Gå til innhold

DVI vs VGA- ser man forskjell på disse?


pcp160

Anbefalte innlegg

Eh, jeg leste meg vel blind der oppe da tenker jeg.

 

Trodde ikke det skulle være noe problem med såpass korte kabler, men har du sett det så er det jo nettopp et problem. Jeg har hatt en del dataskjermer, men aldri opplevd dette fenomenet.

 

Da sier jeg heller som så: du vil se det i mindre grad på så korte avstander. Noen tv-bilder er HELT på trynet i forhold.

 

Jeg bruker forresten DVI til en LCD nå, samt en 20-meters VGA (d-sub) til en prosjektor på samme skjermkort. Det funker finfint, merker ikke noe på det bildet heller. Hva er egentlig VGA-kabelgrensen for bra bilde?

 

 

(Øyh, det forsvant en blunke-smiley i innlegget mitt der oppe. Den skulle vise at jeg ikke skrev aggressivt mot noen.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningen med "ghosting" har kanskje endret seg litt siden LCD skjermer kom, så man må nesten ta litt lett på det :) I CRT sammenheng snakker man jo ofte om "ghosting" når skygger oppstår pga. dårlig skjermet eller for lang skjermkabel og ikke selve skjermen, mens i LCD sammenheng har det nå blitt slik at mange oppfatter det med ettersleng i selve skjermen (motion blur) istedenfor.

 

Bruker også en ganske lang kabel til projektoren min (15m?), og har ingen problemer med fokus eller støy på en PT-AE700 i 1280x720. Dog anbefales det litt justering på clock/phase ;) Men jeg forsøkte også en 5m lang DVI kabel, med et DVI-HDMI adapter inn på projektoren (som strengt talt skal være tapsfri omforming). Forskjellen var ganske liten. Faktisk hadde jeg problemer med å se noen som helst forskjell i det hele tatt, annet enn ukalibrert bilde grunnet forskjellige innstillinger på inputkildene.

 

Men jeg bruker både DVI og VGA på LCD skjermene mine, og her er det faktisk ganske stor forskjell ute å går. 20" 1600x1200. 5m kabellengder på VGA og DVI. DVI er helt klart skarpere (pikselpresisjon får en ny mening), mens analogt blir det litt ufokusert samt dårligere bilde når man roterer skjermen.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg forstått hva ghosting er, er forsjåvidt godt kjent med fenomenet fra tv verden, men ikke begrepet. Har 2x3=6 meter VGA til min projektor, og trodde den var lang, men da ser jeg ut fra hva enkelte andre har, at den godt kunne vært dobbelt så lang uten at det tydeligvis er dramatisk.

Jeg lurer også litt på hva som anses som grensen for VGA lengde (og DVI lengde også for den saks skyld)

 

Boye

Men jeg bruker både DVI og VGA på LCD skjermene mine, og her er det faktisk ganske stor forskjell ute å går. 20" 1600x1200. 5m kabellengder på VGA og DVI. DVI er helt klart skarpere (pikselpresisjon får en ny mening), mens analogt blir det litt ufokusert samt dårligere bilde når man roterer skjermen.

Ok, da var det kanskje greit at min far gikk for DVI til slutt da, alt som kan gjøre ting skarpere, og lettere å se, er en fordel for han. Selv om jeg ikke er helt overbevist om at tekst blir så mye bedre med DVI...

(At han skal komme til å plages av etterslep er dog ikke et tema, da raskeste som vil foregå på den skjermen er nok "send/recieve progress" baren i Outlook :p )

 

Men dette siste du sier vedrørende analog; "litt ufokusert samt dårligere bilde når man roterer skjermen" høres ut som en god beskrivelse på det jeg forsøkte å konkludere med på mine 2 skjermer, en lcd og en crt, begge med VGA overføring. Jeg syns lcd skjermen er mye bedre å lese tekst på, men i spill syns jeg lcd skjermen har en tendens til å bli litt uskarp (stort sett bilspill jeg driver med da)

Men nå ble jeg litt usikker på om det er etterslep(som jeg vel har tenkt at det kunne være), eller rett og slett et problem som kanskje ikke hadde vært der om det var DVI. Blir litt blury og uskarpt når det går fort, og uten at det er direkte plagsomt, ser det noe bedre ut på crt skjermen min i alle fall.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Selv om jeg ikke er helt overbevist om at tekst blir så mye bedre med DVI...

5346963[/snapback]

Hvorfor ikke? Begge mine enheter som er tilkoblet DVI med 1:1 pixelmapping gir 100% definerte pixler, skarpere får du det ikke. Hvis bildet i utganspunktet er tilnærmet optimalt med analog tilkobling vil det naturligvis ikke bli mye bedre, men DVI er generalt absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
Rikky Postet i dag, 10:14

Hvorfor ikke?

He he, nei altså bare fordi det hos meg ser meget bra ut med Analog, i Windows, så har litt vanskelig for å se potensialet, eller behovet.

Men har jo altså valgt å stole på dere, og anbefalt DVI likevel, heller enn å tviholde på min erfaring ut fra en enkelt skjerm, som jeg aldri har sett side om side med en DVI :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...