Gå til innhold

Stortest av harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes dette var en smule rart, dere testet SE og SE16 men ikke Raid Edition versjonene ? Kanskje dere burde hatt med Raptor 36GB i tillegg så vi hadde sett forskjellen mellom 36GB og 74GB.

 

Litt overrraskende er det å finne Samsung Spinpoint bakerst denne gangen.

Det er vel ikke så rart siden de er kjent for å være stille men generelt ha dårligere ytelse enn de andre.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Tenkte akkurat at det var på tide med en harddisktest, så det passet bra! ;)

 

Kunne jo være en idé å ta med garanti tid for alle HDene, vet seagate har fem års garanti mens resten stort sett har tre.

 

Dog jeg likte at han tok med lyddelen. Forfatter tar høyde for at lyd er subjektivt, og dette er hans oppfattelse. Synes det var en nyttig pekepinn på forskjeller mellom diskene. God test!

 

Kanskje hitatchi vil merke et økt salg januar 2006? :)

Lenke til kommentar

Hurra for 7k250.

Har selv akkurat kjøpt min fjerde T7k250 250GB i tillegg til mine seks 7k250 og kan ikke annet enn å si at dette er de beste diskene jeg har eid...

Men så er det jo også 1.5 år siden jeg kjøpte et annet merke (BC 7200.8, angrefrist pga støy), så mine erfaringer er vel egentlig ikke gode nok til å si noe absolutt, men det har har aldri stoppet meg før.

 

Brukbar test hw.no, det var på tide med en test av nyere disker i normale priser mot hverandre.

Lenke til kommentar
Vi har testet seks harddisker med fellsnevner SATA og 250 GB. Klarer noen av de å skille seg ut?

Les mer

5328399[/snapback]

 

Grr!

Irriterer meg at ikke de klarer å få med riktige data i testene sine:

 

F.eks:

WD SE disken: Lagringskapasitet: 250 GB (Finnes med kapasiteter fra 40 til 250 GB). Disse finnes da vitterilig med 320GB kapasitet. Dog bare med 1.5Gb/s. Ok, der skal jeg vel gi de litt rett... selv om de nevner at de finnes modeller med 1.5 og 3.0Gb/s. Mao så nevner de 3200JD utgaven også.

 

Neste:

SE16: NCQ, RAFF, TLER støtte. 1,2 millioner timer MTBF

Her roter de fælt! Ingenting av dette stemmer jo... De drar inn paramtre fra Raid-edition diskene her. Mao WD4000YR modellen.

 

Får noia av slike feil... kvaliteten og nytteverdien av hele testen faller litt av slike ting. Plages... ;)

 

Men, jeg gir nå litt beng i de norske testene. Oftest må man "utenlansk" for å finne gode tester. Tv2 hjelper deg testene er liksom ikke det som oppfordrer meg til å kjøpe.. hehe..

 

Uansett, jeg liker nå Hitachi Deskstar T7K250 diskene mine i raid-0 jeg (gått smertefritt siden sommeren, stillegående er de også)

Samtidig så har jeg et par WD4000YR i en NAS (sålangt kun i Raid-1, men snart blir det raid-5, når flere av dere medfører at prisene faller på de... så løp og kjøp mange av de :innocent: )

 

oh well, dagens lille utbrudd. God Jul alle sammen.! Kun timer igjen nå...

Lenke til kommentar

Å sammenligne temperaturer avlest via smart er vel ikke så veldig relevant. Her burde man absolutt målt temperaturen på overflaten. Har masse disker her i huset, men avleste temperaturer varierer svært mye mellom merkene under samme driftsbetingelser. Normalt, vil vel noen si, i og med at de ikke er like varme. Men når enkelte disker rapporterer 17 grader når romtemperaturen ligger rundt 20 er det vel grunn til å bli litt skeptisk.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal velge Hitachi neste gang da.. Er veldig fornøyd med Samsungen min nå, men WDen støyer som et udyr :(

 

 

Oppfordring til HW: Skaff dere en mer vitenskapelig måte å måle støyen på. Støy er veldig viktig for veldig mange, inkl. undertegnede, så noen skikkelige dB-målinger hadde gjort seg :)

Lenke til kommentar
Bra test foruteom den subjektive støytesten.

5328465[/snapback]

 

Den stemmer nå ganske bra med hva jeg har lest i andre harddisk-tester.

5328706[/snapback]

 

Sa jeg at den var feil? Jeg sa at det var testmetoden som ikke akuratt er den mest konkretetiserte jeg vet om, noe som jeg mener er nødvendig når man sammenligner såpass mange disker. Greit å bruke denne metoden for en disk, men burde vært blitt en dB-måler i denne testen. Vet ikke hvordan hw.no disponerer sine penger, men når dem klarer å rote seg til å låne alt av datautstyr burde det vel ikke være noe vanskeligere å få lånt en dB-måler når dem først gjennomfører en litt mer omfattende test?

Lenke til kommentar
Å sammenligne temperaturer avlest via smart er vel ikke så veldig relevant. Her burde man absolutt målt temperaturen på overflaten. Har masse disker her i huset, men avleste temperaturer varierer svært mye mellom merkene under samme driftsbetingelser. Normalt, vil vel noen si, i og med at de ikke er like varme. Men når enkelte disker rapporterer 17 grader når romtemperaturen ligger rundt 20 er det vel grunn til å bli litt skeptisk.

5328772[/snapback]

 

Les testen litt nøyere da, det er da vitterlig oppgitt temperaturer målt med et IR-termometer på diskene også, i tillegg til smart-tempen.

 

 

Ellers en bra test, som kom "i riktig tid", siden jeg snart skal ha meg en ny harddisk. Har til nå to seagate 200GB disker i "ytelses-men-fremdeles-lav-støy" maskinen, og en samsing spinpoint i Media-maskinen, og ser at det er to ypperlige valg, som jeg kommer til å fortsette i samme bane med (altså, flere seagates til shuttlen, flere samsungs til mini-itx'en.)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...