Gå til innhold

"Bump of the Year 2005"


Anbefalte innlegg

Tilgi min manglende erfaring med dette forumet, og at min kjennskap til dagens jargon er litt begrenset. Derfor lurer jeg på hva -Denne kvalifiserer til "Bump of the Year 2005"- betyr. Synes det er greit at moderator stenger en tråd, men siden jeg ikke helt er inneforstått med språket ønsker jeg å få en forklaring på hva dette uttrykket betyr.

 

Syntes selv at diskusjonen oss brukere mellom ikke var helt på jordet. Ble tråden avsluttet fordi Josefine har blitt voksen siden hun skrev det, eller fordi en diskusjon om valg av brennvidde er mindre interessant enn diskusjonen om hva som er best av Canon og Nikon?

 

Uansett; hvis jeg får vite hva "Bump of the Year 2005" betyr skal jeg prøve å "bumpe" mindre i fremtiden.

 

(Ps: finnes det noen øvre aldersgrense her på sidene. I så fall er jeg 24 år)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BUMP = Bring up my post.

 

Egentlig brukt for å få en post du har skrevet lengre opp på listen over nyeste poster.

 

I dette tilfellet var det nok et ufattelig teit reaksjon på en post skrevet i en tråd et par måneder etter sist post ble skrevet...

 

Edit: Er du over 14 år burde du løpe langt vekk pga. fare for gjentatte dunk med hodet i bordet.

Endret av Zerblat
Lenke til kommentar

Jeg så den jeg også, å moderatorene kjører på som alltid de kunne tatt hensyn til at du er forholdsvis ny her, å forklart stengingen i vanlig NORSK bokmål... er man over 20 å nogen unde ny på nettet så sjønner man lite eller ingenting av "fag"språket her...

 

Den tråden ble steng fordi brukeren som spurte ikke hadde vært på forumet siden hun postet siste posten for godt over 1år siden..

 

En gylden regen er å ikke røre noe som er mere en 1dag gammelt, jeg våger meg ut på 3dager...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Kjekt å vite. Siden jeg er omtrent det dobbelte av det Scorpionen antydet, så forstår jeg ikke poenget i at man ikke skal bringe opp en eldre tråd visst innholdet er underholdende eller interessant. Bring Up My Post forutsetter vel i utgangspunktet at man prøver å pushe sin egen tråd oppover på listen, ikke plukker opp der en annen slapp? Tenkte at det kanskje var andre enn meg ble "bergtatt" av temaet, og som ikke hadde lest det før. Virket som om jeg hadde rett der, siden flere blandet seg inn. Hva har skjedd siden tråden ble opprettet. er temaet blit erklært tabu?

 

Siden det er greit å ta opp et tema om igjen, må man da finne opp hjulet på ny og formulere provokasjonen på egen hånd a-la "Josefine hevdet for en tid tilbake at..."? Hun ble jo ikke særlig godt behandlet, og selv om jeg var litt patroniserende i åpningen, forsøkte jeg å gi henne litt mot til å fortsette. Til det kom jeg tydeligvis for sent. Hun var også ny bruker da hun ble "jaget" bort fra forumet.

 

Alle er ikke voksne nok (har baller nok) til å ta slike kommentarer fra forumets eldre brukere og nett-politi. Jeg bryr meg ikke så mye. Hvis jeg hadde visst hva begrepet betydde, hadde jeg ikke åpnet denne tråden og fått vite hva det handlet om. Skjønte derimot at det var en sarkastisk kommentar, så jeg ble nysjerrig. Siden jeg er for gammel til å tilhøre Generation X, mener jeg sarkasme har ingenting å gjøre på et seriøst forum. Vi diskuterer foto, ikke grunge-musikk.

 

Selv har jeg vært slaktet i pressen som kulturarbeider, og injurie-anmeldt som kritiker. Så mye mobb har jeg blitt utsatt for i alt fra dags-aviser til BBC-radio, at huden er ganske tykk. Den slags mobbing har jeg aldri svart på. Ventet bare ikke å finne den slags oppførsel fra en med moderator-ansvar på en fag-side. Mister forumet ofte ferske medlemmer på denne måten?

 

Vær litt mer taktfulle, kjære moderatorer. Det finnes mange unge mennesker uten min tykke hud der ute, så visst dette er vanlig, finnes det flere enn Josefine som har skrevet sitt siste innlegg. Noen ville aldri våget seg innpå igjen etter å ha begått "Bump of the year 2005".

 

Finnes det forresten andre interessante priser å dele ut. Kanskje jeg skal begynne å samle på dem. Har lang erfaring med denslags, så her skal jeg stille sterkt i kategorien "Mest nominert" med litt innsats :devil:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Men sarkasme hører vel ikke hjemme. Hvis ikke "Bump of the Year 2005" er ment sarkastisk, så vet ikke jeg. Jeg har levd av skriving siden de fleste på forumet gikk i barnehagen, og sarkasme har også vært blant mine virkemidler. Ikke mot menige deltakere i en diskusjon, men mot de som med vilje stikker hodet frem i rampelyset, som politikere og kulturpamper. Sluttet med det også litt opp i tyve-årene.

 

Det ser ut til at flere her har opplevd lignende oppførsel fra moderator. Andre, som aldri har opplevd slik før, vil kunne ta skrekken av slik. Deres moderator kunne ikke vite at jeg er en med baller og guts til å svare på et slikt overgrep. Derfor spurte jeg et offentlig spørsmål om hva det betydde, for en god diskusjon om retorikk på sidene kan vi godt trenge. "Bump of the Year 2005" kan bare tolkes som sarkasme, ellers ville moderator skrevet at tråden er låst grunnet bump-regelen. Det ville vært å glemme seg ut.

 

Nå bør i alle fall påminnelsen tydelig nok. Dere er velkommen til å fortsette med sarkasme i forhold til meg, men la nå andre, mer usikre brukere slippe det. Den slags språkbruk (mener ikke fag-slang) hører ikke hjemme i et teknisk amatør-forum

Lenke til kommentar

Nå er det vel slikt at alle sier søk på forumet før du spør om noe, i tilfelle spørsmålet har vært stilt før, noe som det veldig ofte er.

 

Og når man søker og finner en tråd som passer til det man søker og at man har tilleggsinformasjon til denne tråden, hva er galt med å svare på den? Ang. bruk av vidvinkel er jo like viktig idag som for 2,5 år siden.

 

Personlig mener jeg å stenge en tråd som noen hadde tilegginformasjon til er dumt, selvom den er over 2 år gammel.

 

ps, PMnormal: Jeg var aldri i barnehagen :p

Endret av stoners
Lenke til kommentar
Den tråden ble steng fordi brukeren som spurte ikke hadde vært på forumet siden hun postet siste posten for godt over 1år siden..

 

En gylden regen er å ikke røre noe som er mere en 1dag gammelt, jeg våger meg ut på 3dager...

5331428[/snapback]

I så fall har en ikke lov til å komme med oppdaterende opplysninger f.eks ei uke seinere! Jeg for min del blir iallfall bare glad om noen tar opp gamle tråder jeg har starta, hvis det er relevante ting som tas opp.

 

Det som trolig er det sikreste på eldre tråder, er å starte en ny tråd med henvisning til den gamle i første innlegg. Hadde det vært gjort i dette tilfellet, kunne ingen sagt noe - bortsett fra å flytte tråden til mest passende forum. Vi bør generelt bli flinkere til å henvise til liknende tråder! Synes nå jeg da.

Lenke til kommentar
Jeg personlig synes det er ufattelig tåpelig å stenge en tråd pga. dette, spesielt om de nye postene inneholder relevant informasjon eller spørsmål og emnet fortsatt er aktuelt...

 

Skjønner ikke at det skal ha noe å si om tråden er gammel eller ny.

5332311[/snapback]

helt enig.

 

Jeg har ikke vært bruker i 2,5år...

 

Å de som har sittet her i 2,5år husker vel neppe den tråden uansett...

 

Jeg er her for å lære & spørre, å da synes jeg kansje det skal være lov å gjøre akkurat det, samme om en post er 2minutter gammel eller 2år gammel, så lenge det fortsatt er et reelt tema som ikke er utdatert..... Som å spørre om prisforsjellen på et 32Mb kort mot et 64mb kort er verd pengene eller noe sånt, det blir for dumt å "BUMPE" en slik post såklart... :thumbup:

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

For meg ble det å stenge den nevnte tråden, helt uforståling. Jeg kunne rett og slett ikke forstå det! Men nå har jeg da endelig skjønt det...

 

Det skal fra min side sies at jeg synes det er veldig rart å stenge tråden, selv om jeg nå har fått med meg grunnen. En tråd kan være inntersant, selv om den er 2 år gammel. Tema kan være like aktuelt! Samme moderator stengte også en tråd på grunn av brudd på "tre ords" reglen umidelbart. Trodde det var normalt å gi brukeren en mulighet til å endre overskriften?

 

Spørsmålet jeg stiller meg er om man vil ha en slik stenging av tråder i vildens sky? Som bruker av forumet, selv om jeg neppe bidrar så mye men leser en god del, ønsker ikke jeg en slik stenging umidelbart av tråder med dårlig overskrift og "Bump of the year" tråder. Inneholdet kan være bra, brukeren kan være rimelig fersk osv osv. Dette er ting moderatorne må ta hensyn til mener jeg.

 

Med fare for å tråkke moderatorer på tærne: Det er ikke om å gjøre å utøve mest mulig makt og vise sin styrke selv om man har mulighet til det. Veldig mange av moderatorene her på forumet er dyktige, men enkelt er litt vel "texas" av seg i blandt.

 

Men: God jul til dere alle!

 

Edit: jeg er selvfølgelig glad for de som er med på å holde orden her på forumet. Er også noe aktiv på diverse motorsports forum der det til tider er ganske så "texas"...

Endret av Msport
Lenke til kommentar

Takker dere alle for støtten. Denne tråden førte virkelig til mer respons enn jeg hadde ventet meg. Virker som om dette er et tema som bør taes opp på neste redaksjonsmøte i Akams forum, skal man tyde den så og si enstemmige dommen blant dommerne. Ser at både erfarne og mindre erfarne brukere hadde sitt og si her, så kanskje en smule ydmykhet fra enkelte moderatorer hadde vært på sin plass i fremtiden.

 

Til og med folk uten barnehage (som meg og Stoner :innocent: ) fortjener et minimum av respekt (og overbærenhet), når vi gjør en feil. De fleste ser jo ut til å mene at det ikke ble begått noen feil i utgangspunktet.

 

Hvis dere ønsker å skape en fast politikk på området bør dere sperre alle tråder som er eldre enn en viss alder. Så lenge trådene er åpne for innspill, mener jeg at vi bør kunne slenge oss på når vi ønsker. Selv om tråden er gammel som Dovrefjell. Ønsker dere som har ansvaret for sidene å unngå det, får dere stenge alle tråder når de oppnår en gitt alder.

 

Grunnen til at mange reagerer på stengingen er jo at tråden fortsatt er aktuell, og at argumentet "bump" ikke var saklig. Hvis moderator følte at han var saklig, bør han ta engelsk-artium på ny. Ordet "my" betyr "min" på norsk, og jeg heter ikke Josefine.

 

Nå lar jeg jule-freden senke seg over mitt ellers (PM)normale hjem. Venter en unskyldning fra gjeldende moderator før jeg ønsker ham (henne?) godt nyttår, men til alle der andre der ute; GOD JUL :thumbs:

 

Også deg, Afseth. Skulle ønske alle var like saklige som du er. Gledet meg over vår lille passiar om GR Digital. Håper du bump'er opp tråden min om det temaet før en av de andre stenger den. Den er jo allerede flere dager gammel, men jeg er fotsatt sugen på info om GR'en.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede sagt min mening om denne saken og velger da og stenge tråden siden trådstarter har fåt ut sine synspunkter om saken. Jeg kan og tipse den aktuelle moderatoren om saken, men først må jeg få vite hva det faktisk er snakk om her. For i hele denne tråden har du ikke en eneste gang skrevet hvem, eller hvor noe har blitt gjort...

 

Skal jeg kunne ta opp en sak med moderatorene må jeg jo vite hva det er snakk om. :)

 

Minner forøvrig om at vi har et eget forum for tilbakemeldinger til forumet :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...