Gå til innhold

Test av ASUS M6Va


MDCCLXXVI

Anbefalte innlegg

Brukertest av ASUS M6Va

 

Først vil jeg bare si at jeg ikke har hatt maskinen i mer enn 3 dager, så alle inntrykkene har ikke satt seg helt enda. Kommer til å oppdatere denne brukertesten etter som jeg ser det blir nødvendig, og nye impulser strømmer til.

 

Knekker helt enkelt i gang med bestillingen som ble gjort hos PCutstyr.no lørdag 17. desember. Kjøpte en ASUS M6Va, LaCie 250GB ekstern harddisk, en Crucial 1GB ekstra minnebrikke og en 50 pack DVD+R plater fra Verbatim! Ordren ble plukket på tirsdag, og var trygt og godt hjemme hos meg på torsdag. Så nå er jeg den lykkelige eier av;

 

ASUS M6Va 15.4” WXGA

•Pentium M 760 2.0GHz

•15.4” – WXGA 1280x800

•ATI Mobility Radeon X700 128MB

•1.5GB 533MHz PC4200 DDR2

•Fujitsu 80GB 5400RPM

•WiFi/BlueTooth/Gbit LAN/IR (infrared)

•8x DVD+/-R Brenner

 

LaCie 250GB ekstern harddisk

•Design by F.A. Porsche (!)

•250GB 7200RPM 8MB Cache

•USB 2.0 (20MB/sek~ overføringshastighet)

•Veier 0.9kg

 

Tidlig en torsdags morgen våkner jeg, med spenningen opp helt opp i halsen.

Sjekket posten.no sine pakkesporingssider, og fant ut at to kolli hadde ankommet mitt lokale postkontor. Skriver ut siden med pakkenummer og kjører ned for å hente pakkene.

 

post-22278-1135358093_thumb.jpg post-22278-1135358121_thumb.jpg

 

Merkelig nok hadde esken blitt forseglet med noe som lignet på et komplett.no klistremerke. Vet ikke om PCutstyr.no har noen avtale med komplett, men de har i alle fall samme leverandør (som jeg ikke husker navnet på i øyeblikket).

Åpnet pakken som inneholdt mitt nye vidunderbarn, og var selvfølgelig kryere enn hanen selv! Det fulgte med en praktisk og kul bæreveske, så de som vurderer en M6Va slipper å tenke på dette som en ekstra utgift (kan vel diskuteres om den er litt dyrere fordi de inkluderer dette, da).

Løftet ut selve pc’en og ble overrasket over hvor lett den var! Jo da, batteriet var selvfølgelig ikke satt i, så den ble snaue halvkiloen tyngre med dette montert ;)

Men selv med batteriet i er denne maskinen veldig lett, og selv om dette er min første bærbare pc vil jeg anta at den er portabel så det holder.

 

post-22278-1135358156_thumb.jpg post-22278-1135358188_thumb.jpg

 

Bundle

 

•ASUS bæreveske

•En liten Logitech mus for laptops

•Windows Professional Norwegian

•AC strømkabel

•Ekstra tray til batteri nr. 2

•Bruksanvisning og andre papirer

•En CD med drivere, en med ”media” programmer (3 stk) og en recovery CD

•En kabel for å koble til modem og en kabel som ligner på noe som har med TV-ut å gjøre!

 

Ingen stor og heftig bundle, men så lenge jeg har min M6Va er jeg fornøyd!

 

Byggekvalitet

 

Førsteinntrykket jeg satt igjen med var at dette var en solid og stabil bærbar pc.

Skjermlokket åpnes lett, uten noe som helst knirking eller antydninger til at lokket bøyes.

Heller ingen ulyder når man løfter den for en kort transport.

Det sies at denne pc’en er bygget i karbonfiber, men jeg har hørt rykter om at det er en blanding av plast og karbonfiber, en såkalt alloy på engelsk (legering på norsk?!). Uansett, denne maskinen oser av kvalitet. Den er rett og slett overlegent alt annet jeg har vært borti (testet noen bærbare hos kammerater).

 

Tastaturet, musen og touchpaden

 

Tastaturet er som tastaturer flest. Knappene er gode å skrive på, men ikke så lette å trykke ned som på mitt Logitech deNova tastatur (som er tilnærmet likt bærbare tastatur).

Man får god støtte til håndflatene, og ingen knapper virker ulogisk plassert. Med unntak av FN tasten kanskje, som sitter ytterst nede til venstre. For de som bruker ctrl-x/c/v/a kan det muligens ta litt tid å venne seg til dette. Ellers er det fem hurtigtaster i tillegg til power-knappen på oversiden av F-tastene. Etter at jeg reinstallerte Windows fungerer bare BlueTooth av/på knappen. Power4Gear eller hva det nå heter har jeg byttet ut med Notebook Hardware Control, så de profilene Power4Gear kan tilby meg gjennom hurtigtaster bryr meg fint lite!

Touchpaden har jeg ikke brukt så mye enda, i og med at jeg sitter hjemme, og bruker den medfølgende Logitech musen. Kan dog si at knappene på touchpaden er noe stive, men ikke mer enn det som kan sies å være helt og holdent akseptabelt.

Har med andre ord ingenting å utsette på verken tastatur eller touchpad.

Den medfølgende musen har vært noe upresis når den ligger rett på pulten, men når den fikk seg en Func surface musematte ble den fornøyd!

 

post-22278-1135358212_thumb.jpg post-22278-1135358233_thumb.jpg post-22278-1135358317_thumb.jpg post-22278-1135358349_thumb.jpg

 

Støy og varme

 

Støy er jo som kjent en meget subjektiv mening. Jeg kan jo starte med å nevne at jeg alltid har vært ute etter å få mine datamaskiner så stille som mulig. Har blant annet alle 3 harddiskene i min stasjonære pc i strikkeoppheng og alle vifter tilkoblet viftestyring for å redusere støyen mest mulig.

Når det gjelder det beryktede støynivået på M6Va kan jeg si at jeg ikke har merket noe som helst til dette. Verken fra harddisken eller viftene.

Har kanskje noe å gjøre med at det første jeg gjorde var å formatere, repartisjonere og installere Windows på nytt, for så å legge inn Notebook Hardware Control. Dette programmet er 100 % kompatibelt med M6Va og gjør en utmerket jobb med å eliminere støy, samt undervolte CPU’en slik at du forlenger batterilevetiden når du er ute å reiser, og samtidig senker varmeutslipp!

Luften som kommer ut fra vifteventilen øverst til høyre er derimot ganske varm, men ikke noe problem, selv når man bruker en ekstern mus. Se på det som et pluss på kalde vinterdager!

Temperaturen på CPU når den er klokket til 800MHz er rundt 56 grader. På 2GHz og full load går den opp og topper seg på 68-70 grader. Harddisken ligger stabilt på 46 grader. Har ikke sjekket load temperatur her, men kan umulig være noe særlig høyere.

Håndleddsstøtten blir ikke overdrevet varm, men etter en time eller to med håndflatene på tastaturet er nok svetteutslippet litt høyere enn vanlig. Men for all del, ikke oppfatt meg feil her, det er ikke slik som på enkelte Dell pc’er hvor håndleddsstøtten blir som en stekeplate. Her er den kjølig og behagelig hele tiden!

 

post-22278-1135358379_thumb.jpg post-22278-1135358408_thumb.jpg

 

I bruk

 

Så langt har jeg bare lagt inn alt det nødvendige, og konfigurert pc’en slik jeg vil ha den, så det har ikke blitt så mye praksis enda. Men kan jo føye til et par ord her.

M6Va virker rask og stabil. Programmene jeg har brukt starter raskt, og fungerer uten en hikke. Fikk 2647 poeng i 3Dmark05, så jeg vil tro at den kjører de fleste av dagens spill i 1024x768 ganske greit. Gårsdagens spill er nok mulig å kjøre på med ganske høy grafikk-kvalitet også.

Kan jo nevne oppløsningen her også. 1280x800 fungerer greit hvis man ikke har tenkt å bruke pc’en til noe ekstraordinær multitasking, men jeg vil likevel anbefale å legge ut en ekstra høvding for å få SXGA (1680x1050) oppløsning. Man kan nok fort bli vandt til den ekstra plassen denne oppløsningen gir, og det finnes vel få som har lyst å gå tilbake til noe mindre, etter det jeg har hørt og erfart.

Minnekortleseren fungerer som den skal. Lett å overføre bilder eller musikk til og fra en av de støttede minnnekortene.

Prøvde å koble til mitt Logitech Z-5500 surround sett via SPDIF, men det gikk heller dårlig. Har ikke fått samlet meg til å lete opp informasjon om hvordan man gjør det enda.

Når det gjelder plassering av porter er disse så å si optimale. DVD på høyre side, Line out og mic in, samt mediaknapper, 4-i-1 kortleser og to USB porter på venstre side. Bak finner vi parallellport, inngang for AC adapter, VGA port, to USB porter, en FireWire port, LAN og modem tilkobling, samt hull for Kensington lås.

Batteriet ligger på langs under touchpaden, og gjør at laptopen får et jevnt og godt tyngdepunkt.

Høytalerne er ikke noe å rope hipp hurra for, men duger som en nødløsning. Du har vel med deg et sett Porta Pro uansett når du er ute og reiser?!

Har ikke så mange skjermer å sammenligne med, men den er ikke fult på høyde med min 17” Eizo LCD. Derimot er den klar og god å se på, men litt dårlig innsynsvinkel i høyden. Dette gjør at du kommer til å gi skjermlokket noen småjusteringer når du endrer sitteposisjon for å få et optimalt skjermbilde. Ellers er kontrasten noe høy, men dette fikses nok greit i driverne for skjermkortet.

 

post-22278-1135358431_thumb.jpg post-22278-1135358488_thumb.jpg

 

Konklusjon

 

Alt i alt er jeg utrolig fornøyd med min nye M6Va. Den passer meg midt i blinken.

Rask, stilfull, stillegående, portabel, ja kort og godt en knakende godt laptop!

Vil absolutt anbefale denne til de som setter pris på de overnevnte kvalitetene.

Prisen er kanskje litt stiv, og noen sprenger kanskje budsjettet sitt (ser mange som vil ha en bærbar til rundt 10.000 for tiden) ved kjøp av denne, men tro meg, den er verdt hver eneste krone!

 

+ Design

+ Plassering av tilkoblinger og batteri

+ Stillegående (med modifikasjoner)

+ God skjerm

+ Byggekvalitet

 

- Én død piksel

- Skulle kanskje valgt SXGA oppløsning ;)

 

 

PS! Testen er ikke korrekturlest, så bær med meg om det er noen stavefeil.

PSS! Kommer til å komme med oppdateringer når jeg får et bedre helhetsinntrykk av maskinen.

 

Kan lastes ned som enten PDF eller Word dokument:

 

pdf.gif doc.gif

post-22278-1135358267_thumb.jpg

post-22278-1135358295_thumb.jpg

post-22278-1135358462_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...