Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til Linuxserver/firewall


Anbefalte innlegg

I kveld fikk jeg noe inni granskauen spyware på ene maskina hjemme. Så nå har jeg bestemt meg, nå blir det en Linuxboks. Jeg har et nettverk med 2 stasjonære og 3 bæbare. Den ene stasjonære går på kabel, resten trådløst. Jeg har aldri vært borti Linux og trenger derfor råd.

 

Linuxboksen skal:

* Være filserver for alle maskinene

* Være printserver for alle maskinene

* Være en firewall som forhåpentligvis stopper det meste av spyware og virus, samt hackforsøk.

* Være en FTP-server som jeg kan logge meg på for å hente ut noen filer når jeg er ute og reiser (ikke veldig nødvendig, men kjekt å kunne hatt muligheten).

* Være stabil og nogenlunde vedlikeholdsfri så den kan kjøre 24/7 uten spesielt tilsyn.

 

Hvilken utgave skal jeg ha av Linux da? Har ingen erfaring med Linux fra før, men sist jeg vurderte dette fikk jeg mange tips om ClarkConnect.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, takket du nei til tipset om ClarkConnect da? I såfal, hvorfor? Dette er en *meget* enkel distro å ordne med for en som ikke har kjennskap til Linux fra før.

 

Det finnes ikke reelle alternativer til CC dersom serveren skal gjøre alt du remser opp her.

5331654[/snapback]

 

Jepp, må si meg enig her! CC er svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...