Gå til innhold

DVI vs VGA- ser man forskjell på disse?


pcp160

Anbefalte innlegg

Hei, beklager om dette er spurt om før, og jeg finner diverse forklaringer på forskjellen, men lurer bare på i hvilken grad man vil merke forskjell ved å bruke digital i steden for analog overføring.

 

Min far ble fortalt av Dell at det var mindre flimmer med DVI, dette kan jeg ikke skjønne er annet enn i teorien i så fall. Jeg ser ikke noe flimmer på min analog lcd, så lurer på om han kan ha blandet med crt vs lcd. Kan ikke så alt for mye om dette, så vil gjerne ha kommentarer/ erfaringer med DVI. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermen min er litt gammel, men jeg ser så og si ikke forskjell på d-sub og dvi. Det er på en Samsung Syncmaster 191T. Ikke verdt pengene til kabelen, for å si det sånn.

 

Men jeg bruker dvi likevel, for å bruke d-sub-utgangen til en prosjektor.

 

 

(Redigert: har X800pro)

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar
MrJavalava Postet i går, 19:15

Jeg vet bare at VGA fungerer dårlig på LCD skjermer, bildet kan bli uklart og kanskje til og med uleseslig på skrift hvs du er uheldig.

Jøss, det syns jeg hørtes veldig dramatisk ut, jeg sitter selv med 2 skjermer, den ene er en 19" Sony flat trinitron crt, som var en meget dyr og god skjerm da den var ny, den andre en helt standard Dell 17" lcd, de begge med VGA overføring. Og jeg må si at på ren tekst er lcd skjermen helt overlegen crt'en (mye lettere å lese). På spill syns jeg kanskje crt'en er hakket penere, uten at det er noe dramatisk forskjell.

 

Men altså ut fra egene erfaringer hasr jeg sagt til faren min at han trygt kan spare den tusen lappen på DVI, og heller kjøpe analog lcd skjerm. (Han spiller da altså ikke BF2 :p , kun nett, Word og denslags.)

 

Men da er det altså ifølge MrJavalava et svært dårlig råd, mens Vandalen ville sagt det samme som meg...

Så er det flere som har innspill på dette, hører jeg gjerne de også ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ett konkret eksempel:

LCD skjermen jeg har er en Dell 2005FPW. hvis jeg kobler til laptopen som dessverre kommer kun med VGA, vil bildet være skittent. Det kan være at Dell skjermen er mer kresen på hva den får av signaler, men nok heller at analoge og digitale signal gir forskjellig effekt.

 

CRT skjermer generellt er ikke så kresne på signalet som LCD, du får en "blur" effekt siden bildet som regel ikke er 100 % perfekt. Derfor synes ofte at bildet ofte blir penere, selv om det ikke er skarpere. På LCD skjermer kan du få små firkanter i bildet fordi signalet ikke er godt nok (da tenker jeg på TV'er), CRT vil ikke vise dette.

 

Og jeg må si at på ren tekst er lcd skjermen helt overlegen crt'en (mye lettere å lese). På spill syns jeg kanskje crt'en er hakket penere, uten at det er noe dramatisk forskjell.

 

Nå vet jeg ikke hvor klart bildet er på LCD skjermen din er, men som regel skal bildet være endel klarere på LCD enn på CRT. LCD tar imot digitale signaler, mens siden skjermen har en analog inngang (VGA), så må den konvertere signalet fra analogt til digitalt, dermed blir bildet dårligere enn hvis du hadde en ren DVI inngang.

Lenke til kommentar

Om man ser mye forskjell har både med skjermen, kabelen og skjermkortet å gjøre. På projektoren min brukte jeg tidligere en 5 meter D-sub->RGBHV-kabel fra et Radeon 7000, og var veldig plaget av ghosting. Med samme projektoren og kabelen har andre fått perfekt resultat, så det resultatet kunne nok i dette tilfellet tilskrives skjermkortet. En kabel kan også føre til ting som ghosting, men det er sjelden noe problem til PC-monitorer pga korte avstander mellom skjermkort og skjerm. Så er det altså også opp til skjermen hvor godt den takler analoge signaler. Enkelte skjermer takler dette helt ypperlig, mens andre ikke er fullt så gode. Hvis jeg ikke tar helt feil får du vel heller ikke nødvendigvis perfekt geometri med analog tilkobling?

 

At skriften skal bli uleselig pga analog tilkobling synes jeg i likhet med pcp160 høres veldig dramatisk ut, da vil jeg gå så langt som å si at det er noe feil med skjermen, forutsatt riktig oppløsning osv.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Takk skal dere ha, min far bestilte til slutt nå da en digital, siden jeg var litt usikker på hva jeg skulle mene om dette.

MrJavalava Postet i dag, 07:31

  Jeg har ett konkret eksempel:

LCD skjermen jeg har er en Dell 2005FPW. hvis jeg kobler til laptopen som dessverre kommer kun med VGA, vil bildet være skittent. Det kan være at Dell skjermen er mer kresen på hva den får av signaler, men nok heller at analoge og digitale signal gir forskjellig effekt.

Ok, men da høres det ut som du snakker om en DVI skjerm, på et analogt skjermkort...?

Og det blir kanskje noe annet? Har som sagt aldri opplevd noe slike problemer her med min Dell 17" lcd, men den har jo da heller ingen DVI inngang, så fra vanlig pc (6800GT) bruker jeg dvi-vga adapteren (nede ved skjermkortet), og fra laptop går den rett på.

Syns det ser utmerket ut i begge tilfeller, men siden jeg ikke har sett det sammenliknet med en DVI skjerm er jeg jo litt usikker her, og velger å tro deg på at det ville ha sett enda bedre ut om skjermen hadde vært DVI i alle ledd...

 

Om man ser mye forskjell har både med skjermen, kabelen og skjermkortet å gjøre. På projektoren min brukte jeg tidligere en 5 meter D-sub->RGBHV-kabel fra et Radeon 7000, og var veldig plaget av ghosting. Med samme projektoren og kabelen har andre fått perfekt resultat, så det resultatet kunne nok i dette tilfellet tilskrives skjermkortet. En kabel kan også føre til ting som ghosting

Har også en projektor her (lcd- vga inngang) og har med den virkelig fått se hvor mye forskjellige kabler/typer kan ha å si for bildekvalitet.

Siden min far's lcd kjøp nå er avklart, benytter jeg anledningen til å lære litt mer om dette ;) .

Så hva er ghosting?

(Høres ut som flere bilder oppå hverandre eller noe slik, men er ikke kjent med det utrykkket :blush: )

Lenke til kommentar

Ja, etterslep er vel det norske ordet for ghosting.

 

http://peripherals.about.com/od/computerte...ineghosting.htm[/url]']“What is Ghosting?”

 

Glossary

 

Definition: Ghosting is the term used to describe an after image of a previously displayed screen image still on the screen after a new image is displayed. Ghosting commonly occurs with LCD monitors that have a slow response time (higher number).

 

 

Redigert: link må jeg jo ha :roll:

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Det du snakker om gjelder vel analoge signaler, mye sett i tv-skjermer. F.eks. hvis man mottar tv-signaler over et vann / en sjø så får man inn to sett signaler. Det ordentlige direkte gjennom luften, og det som er speilet i vannet (tar bittelitt lenger tid å nå frem). Dette gir skygger litt til høyre for det opprinnelige bildet.

 

Det gjelder ikke bare over vann, men oppstår også i kablede systemer, som man ofte ser på CRT-skjermene på flyplasser. Det samme signalet kommer inn og blir det samme bildet, bare "litt etterpå" det opprinnelige.

 

 

Dette vil uansett ikke skje på en dataskjerm koblet til et skjermkort.

Lenke til kommentar
Jeg vet bare at VGA fungerer dårlig på LCD skjermer, bildet kan bli uklart og kanskje til og med uleseslig på skrift hvs du er uheldig.

5333354[/snapback]

 

Jeg har en LCD med VGA/Analogt plugg. Da jeg kjøpe skjermkortet mitt var det med en VGA-->DVI overgang. Vil det bli forskjell hvis jeg bruker denne overgangen?

Lenke til kommentar
Dette vil uansett ikke skje på en dataskjerm koblet til et skjermkort.

5343554[/snapback]

Kan du begrunne det, kanskje?

5343583[/snapback]

 

Nå må ikke du være så vanskelig

 

Var det ikke nettopp det jeg gjorde, da? I tilfeller der signalet blir sendt til og fra analoge deler, med litt avstand mellom, kan det forekomme at signalet kommer frem som det skal, pluss et forsinket signal rett etterpå. Apparatet klarer ikke å skille disse (interferens), og de kjøres ut som ett bilde.

 

Fra skjermkortet til skjermen er det heller mindre sannsynlig at dette skjer, mye pga synkroniseringen (VGA bruker RGB-signaler) og den korte avstanden.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Jeg trykket på feil knapp, og erstattet innlegget ditt med det innlegget jeg skulle skrive. Fikset nå, beklager dette.

 

Anyway, Jeg begynte ghostingdiskusjonen med å nevne at jeg hadde opplevd ghosting ved RGBHV (dog 5 meter), og så fortsetter du med å si at dette ikke går an. ;)

Det er akkurat samme analoge signalet som går via D-sub fra skjermkort til PC-skjerm. Jeg nevnte også at dette er noe som sannsynligvis ikke vil være fremtredende pga den korte avstanden.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...