorfor akkurat 1/60 siden sync tiden er 1/200 ser jeg ikke en eneste grunn til å bruke noe annet. Er jo bare blitzen som skal gi ekponering, og da er det ikke noe grunn til å la kamera stå oppe noe lenger og får med lyspære-lys med rødstikk i bakgrunn.

Lenke til kommentar
Lukkertiden har vel fint lite å si når et gjelder blits, med forbehold. Så hvis du setter kameraet til 1/60 med lukkerprioritet, da vil kameraet finne blender selv. Så kan du justere ISO om du føler for det...

5334301[/snapback]

 

Hvorfor akkurat 1/60 siden sync tiden er 1/200 ser jeg ikke en eneste grunn til å bruke noe annet. Er jo bare blitzen som skal gi ekponering, og da er det ikke noe grunn til å la kamera stå oppe noe lenger og får med lyspære-lys med rødstikk i bakgrunn.

5334383[/snapback]

 

I Nikon-verdenen styres denne "lengste lukkertiden med blitz i automatikkmodus" med en setting i kameraet. Grunnen til at den ikke er satt til minste mulige blitzsync i utgangspunktet er at det ofte er gunstig å balansere blitzlyset mot det eksisterende lyset i scenen. Jeg bruker ofte blitzen i automatikkmodus og kameraet i manuell modus, slik at jeg har full kontroll over denne balansegangen selv.

 

Grunnen til at eksponeringene ser like ut er at blitz-blinket er svært kort. Hvor lenge det faktisk varer er avhengig av hvilken styrke blitzen blir avfyrt med, men på en Nikon SB-800 er det iallefall i størrelsesorden 1/1000s på full guffe. Dette betyr at ved alle lukkertider under 1/1000s vil eksponeringen være helt lik gitt at blitzen er den eneste lyskilden.

 

Dette er et viktig verktøy å ha med seg kreativt sett. Juster lukkertiden og bakgrunnen blir mørkere eller lysere samtidig som at hovedmotivet ikke forandrer seg (gitt blitz som dominerende lyskilde til hovedmotivet). Juster blenderen og ALT forandrer seg gitt at blitzen fyrer på konstant styrke. Jeg kommer til å savne friheten 1/500s blitzsync gir meg med D70 når jeg går over til D200 og 1/250s sync.

Lenke til kommentar
CWalken gir som vanlig saklige råd, også i natt. Du har ikke vært like drøy med jule-ølet som meg i kveld, skjønner jeg  :blush: De samme teoriene som gjelder i Nikon-verdenen gjelder også i Canon-verdenen, for de som lurer på det. Det er samme verden, bare speilvendt  :roll:

5334612[/snapback]

 

Enig i det, men så vil jeg bare si at man er litt avhengig av det lyset som er i rommet er ikke alt lys som kan kombineres med blitz.

 

Mitt poeng var desuten å få 350d eieren vekk fra å bruke den hastigheten som lysmålen gir med blenderprioritet ved innebilder. Siden den ofte er på flere sekunder, og det finnes jo bedre måter å ta blitz bilder en bilder med et uklart rød-gult skjær i bakgrunnen. Da er det enkleste og putte kameraet i manuel modus finne en blender som passer og bruke blitz sync som lukkerhastighet.

 

Tror ikke trådstartert snakket om noe fancy bruk av blitz han vil bare bruke blitz på innebilder på lik linje med det farmor gjør når hun tar bilder inne. Blender prioritet og blitz fungerer ikke sammen siden blenderen ikke forandrer seg når man vipper opp blitzen.

Lenke til kommentar

Ok.. en del svar her, men alle er ikke like forståelige for meg..

 

Men uansett... bildene tatt på auto blir veldig mørke. Jeg tok et bilde med en Ixus 50, nøyaktig samme motiv, og det ble mye bedre eksponert..

 

Når jeg er i AV mode, og bruker blitz, blir bildet også mye lysere, men får liksom et oransje fargesjær over seg..veldig varmt lys. Dessuten blir lukkertiden så lang at ting blir uskarpe. Når jeg får lagt dem over på pc skal jeg poste et par eksmpel..

 

Jeg mistenker lysmåleren for å spille meg et puss. Så fort det er noe hvitt, eller lyst (skjorte, duk etc.) i bildet, ser det ut som den undereksponerer resten..

 

 

Tommy

Lenke til kommentar
Når jeg er i AV mode, og bruker blitz, blir bildet også mye lysere, men får liksom et oransje fargesjær over seg..veldig varmt lys. Dessuten blir lukkertiden så lang at ting blir uskarpe. Når jeg får lagt dem over på pc skal jeg poste et par eksmpel..

5339487[/snapback]

 

Fordi lyset som er i rommet eksponerer bildet i tillegg til blitzen, det har en helt annen fargetempratur enn blitz og vil bli gul-rødt når kameraets hvitbalanse står på blitz. Hvitbalansen går autolmatisk over til blitz når du vipper opp blitzen (hvis du bruker automatisk hvitbalanse da).

 

Løsningen på problemet ditt er å gå over til manuel modus og velge en raskere lukkertid. Eller ta bilder på auto, det enkleste kameraet.

 

Men uansett... bildene tatt på auto blir veldig mørke. Jeg tok et bilde med en Ixus 50, nøyaktig samme motiv, og det ble mye bedre eksponert..

 

Husk på at blitz alltid vil gi mørke i bakgrunn av motivet blitzen lyser bare opp et lite ommeråde. Skulle blitzen hatt mer rekkevidde måtte kamera beregnet sterkere blitz, noe som hadde medført at motivene i forkant ville blitt helt hvite. Derfor vil bakgrunnen alltid være mørk.

 

Grunnen til at Ixus 50 kan være bedre (hvis det er snakk om ting i bakgrunn), kan være at det er mer lysterkt enn eos 350d i telenden f4.8 mot f5.6 eller at det har en lengre blitz sync hastighet slik at bakgrunnen rekker å eksponere mer. Da vil bagrunen være gul-rød på ixusen din. På auto velger sansynligvis kameraene sin blitzsynk hastighet som lukker hastighet vil jeg tro.

 

Løsningen på dette kan være å gå inn på manuel og sette ned lukkerhastigheten bakgrunnen vil da få gal fargetempratur, men hvis det er veldig viktig for deg å ikke få mørk bakgrunn får det heller være. Du kan også øke isoen på kameraet man kan godt bruke 200 som standard på 350d på tester er det så å si ingen forskjell 100 og 200 hva angår bildestøy.

 

Er bildets motiv også mørkt kan du velge å stille blitz kompensasjonen opp i kameraets meny. Virker veldig rart hvis det er tilfelle at blitzen er for svakt stilt sikker på at du ikke har fått stilt ned blitz styrken ved et uhell kanskjer?

Endret av modin
Lenke til kommentar

Når man har investert surt oppsparte penger på en ekstern blitz, oppstår samme fenomen som når man tar skrittet opp i dslr. De gode bildene kommer ikke automatisk lenger, man må jobbe litt for resultatene. Eksterne blitzer har ofte +/- eksponeringskompensasjon. Brukes flittig av meg, og er nødvendig for at jeg skal bli helt fornøyd med resultatene. Sjekk manualen til din blitz.

 

Mangler manual til min 550 EX. Noen som vet hvor jeg kan laste ned pdf-versjon fra nettet?

Lenke til kommentar
Når man har investert surt oppsparte penger på en ekstern blitz, oppstår samme fenomen som når man tar skrittet opp i dslr. De gode bildene kommer ikke automatisk lenger, man må jobbe litt for resultatene. Eksterne blitzer har ofte +/- eksponeringskompensasjon. Brukes flittig av meg, og er nødvendig for at jeg skal bli helt fornøyd med resultatene. Sjekk manualen til din blitz.

 

Mangler manual til min 550 EX. Noen som vet hvor jeg kan laste ned pdf-versjon fra nettet?

5339696[/snapback]

Nå snakker vel trådstarten om den interne 350d blitzen. Som forøvrig også har eksponerings kompensasjon lagt inn i kameraet menyer.

Lenke til kommentar

Lysmåleren velges jo automatisk når jeg bruker full automatikk.

 

Men bildet ble tatt av et bord med middagsgjester, og det er et vindu i bakgrunnen. Jeg lurer på om hjelpelyset til autofokuesen kan ha blitt reflektert i vinduet, og dermed sørget for at rommet har blitt opplyst, noe som igjen har lurt lysmåleren, som dermed undereksponerer litt.... NÅr jeg tar bildet fra en annen vinkel, hvor vinduet ikke er i bakgrunnen, blir det bedre...

 

Bildet ble tatt med selvutløser, noe som gjorde det vanskelig å låse eksponeringen på en mørkere del av rommet, før jeg komponerte bildet....

 

Tommy

Lenke til kommentar

Hvis du har noe lyst som et vindu i bakgrunnen så vil et enkelt kompaktkamera ofte ignorere det og overeksponere det fullstendig for at ikke resten av bildet skal bli ekstremt undereksponert.

 

Et dSLRkamera er mye mer forsiktig med å overksponere fordi det er tapt informasjon, dermed vil noen bilder kreve en del etterarbeid. Fordelen er at man får bildet som man vil og ikke sånn som kameraet vil.

 

 

Bildet ble tatt med selvutløser, noe som gjorde det vanskelig å låse eksponeringen på en mørkere del av rommet, før jeg komponerte bildet....
Da kan du bruke eksponeringsjustering eller se hvilke verdier kameraet bruker på den mørkere delen og sett kameraet manuelt til de verdiene. Man kan også bruke bracketing der kameraet tar flere bilder med forskjellig eksponering. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...