Gå til innhold

Hva er "FM-båndet"?


Simen1

Anbefalte innlegg

Hva er FM-båndet? Jeg har hørt uttrykket på radio, og sette det skrevet på tekst-tv.

 

For det frekvensbåndet som vanlige radiosendinger sendes i heter vel VHF-båndet. (VHF = Very High Frequency, som igjen er definert til 30-300 MHz)

 

Mens FM står for FrekvensModulasjon og er en måte å forme et signal på slik at det overfører på den måten man ønsker. Altså en teknikk som kan brukes uavhengig av hvilken bærefrekvens man bruker. Andre teknikker er f.eks AM (Ampiltude Modulasjon) eller PCM (Pulskodemodulasjon). Disse teknikkene kan også brukes uavhengig av frekvens. F.eks på 102,0 MHz om man vil.

 

Når det sies "bånd" så tenker jeg mend en gang frekvensbånd, men er FM-bånd en annen type bånd enn et frekvens? Hvorfor bruker media termen FM-bånd i det hele tatt? Er det bare en stor missforståelse fra uvitende journalister?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at det betyr at man får lov til å sende med FM modulasjon (uavhengig). Det har vel vært stengt for å sende med FM modulasjon for folk uten løyve til nå? Den faktiske frekvensen som brukes er vel likegyldig. Men på en måte kan man jo si at sendinger med FM modulasjon opptar en "del" av båndet, hvis man tenker loddrett istedet for vannrett.. (d.v.s. hvis man f.eks. tenker at en frekvens på 100MHz kan brukes av både FM, AM og PCM samtidig, så vil en FM sending på 100MHz ta en tredjedel av "båndetbredden" (hvis man begrenser seg til de tre typene ))

 

edit: alt over er ren spekulasjon.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Nå blir det vel bare rot om flere moduleringstyper skal bruke akkurat den samme frekvenssen samtidig.

 

Jeg skjønner hva du mener med et "vertikalt" bånd, men det gir vel ikke noe mening når man ikke kan sende flere uavhengige signaler oppå hverandre.

 

Jeg vet det finnes modulasjonstyper der flere modulasjonstyper kombineres for å sende ett signal.

Lenke til kommentar
For det frekvensbåndet som vanlige radiosendinger sendes i heter vel VHF-båndet. (VHF = Very High Frequency, som igjen er definert til 30-300 MHz)

5329552[/snapback]

Trodde VHF var (hovedsaklig) toveiskommunikasjon, ikke noe radiogreier. Oftest brukt i skipsfarten. Alle med bestått VHF-eksamen kan benytte seg av VHF-sender/mottaker. Tok selv en slik eksamen når jeg var 14 år eller noe. Jeg skal ikke srkyte på meg å ha god erfaring med bruk av VHF, men jeg kan ikke huske at vi har fått inn radiosignaler på VHFen i båten.

Eller er jeg heeelt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Eller er jeg heeelt på jordet nå?

5351927[/snapback]

Det er riktig det, men båt-kanalene (inkludert nødkanalen 16) ligger vel litt lavere i VHF-delen av frekvensspekteret. Jeg husker ikke hva frekvensene var men kanalnumrene er bare litt lettere numerering enn det å huske de faktiske frekvensene.

 

FM-Radio ligger som nevnt i området ca 87,5 - 108 MHz.

 

Edit: De marine kanalene ligger vist noe høyere i VHF-båndet: 156-174 MHz

http://en.wikipedia.org/wiki/VHF_Marine_Radio

 

Hele VHF-båndet er oppdelt til mange typer bruk. Her er en oversikt som gjelder USA:

http://en.wikipedia.org/wiki/Very_high_frequency

 

Om det er enveis eller toveis kommer an på hvordan moduleringen er gjort. F.eks er marin VHF enveis men retningen kan snues. Dvs. en vei av gangen. FM-radio er enveis men retningen kan ikke snues. NMT mobiltelefoni var toveis, men kun en vei per frekvens. Det bruktes altså en frekvens for å sende ene veien samtidig som en annen frekvens bruktes til å sende andre veien.

Lenke til kommentar

FM-båndet? journalistisk begrenser dette "båndet" seg til 87-108 MHz.

 

Det dukker alltid opp mange misforståelser angående radiobølger og dens utbredelse. Når vi snakker om bånd, så snakker vi egentlig om frekvens eller bølgelengde. Bølgelengde kontra frekvens er en meget enkel formel. Men i hovedsak kan jeg nevne dette:

 

Frekvensområder:

VLF = very low frequency = 30 - 300 kHz

LF = low frequency = 300 KHz - 3 MHz

HF = high frequency = 3 - 30 MHz

VHF = very high frequency = 30 MHz - 300 MHz

UHF = ultra high frequency = 300 MHz - 3 GHz

Det finnes flere frekvensområder.

 

Modulasjonstyper:

FM = frequency modulation

PM = Phase modulation

AM = amplitude modulation

DSB = dual-sideband modulation

SSB = Single-sideband modulation

Det finnes flere modulasjonstyper.

 

Båndbredde:

WFM = wide frequency modulation, 50 Khz

FM = 25 Khz

NFM = narrow frequency modulation, 10 - 12.5 Khz

AM = 5 Khz

NAM = narrow amplitude modulation

DSB = 5 Khz

SSB = 2.7 Khz

Det finnes også flere båndbredder, avhengig av modulasjonsform og diverse andre faktorer.

 

Jeg er radioamatør og det er en meget artig hobby. Mer opplysninger finnes på http://www.nrrl.no/

Lenke til kommentar

slik jeg har forstått det så ligger FM bandet i området 87,5 - 108Mhz

det er iallefall det læreren vår sier ( VK1 elektronikk )

så jeg antar at det som kalles FM-bandet er dette frekvensområdet

 

jeg vet ikke hvorfor det er akuratt de frekvensene men jeg regner med at det er fordi sivile radio kanaler (P3, P4, kanal 24 osv) går på de frekvensene

 

men FM er jo en type modulasjon å kan gå på andre frekvenser oxo...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et annet interessant spørsmål om FM-bandet er, hvorfor frekvensmoduleres signalet i st. for å amplitudemodulere (AM)?

 

Svaret er at det er enkelt å ta bort støy fra signalet, og det var også

hovedhensikten med å bruke FM til radio.

Støyen legger seg utenpå signalet og det gjør det vanskelig å eleminere på AM, mens et frekvensmodulert signal har konstant amplitude, og dermed er det lett å 'høvle' av støyen siden amplituden er konstant.

Lenke til kommentar
Svaret er at det er enkelt å ta bort støy fra signalet, og det var også

hovedhensikten med å bruke FM til radio.

Støyen legger seg utenpå signalet og det gjør det vanskelig å eleminere på AM, mens et frekvensmodulert signal har konstant amplitude, og dermed er det lett å 'høvle' av støyen siden amplituden er konstant.

5498235[/snapback]

Man fjerner da ikke støyen. FM-modulering er simpelthen mindre påvirket av normalt radiostøy.

 

EDIT: Presisering: Et FM-signal som demoduleres til basebåndet vil ikke bli foringet tilsvarende som et AM-signal. Med fjerning av støy tenker jeg at man gjør noe aktivt, f.eks. bruk av filter. FM-modulering er i så tilfelle en mer robust moulering enn AM.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Man fjerner da ikke støyen. FM-modulering er simpelthen mindre påvirket av normalt radiostøy. Du tenker nok riktig, men forklaringen er elendig.

 

Feynman:

Du bør ikke svare på en tråd om et emne du ikke har greie på.

 

Jeg kan godt utdype dette emnet, det har jeg faglig og teoretisk forutsetning til, men har ikke tid akkurat nå.

Lenke til kommentar
Jeg kan godt utdype dette emnet, det har jeg faglig og teoretisk forutsetning til, men har ikke tid akkurat nå.
Og siden du allerede har gjort en feilaktig antagelse, drister jeg meg til å gjøre en tilsvarende. Du har nettopp lært det. Det er den eneste logiske forklaringen til at du uoppfordret skriver slike poster. Grundige forklaring tar for lang tid, men det er alltid tid til litt brifing Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Siden jeg i flg. deg ikke er troverdig, la meg da sitere fra boken 'Fachkunde für radio- und fernseh-techniker', utgitt av Gebrüder Jänecke Verlag, Hannover fra 1968, side 82;

 

"Frekvensmodulerte sendere trenger større bandbredde enn AM-sendere. I denne henseende byr altså FM ingen fordel, tvert imot kan en bare ha en FM-sender i ultrakortbølgeområdet og i områder med enda kortere bølgelengder.

 

Imidlertid vil mange av de støykildene som gjør AM-mottaking umulig, ikke ha noen innflytelse ved FM-overføring. Dette gjelder f.eks. støyspenninger fra brytere, el. motorer og tenningstøy fra bilmotorer som kan gi meget kraftige knepp og sterk spraking ved AM. Ved FM kan en kutte bort disse støyspenningsspissene, og de vil ikke lenger være hørbare.

 

Ved FM-kringkasting nytter en et kunstgrep for ytterligere å redusere støy i overføringskjeden. Modulasjonsfrekvenser over ca 600Hz blir gitt en større forsterking i senderen. Dette kalles pre-emphasis. I mottakeren blir modulasjonssignalet bragt tilbake til de riktige forhold ved et enkelt korreksjonsledd. På denne måten reduserer en virkning av støyspenninger som er vesentlig opptrer i det høyere frekvensområde."

Lenke til kommentar
Som sier at
FM-båndet er et kringkastingsbånd på VHF-området og strekker seg fra 87,5–108 MHz.
Derimot står det om denne radiomottakeren at
U.S. Tuning Range: 87.9 MHz - 107.9 MHz

in 200kHz intervals

European Tuning Range: 87.9 MHz - 108.0 MHz

in 100kHz intervals

Japanese Tuning Range: 76.0 MHz - 90.0 MHz

in 100kHz intervals

Jeg har hørt en ikke skal sende på grensefrekvensene, er det dette som er årsaken til avviket mellom 87,5 og 87,9 MHz?
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...