Gå til innhold

Seriel harddisk vil ikke boote windows.


pong

Anbefalte innlegg

Her for litt siden merket jeg at systemet gikk treigere enn min bestemor, så det var på tide å reinstallere. Det fine var at jeg hadde en splitter ny seriel disk på 200GB. Men den bare vil ikke. Jeg tror feilen skyldes MBR (Master Boot Record). Hvis nå serielle disker har MBR overhodet da?

 

Kunne noen forklare meg hvordan jeg leker med MBR? Reinstallere eller slette eller hva nå som er vanlig å gjøre med MBR (hvilken dust fant opp det liksom).

Endret av pong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp det som er litt vanskelig, jeg vet ikke helt eksakt hva feilen er, men jeg kan banne på at det skyldes MBR.

 

Jeg mener å huske at jeg prøvde å innstallere windows med både min serielle disk og min gamle paralell innstallert. Jeg kjører fortsatt windows fra den gamle disken. Jeg misstenker som sagt at windows sliter med MBR igjen.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å installere Windows på den SATA disken så bør du koble vekk PATA disken mens du holder på. Hvis ikke så må du regne med at det blir PATA disken sin MBR som booter.

Hvis du så får beskjed fra installasjonsprogrammet om det ikke finnes noen disk, så trenger du antagelig en driver på floppy. Let hos produsenten av hovedkortet.

Hvis den finner disken derimot, så trenger du ikke bry deg med driver.

Lenke til kommentar
Hvis du faktisk har klart å installere (det var ikke lett å tyde når det skar seg for deg) så kan du skrive en ny mbr fra reparasjonskonsollen til XP. Start opp med CD-en i og velg å kjøre reparasjonskonsollet. Kommandoene er fixmbr så fixboot.

5336398[/snapback]

 

Jeg gjorde alt dette, jeg koblet ut den paralle disken for så å bruke xp plate for å komme meg in i recovery modus (det som ligner på dos).

 

Etter å fått bekreftet at windows innstallasjonen ikke har noen problemer med harddisken satte jeg igang med:

fixmbr (svarte så Y for ja)

Fixboot (fungerte ikke direkte så jeg la på "c" for harddisken og da skjønte den noe og oppdaterte bootlista eller et eller annet.

 

Men det hadde ingen effekt. Det interesante er at når jeg først skrev in fixmbr så fikk jeg melding om at denne partisjonen hadde en skadet eller uvanlig mbr (tror det var no sånt.) Feilen jeg fikk etter restart var den samme som før jeg tuklet med mbr, han sier ordrett følgende:

 

PXE-E61: Media test failure, check kabel

PXE-M0F: Exiting PXE ROM

Invalid partition table

 

Jeg er ingen ekspert men invalid partition table både før og etter fixmbr+fixboot lukter nesten skade på MBR. Det er jo rart at jeg fikk installert windows på den harddisken uten problemer, men under boot så forstår han ikke hva det er snakk om.

Endret av pong
Lenke til kommentar

Uhm, PXE har da virkelig med nettverksboot å gjøre? :huh:

Har du onboard eller PCI-nettverkskort? Hvordan står dette i bootsekvensen? Kan det disables derfra?

 

Nå ser det jo ut som om den fortsette boot fra harddisken etterpå, siden den klager over invalid partisjonstabell. Det tyder på to ting, at disken ikke har det helt bra med seg selv, eller at noen eller noe har krøllet med den. Det finnes programmer for å gjenopprette partisjonstabeller, men hvis det var så at du nettopp har installert på disken så gjør følgende for enkleste løsning.

 

1. Finn diagnoseprogrammet til diskprodusenten (enten på deres nettside eller på f.eks. http://www.ultimatebootcd.com)

2. Kjør diagnoseprogrammet og sjekk om disken er helt god

3. Lavnivåformater den

4. Installer windows på nytt

Endret av enden
Lenke til kommentar

Driverne til disk-kontrollern må i noen tilfeller legges til setup-programmet til windows så det i det hele tatt skal kunne bruke diskene. Siden du alt har vært inne i recovery-konsollen så er ikke dette noe problem for deg.

 

Har du sjekket disken med produsentens diagnoseverktøy og evt. lavnivåformatert den? Det er det neste logiske steget dersom recoverykonsollen ikke fungerer. Du kan gjøre mye rart for å fikse et problem, men det er til liten nytte dersom det faktisk viser seg å være et hardwareproblem...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...